Lightroom 1.1 sharpening uitleg
Ook nooit geweten. Klooide altijd maar wat aan totdat ik in een boek van Scott Kelby uitgelegd zag, dat er vuistregels gehanteerd kunnen worden op diverse onderwerpen. Heel interessant te weten.Skippy schreef:Interessante link, ga ik een keer rustig lezen.
Goed verscherpen met verschillende waardes voor diverse onderwerpen is toch een vak apart.
Skippy
Groetjes
Cor
Erger u niet, verwonder u slechts.
ik heb sinds gisteren ook Lightroom op mn pc geinstalleerd (1.1 versie). Ik ben er positief over. Ik heb ook CS2, capture 4 en NX. NX is wel leuk, maar veel te traag bij mij. Daarom pak ik al snel Capture 4 omdat het gewoon vlotter loopt en in grote lijnen over de zelfde mogelijkheden beschikt. CS2 gebruik ik meestal voor resize en smart sharpen of als er iets te shoppen valt.
Lightroom lijkt een goede compromis voor CS2 en capture NX.
Delen meer mensen hier met mij die mening?
Lightroom lijkt een goede compromis voor CS2 en capture NX.
Ik gebruik hoofdzakelijk CS2 met het handboek van Scott Kelby ernaast. Slechts enkele keren gebruik ik NX maar is op den duur idd erg traag. In het handboek wordt ook prima uitgelegd hoe je kan verscherpen. De beste manier van verscherpen voor hem is: verscherpen in Lab-modus.
Het filter wordt alleen op het lichtsterktekanaal toegepast. Je verscherpt dus alleen details en niet de kleuren, waardoor er geen ongewenste kleurranden kunnen ontstaan.
Het filter wordt alleen op het lichtsterktekanaal toegepast. Je verscherpt dus alleen details en niet de kleuren, waardoor er geen ongewenste kleurranden kunnen ontstaan.
-
- Moderator
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Ik zou toch even op 100% de kwaliteit van de RAW-conversie van Nef's vergelijken tussen NX en Lightroom.Gilbert1976 schreef:Lightroom lijkt een goede compromis voor CS2 en capture NX.
Tussen Adobe Photoshop Elements en NX vind ik het een wereld van verschil, in het nadeel van Adobe.
Als je het weet horen we het graag hier. Of miscchien iemand anders die uitsluitsel kan geven?
Groet
Skippy
"quote"Lightroom lijkt een goede compromis voor CS2 en capture NX.
Delen meer mensen hier met mij die mening? "quote"
Nee ...
Ik denk dat je het gewoon niet goed ziet of begrijpt als je de vraag zo stelt.
Lightroom is geen vervanger voor....... vul elk foto bewerking programma in wat je kent maar .. voor mij is het de basis waarin ik alles kan doen maar het is zeker geen vervanger voor PS of voor NX.
Je kunt natuurlijk erg veel in Lightroom zelf doen maar als ik denk dat kan ik in NX of PS sneller,mooier of beter dan bied LR de mogelijkheid om bijvoorbeeld een kopie of het origineel in NX verder te bewerken met een klik van de muis.. LR is dus En en en en ... en niet of...
Luc.
Delen meer mensen hier met mij die mening? "quote"
Nee ...
Ik denk dat je het gewoon niet goed ziet of begrijpt als je de vraag zo stelt.
Lightroom is geen vervanger voor....... vul elk foto bewerking programma in wat je kent maar .. voor mij is het de basis waarin ik alles kan doen maar het is zeker geen vervanger voor PS of voor NX.
Je kunt natuurlijk erg veel in Lightroom zelf doen maar als ik denk dat kan ik in NX of PS sneller,mooier of beter dan bied LR de mogelijkheid om bijvoorbeeld een kopie of het origineel in NX verder te bewerken met een klik van de muis.. LR is dus En en en en ... en niet of...
Luc.
LR bied geen officieel alternatief voor border maker. Tenminste nog niet, bedenk daarbij wel dat LR zich officieel nog steeds in een doorontwikkel fase bevind.
Er is echter wel een manier om vanuit LR een soort van borders toe te voegen doormiddel van transparante PNG's dat het een omslachtige manier is is een feit. als je op http://lightroom-extra.com/ kijkt is daar wel wat info over te vinden onder downloads>Transparent PNG Items...
Er is echter wel een manier om vanuit LR een soort van borders toe te voegen doormiddel van transparante PNG's dat het een omslachtige manier is is een feit. als je op http://lightroom-extra.com/ kijkt is daar wel wat info over te vinden onder downloads>Transparent PNG Items...
Mijn ervaring en mening,
Beide programma's zijn in essentie voor de 'ontwikkel' fase van je bestanden geschreven. Lightroom is een stuk sneller en meer gericht op de grovere handelingen. Capture NX is soms tenenkrommend traag, heeft een interface waar je **** van zegt (herhaaldelijk) en is instabiel. Maar het verwerkt software matig o zo mooi.
Ik heb ze afgelopen maand naast elkaar gebruikt. Voor het bewerken van een stuk of 100 foto's in NEF(RAW) heb ik vanwege de snelheid veel gebruik gemaakt van LR om correcties in batch door te voeren. Dat scheelt namelijk erg veel tijd. Maar voor het fijne develop werk toch maar tandenknarstend Capture NX gebruikt, vanwege de kwaliteit.
PS is voor het betere manipulatiewerk bij uitstek geschikt, en is dus voornamelijk voor het product klaar maken van je belichting.
Groet
Beide programma's zijn in essentie voor de 'ontwikkel' fase van je bestanden geschreven. Lightroom is een stuk sneller en meer gericht op de grovere handelingen. Capture NX is soms tenenkrommend traag, heeft een interface waar je **** van zegt (herhaaldelijk) en is instabiel. Maar het verwerkt software matig o zo mooi.
Ik heb ze afgelopen maand naast elkaar gebruikt. Voor het bewerken van een stuk of 100 foto's in NEF(RAW) heb ik vanwege de snelheid veel gebruik gemaakt van LR om correcties in batch door te voeren. Dat scheelt namelijk erg veel tijd. Maar voor het fijne develop werk toch maar tandenknarstend Capture NX gebruikt, vanwege de kwaliteit.
PS is voor het betere manipulatiewerk bij uitstek geschikt, en is dus voornamelijk voor het product klaar maken van je belichting.
Groet
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Nikon capture is de beste raw converter. sorry
Lightroom heb ik geprobeerd. Traaaaaaaaggggg
Athlon 2500+ met 1 gb ram
Man sieht was man weiss - http://www.erfgoedfoto.nl
Als aanvulling nog een video over sharpening in lightroom 1.1:
http://www.lightroomkillertips.com/2007 ... ing-in-11/
http://www.lightroomkillertips.com/2007 ... ing-in-11/
JosJos schreef:Nikon capture is de beste raw converter. sorry
Als Lightroom traag is heb je of een heeeeele oude pc of je doet iets niet goed.. Aan je PC lijkt het niet te liggen als ik de specs. zo zie dus........
Zeker de laatste 1.1 versie is verre van traag te noemen ...
Luc.