Wie kan mij helpen met het volgende probleem. Mijn D70 in combinatie met een Nikkon AF 80-200 mm 1:2.8 D levert bij korte afstanden en f2.8 onscherpe opnames. Het vlak van scherpte ligt systematisch achter het vlak waarop is scherpgesteld (ziet eruit als backfocus)
Inca meldt dat de focus van de camera perfect is maar dat deze combinatie problemen kan opleveren. Ze suggereren dat er in de lens een "focus shïft" functie ontbreekt en verwijzen naar pagina 183 van het manual. Hier staat:

wordt ingezoomd bij het scherpstellen op de minimale scherpstelafstand en de scherpstelindicator wordt weergegeven, is het beeld in de zoeker mogelijk niet scherp.
Nu suggereert het manual dat dit een zoekerprobleem is en zegt niet expliciet dat dan ook de opname onscherp is.
Mijn vragen zijn nu:
Is een AF 80-200 mm f/2.8S gelijk aan een AF 80-200 mm f/2.8D?
Wie heeft er vergelijkbare problemen en is dit op te lossen?
Het verbaast me dat dit een bekend probleem schijnt te zijn maar dat het gebruik van deze lens zo enthousiast wordt beoordeeld op dit en andere fora.
Elke hulp bij het vinden van een oplossing of een advies voor een alternatieve lens zijn bijzonder welkom. Ik ben nog steeds een Nikon fan maar dit helpt daarbij absoluut niet.
Alvast bedankt,
Coos