De Af-s Nikkor Micro 40mm f1.8 g DX

Discussies over macro/micro objectieven
Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Re: De Af-s Nikkor Micro 40mm f1.8 g DX

Bericht door Hans Braakhuis » zo okt 16 2011 9:25 am

Er zijn nog twee niet genoemde verschillen:
De AF-S 35 mm f/1,4 G past en werkt op alle Nikon camera's gemaakt vanaf 1959 en kost ongeveer 7 keer meer dan de
AF-S Micro 40 f/2,8 IF DX G die alleen op DX camera's werkt. Wil je jaren lang met dit objectief werken, dan zit je voor de rest van je leven aan DX camera's vast.

Nu ga ik zelf de 40mm binnenkort eens uitgebreid aan de tand voelen, maar een werkafstand van 16,3 centimeter maakt me niet vrolijk. Die 16,3 cm is een onhandige maat omdat je dan nog niet weet hoeveel werkruimte er tussen het objectief en je onderwerp zit als je in 1:1 werkt. Waarschijnlijk iets van 4 tot hooguit 6 centimeter.
Dan lijkt dus het 40mm objectief alleen voor de Nederlandse markt gemaakt. Het is goedkoop en je "kunt" er macro mee beoefenen. Lijkt me dus een objectief dat in grote aantallen wordt aangekocht en na een paar maanden niet meer wordt gebruikt.

Je hebt het ook nog niet gehad over het onderwerp wat je wilt fotograferen?? Dat bepaald de keuze voor een bepaald macro objectief. En niet de goedkope aanschafprijs. Weet je je onderwerp niet: een AF-S Micro 105 f/2,8 G ED VR wordt waarschijnlijk het meest gebruikt.

Meer lezen: http://home.kpn.nl/braak117/macro.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Laatst gewijzigd door Hans Braakhuis op zo okt 16 2011 11:51 am, 1 keer totaal gewijzigd.

Tom
Forumlid
Forumlid

Bericht door Tom » zo okt 16 2011 9:41 am

Hans Braakhuis schreef:Er zijn nog twee niet genoemde verschillen:
De AF-S 35 mm f/1,4 G past en werkt op alle Nikon camera's gemaakt vanaf 1959 en kost ongeveer 7 keer meer dan de
Het gaat hier over de 1.8 DX.

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Hans Braakhuis » zo okt 16 2011 11:51 am

Tom schreef:
Hans Braakhuis schreef:Er zijn nog twee niet genoemde verschillen:
Het gaat hier over de 1.8 DX.
je hebt gelijk. De eerste alinea uit m'n bijdrage hierboven mag dan vervallen.

Willemsii

Bericht door Willemsii » ma jan 23 2012 1:33 pm

Beste Christiaan,

Heb helaas nog niet alles kunnen lezen dus wellicht stel ik nu een dubbele vraag... sorry daarvoor.

Wat wil je precies gaan fotograferen met macro fotografie? 40mm is goed voor product fotografie of bloemetjes van dichtbij. Ook portret komt met deze lens zeker goed van te pas (mits je hem op een crop camera plaatst).

Voor insecten is het een tekorte brandpunt afstand en dan raad ik je een 105/2.8 van Nikon aan.

Ik wacht je antwoord af.

Jeffrey

Plaats reactie

Terug naar “Macro/micro objectieven”