Spiegelbeeld + update
Re: Spiegelbeeld
Correct amateurt, knappe theorie van je
Groeten Kees
Mijn motto: De compositie máákt de foto
Fujifilm X100F
Fujifilm X100F
Deze redenatie begrijp ik niet.sloot is gespiegeld en dus 90 graden op het origineel (2x45) want 45 graden tov spiegelvlak
schaduwen zijn gespiegeld en dus 0 graden op het origineel (2x0) want evenwijdig aan spiegelvlag = 0 graden
Maak de tekening nog eens met lichtstralen haaks op de sloot ipv parallel aan de spiegel.
George
- MauritsD
- Clublid
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
ik heb niets met lichtstralen getekend:george013 schreef:Deze redenatie begrijp ik niet.sloot is gespiegeld en dus 90 graden op het origineel (2x45) want 45 graden tov spiegelvlak
schaduwen zijn gespiegeld en dus 0 graden op het origineel (2x0) want evenwijdig aan spiegelvlag = 0 graden
Maak de tekening nog eens met lichtstralen haaks op de sloot ipv parallel aan de spiegel.
George
de bruine bolletjes zijn de bomen
de grijze streepjes zijn de schaduwen van de bomen
de blauwe streep is de sloot
Sorry, ben niet zo'n ster in tekenen

Als je dus de grijze strepen bedoeld (de schaduwen van de bomen), dan ga ik die niet haaks op de sloot tekenen aangezien ze dat in de foto ook niet zijn.
Als de schaduwen in de foto haaks op de foto hadden gestaan (paar uurtjes eerder de foto nemen) dan had je inderdaad gezien dat ze in de spiegel recht naar de camera zouden lopen, oftewel 90 graden tov origineel.
Maar deze foto is precies (ongeveer) op het moment genomen dat de boomschaduwen parallel aan het spiegelvlak liepen. Daardoor lopen ze in het spiegelbeeld ook parallel en dezelfde kant op...
... we komen er wel ...
"Er zij licht; en er was licht." (Genesis 1:3)
Nikon heeft daar mooi op ingespeeld !
Nikon heeft daar mooi op ingespeeld !
Ik had ook goed gezocht naar een spannende compositie 

Groeten Kees
Fujifilm X100F
Fujifilm X100F
Verwarring is ontstaan door de suggestie dat bomenrij in spiegel en langs de sloot dezelfde bomen zijn en doordat de schaduwen feitelijk parallel aan de spiegel staan.
Mijn grote teen is genezen.
Wat een foto al niet kan losmaken.
George
Mijn grote teen is genezen.
Wat een foto al niet kan losmaken.
George
Re: Spiegelbeeld + update
Update geplaatst voor meer duidelijkheid
Groeten Kees
Fujifilm X100F