Macro zoom of vast
Macro zoom of vast
Ik ben een beetje aan het oriënteren op een macro objectief ipv tussenringen. m'n voorkeur gaat uit naar iets rond de 90 of 100mm Voor zo'n 500€ heb je mooie objectieven met een vast brandpunt, en groot diafragma. Echter voor minder dan de 1/3 van die prijs zijn, van o.a. sigma en tamron, ook zoom/marco objectieven in de handel. Natuurlijk krijg je kwaliteit naar prijs (en een kleiner diafragma). De vraag is echter: is het misschien helemaal af te raden om een macro/zoom te nemen. Heeft dat misschien andere nadelen?
- Patrick
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Re: Macro zoom of vast
Dat zijn objectieven waar de fabrikant vrolijk het woordje macro op heeft gezet. Dat maakt ze nog geen macro-objectieven. Er is bij mijn weten maar een goed zoom-macro-objectief: de Nikon 70-180. Dat woordje op die objectieven betekent niet meer dan dat je relatief dichtbij kan scherpstellen met die objectieven. Ik meen dat ik met mijn vroegere Sigma 70-300 APO Macro iets van 1 meter (!!) dicht bij kon komen. Dat is leuk hoor, maar heeft niet zoveel met macro te maken.
Kijk gewoon naar een echte macro als je het geld hebt. Objectieven als de Tamron 90mm, Tokina 100mm, Sigma 105mm zijn allemaal prachtige objectieven. Als je 'm kan betalen is de Nikon 105mm VR het summum, maar die is wel een stuk duurder dan de eerdere genoemde. Die laatste zijn behoorlijk onder de 500 Euro te koop, de laatste niet...
Ga eens naar een goed gesorteerde fotozaak en ga ze eens vasthouden. Ze zijn allemaal goed.
Kijk gewoon naar een echte macro als je het geld hebt. Objectieven als de Tamron 90mm, Tokina 100mm, Sigma 105mm zijn allemaal prachtige objectieven. Als je 'm kan betalen is de Nikon 105mm VR het summum, maar die is wel een stuk duurder dan de eerdere genoemde. Die laatste zijn behoorlijk onder de 500 Euro te koop, de laatste niet...
Ga eens naar een goed gesorteerde fotozaak en ga ze eens vasthouden. Ze zijn allemaal goed.
- ArendV
- Forumlid
- Contacteer:
De Sigma 70-300mm APO is evenveel macro als de Nikkor 70-180mm (namelijk 1:2 zie http://www.sigmabenelux.com/objectieven ... o-dg-macro).
Optisch is hij minder dan de Nikkor en een macro objectief met vast brandpunt.
Bovendien moet je boven de 200mm gaan werken om een behoorlijke vergroting te realiseren en dan is een statief al snel noodzakelijk.
Hier kun je een indruk krijgen wat de Sigma kan
http://www.flickr.com/groups/_sigma_af_ ... apo_macro/
Ik zou inderdaad het advies van Patrick volgen en als je tweedehands op marktplaats shopt dan wordt het niet zo heel veel duurder dan een nieuwe Sigma.
Optisch is hij minder dan de Nikkor en een macro objectief met vast brandpunt.
Bovendien moet je boven de 200mm gaan werken om een behoorlijke vergroting te realiseren en dan is een statief al snel noodzakelijk.
Hier kun je een indruk krijgen wat de Sigma kan
http://www.flickr.com/groups/_sigma_af_ ... apo_macro/
Ik zou inderdaad het advies van Patrick volgen en als je tweedehands op marktplaats shopt dan wordt het niet zo heel veel duurder dan een nieuwe Sigma.
Groeten - Arend / flickr
"Basically in Photography there are just two controls, one is where you stand and one is when you push the button" - David Hurn
"Basically in Photography there are just two controls, one is where you stand and one is when you push the button" - David Hurn
- Patrick
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
De Nikon 70-180 gaat tot 1:1.33. Zie http://bythom.com/70180Macrolens.htm. Maar dat is hier volgens mij niet zo belangrijk. Het gaat erom dat dat woordje macro leuk is maar er nog geen echt macro-objectief van maakt.
Tweedehands is inderdaad een prima alternatief om de kosten te drukken. Maar je moet wel een beetje weten wat je koopt natuurlijk. En als je wat kopen wilt zou ik altijd het spul zelf OP GAAN HALEN. Dan kan je zien waar en bij wie het vandaan komt. Dat zegt al heel veel over het objectief is mijn ervaring.
Tweedehands is inderdaad een prima alternatief om de kosten te drukken. Maar je moet wel een beetje weten wat je koopt natuurlijk. En als je wat kopen wilt zou ik altijd het spul zelf OP GAAN HALEN. Dan kan je zien waar en bij wie het vandaan komt. Dat zegt al heel veel over het objectief is mijn ervaring.
- pacha
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Wil je echt aan macro gaan doen, vergrotingsmaatstaf 1:1, koop dan enkel een echt macro objectief vergrotingsmaatstaf 1:1,
alles wat minder is, zal je teleurstellen.
Bij mijn weten, zijn alle 1:1 macro objectieven, met vast brandpunt.
Het hangt ervan af wat je wil gaan doen, in het macro gebied.
Soms is een objectief met kort brandpunt handig,
soms heb je meer aan een objectief met lang brandpunt.
Heb zelf de micro Nikkor 60mm., erg handig, weegt weinig, maar heeft ook nadelen, korte werkafstand en minder mooi bokeh, schuwe beestjes zijn snel weg.
Heb ook de Sigma 180mm., heeft een mooi bokeh, en redelijke werkafstand, ook schuwe insecten, kan je er mee, fotograferen, maar is relatief zwaar, bijna 1 kilo, is nieuw ook vrij prijzig.
Heb beide objectieven, tweedehands gekocht voor minder dan de helft van de huidige nieuwprijs.
Uiteraard goed uit je doppen kijken, en zelf afhalen, en ter plaatse uittesten, is een veilige manier van tweedehands kopen.
Succes bij je keuze.
alles wat minder is, zal je teleurstellen.
Bij mijn weten, zijn alle 1:1 macro objectieven, met vast brandpunt.
Het hangt ervan af wat je wil gaan doen, in het macro gebied.
Soms is een objectief met kort brandpunt handig,
soms heb je meer aan een objectief met lang brandpunt.
Heb zelf de micro Nikkor 60mm., erg handig, weegt weinig, maar heeft ook nadelen, korte werkafstand en minder mooi bokeh, schuwe beestjes zijn snel weg.
Heb ook de Sigma 180mm., heeft een mooi bokeh, en redelijke werkafstand, ook schuwe insecten, kan je er mee, fotograferen, maar is relatief zwaar, bijna 1 kilo, is nieuw ook vrij prijzig.
Heb beide objectieven, tweedehands gekocht voor minder dan de helft van de huidige nieuwprijs.
Uiteraard goed uit je doppen kijken, en zelf afhalen, en ter plaatse uittesten, is een veilige manier van tweedehands kopen.
Succes bij je keuze.
Nikon D7000, en wat glas.
http://blog.seniorennet.be/pacha/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://blog.seniorennet.be/pacha/" onclick="window.open(this.href);return false;
Als "macro" je ding is, dan moet de lens toch echt wel een vergrotingsmaatstaf van 1:2 of beter bieden.
Als ik bij Sigma de specs vergelijk van de 18-50m F2.8 EX DC MACRO HSM met de 18-50m F2.8-4.5 DC OS HSM, dan zie ik dat de maximale vergroting van de "macro" 1:3 is tegen de "gewone" met 1:4,1.
Andere lenzen zoals de 24-70m F2.8 EX DG MACRO en 28-300m F3.5-6.3 DG MACRO komen maximaal tot 1:3,8 resp 1:3.
Dat kan ik hooguit "dichtbij" noemen. "Vergroting" is in dit geval "verkleining"
Onder het hoofdstuk "macrolenzen" vind ik maatstaf 1:1 als maximale vergroting.
Dit is bij Tamron en Tokina niet anders.
Is het budget beperkt, overweeg dan een occasion.
De nieuwe 40mm MicroNikkor is betrekkelijk goedkoop, (plm €260, prijs zal nog wel wat zakken), maar de vrije ruimte bij 1:1 is erg beperkt. Idem voor de 35mm Tokina Macro. Beide lenzen zijn specifiek voor DX formaat.
Alternatief is de 85mm MicroNikkor (rond €400), Ook deze is specifiek voor DX.
Groet Hans.
Als ik bij Sigma de specs vergelijk van de 18-50m F2.8 EX DC MACRO HSM met de 18-50m F2.8-4.5 DC OS HSM, dan zie ik dat de maximale vergroting van de "macro" 1:3 is tegen de "gewone" met 1:4,1.
Andere lenzen zoals de 24-70m F2.8 EX DG MACRO en 28-300m F3.5-6.3 DG MACRO komen maximaal tot 1:3,8 resp 1:3.
Dat kan ik hooguit "dichtbij" noemen. "Vergroting" is in dit geval "verkleining"
Onder het hoofdstuk "macrolenzen" vind ik maatstaf 1:1 als maximale vergroting.
Dit is bij Tamron en Tokina niet anders.
Is het budget beperkt, overweeg dan een occasion.
De nieuwe 40mm MicroNikkor is betrekkelijk goedkoop, (plm €260, prijs zal nog wel wat zakken), maar de vrije ruimte bij 1:1 is erg beperkt. Idem voor de 35mm Tokina Macro. Beide lenzen zijn specifiek voor DX formaat.
Alternatief is de 85mm MicroNikkor (rond €400), Ook deze is specifiek voor DX.
Groet Hans.
Bedankt voor de reacties.
Voorlopig dus nog even met de macro-ringen werken, en doorsparen voor een 90 of 105MM objectief.
Voorlopig dus nog even met de macro-ringen werken, en doorsparen voor een 90 of 105MM objectief.

Hoeft niet hoor.
In macro stel je manueel scherp. Je kan dus ook zoeken naar een MF Micro Nikkor.
De 105 F4 doet het prima. Daar heb ik 135,- voor betaald. Het kan dus best goedkoop.
Om voldoende DOF te krijgen zit je toch al snel op F11. Dan maakt het niet uit of je een F4 of een F2,8 hebt.
Zo af en toe komen ze nog wel eens voorbij en de bekende 2e hands verkoop sites.
In macro stel je manueel scherp. Je kan dus ook zoeken naar een MF Micro Nikkor.
De 105 F4 doet het prima. Daar heb ik 135,- voor betaald. Het kan dus best goedkoop.
Om voldoende DOF te krijgen zit je toch al snel op F11. Dan maakt het niet uit of je een F4 of een F2,8 hebt.
Zo af en toe komen ze nog wel eens voorbij en de bekende 2e hands verkoop sites.
Ik ben al op zoek naar of een betaalbare Nikon 105mm, of een Tamron 90mm. Wie weet of ik ergens ook nog zo'n F4 tegenkom.Tuihanti schreef:Hoeft niet hoor.