Ik ben nog met een klein vraagje blijven zitten over de D7000. Misschien is het al eens ter sprake gekomen op dit forum, maar ik kon het zogauw ff niet vinden.
Weet iemand of de instelling voor Raw "Compressie zonder verlies", hetzelfde is als ongecomprimeerd.
En wat is een gecomrimeerd Raw bestand. Ik dacht dat een Raw bestand altijd onbewerkt was.
Verschillende RAW compressies D7000
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Verschillende RAW compressies D7000
Als het niet gaat zoals het moet dan moet het maar zoals het gaat
Groet Giso
Groet Giso
- Patrick
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Contacteer:
Re: Verschillende RAW compressies D7000
Ongecomprimeerd is niet hetzelfde als een gecomprimeerde versie. De ene is namelijk gecomprimeerd, de andere niet.
Normaal kan je compressie op 2 manieren doen: met en zonder verlies. Met verlies is bijvoorbeeld wat je bij JPEG bestanden ziet; eenmaal gecomprimeerd is er gewoon een stuk informatie weggegooid. Zonder verlies (lossless) is bijvoorbeeld het ZIP of RAR bestand dat je vaak ziet, of APE of FLAC voor audio. De ingepakte versie kan weer simpel omgezet worden in de originele versie.
Ik heb begrepen dat Nikon een soort tussenvorm verzonnen heeft. Een soort compressie die niet lossless is, maar geen ZICHTBAAR verschil op zou moeten leveren.
Ik gebruik zonder schroom gecomprimeerde NEF's. Die zijn prima en grotere bestanden heb ik nooit de zin van ingezien; er zit wezenlijk meer informatie in.
Normaal kan je compressie op 2 manieren doen: met en zonder verlies. Met verlies is bijvoorbeeld wat je bij JPEG bestanden ziet; eenmaal gecomprimeerd is er gewoon een stuk informatie weggegooid. Zonder verlies (lossless) is bijvoorbeeld het ZIP of RAR bestand dat je vaak ziet, of APE of FLAC voor audio. De ingepakte versie kan weer simpel omgezet worden in de originele versie.
Ik heb begrepen dat Nikon een soort tussenvorm verzonnen heeft. Een soort compressie die niet lossless is, maar geen ZICHTBAAR verschil op zou moeten leveren.
Ik gebruik zonder schroom gecomprimeerde NEF's. Die zijn prima en grotere bestanden heb ik nooit de zin van ingezien; er zit wezenlijk meer informatie in.
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
Re: Verschillende RAW compressies D7000
De reden dat ik dit vroeg is dat ik heb begrepen dat er op de D300s ,D700 enz de raw mogelijkheden zijn gecomprimeerd en ongecomprimeerd.
Bij de D7000 is dat dus gecomprimeerd met of zonder verlies, maar niet ongecomprimeerd.
Bij de D7000 is dat dus gecomprimeerd met of zonder verlies, maar niet ongecomprimeerd.
Als het niet gaat zoals het moet dan moet het maar zoals het gaat
Groet Giso
Groet Giso