Hotshoe protector

Discussies over fotografie met de D70, D70s, D80, D90, en D7x00 serie. Nikon's semi-pro lijn met een DX-formaat sensor.
Tom
Forumlid
Forumlid

Re: Hotshoe protector

Bericht door Tom » zo okt 16 2011 9:59 am

Paulus van Aken schreef:de 7000 is niet echt een camera die om flitsen vraagt, in mijn optiek.
Interessante stelling.

J.Hoes
Forumlid
Forumlid

Bericht door J.Hoes » zo okt 16 2011 11:34 am

Cor Gortzak schreef:D7000newbee.

Je moet vooral de bijgeleverde accesoires niet gebruiken. Jij weet het immers beter dan de fabrikant.
Nikon maakt dit kleine dingetje waarschijnlijk alleen maar als doosvulling. :D :D
Nikon geeft niet aan waarom dat dingetje wordt meegeleverd.
In de handleiding van de D80 lees ik dat ik vóór gebruik van de flitsschoen het dingetje moet verwijderen; lijkt me ook logisch.
Ik heb nog niet kunnen lezen dat ik na gebruik het dingetje weer terug zou moeten plaatsen.
Zo gezien is het dan doosvulling.

Groet Hans.

Giso
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door Giso » zo okt 16 2011 11:39 am

In de handleiding van de D80 lees ik dat ik vóór gebruik van de flitsschoen het dingetje moet verwijderen; lijkt me ook logisch.
Ik heb nog niet kunnen lezen dat ik na gebruik het dingetje weer terug zou moeten plaatsen.
"Wij (NIKON) doen het er bij, maar we weten eigenlijk niet wat het is en waar het voor dient. Maar kijk zelf maar even wat je er mee doet."

Kom op zeg, ik hoop dat je zelf ook wel door hebt dat dit niet heel intelligent klinkt. Dus zal het onderdeeltje toch wel een functie hebben.
Maar ik denk dat dit eenzelfde dicussie wordt als die van een UV-filter ter bescherming van je objectieven. De een zweert erbij, de ander
vind het meer een verkooppraatje. :roll:
Als het niet gaat zoals het moet dan moet het maar zoals het gaat
Groet Giso

D7000newbie
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Hotshoe protector

Bericht door D7000newbie » zo okt 16 2011 11:51 am

Cor Gortzak schreef:D7000newbee.

Je moet vooral de bijgeleverde accesoires niet gebruiken. Jij weet het immers beter dan de fabrikant.
Nikon maakt dit kleine dingetje waarschijnlijk alleen maar als doosvulling. :D :D
Hoi Cor,

:-) nee hoor, maar vraag mij af of het in de praktijk ook zin heeft.

Soms heb je van die dingen die het goed doen in folders, maar in de praktijk alleen maar lastig zijn... Daarom vraag ik de mening van ervaren fotografen.

Gr. Newbie
Nikon D7000 met MB-D11 grip, SB700 flitser, R1C1 macro flitserset, Gitzo statief en monopod.
Nikon objectieven: 10-24mm f/3.5-4.5G | 18-105mm f/3.5-5.6G | 70-300mm f/4.5-5.6G | 35mm f/1.8G | 50mm f/1.4G | 85mm f/1.4G | 105mm f/2.8G Micro | TC-17 convertor

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Bericht door Patrick » zo okt 16 2011 12:01 pm

Tom schreef:
Paulus van Aken schreef:de 7000 is niet echt een camera die om flitsen vraagt, in mijn optiek.
Interessante stelling.
Waarschijnlijk vooral omdat het een onjuiste is. Er wordt waarschijnlijk bedoeld dat je goed met hogere ISO waarden kan werken. Er wordt dan natuurlijk wel aan voorbijgegaan dat flitsen niet alleen gedaan wordt als er onvoldoende licht is om uit de hand te fotograferen. Het is een stijlmiddel dat hele mooie effecten kan opleveren. Er zijn heel wat mensen die ook overdag bij veel zon en dus voldoende licht gaan flitsen. En terecht; voor veel soorten foto's moet je het ook zeker doen!
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

oud0001

Bericht door oud0001 » zo okt 16 2011 12:26 pm

Als de D7000 een camera is waar je niet mee hoeft te flitsen heb je het beschermkapje juist nodig. Er staat immers geen flitser op de camera.

Eigenlijk is deze discussie zinloos. Het kapje is voor de bescherming van je camera.
Vindt je het niet nodig gooi je die lekker weg. Vindt je het verstandig laat je het er op zitten.
Meer is er eigenlijk niet van. :wink:

J.Hoes
Forumlid
Forumlid

Bericht door J.Hoes » zo okt 16 2011 2:09 pm

Giso schreef:
"Wij (NIKON) doen het er bij, maar we weten eigenlijk niet wat het is en waar het voor dient. Maar kijk zelf maar even wat je er mee doet."

Kom op zeg, ik hoop dat je zelf ook wel door hebt dat dit niet heel intelligent klinkt. Dus zal het onderdeeltje toch wel een functie hebben.
Maar ik denk dat dit eenzelfde dicussie wordt als die van een UV-filter ter bescherming van je objectieven. De een zweert erbij, de ander
vind het meer een verkooppraatje. :roll:
Ik ben maar een eenvoudige boerenlul; ik lees ook gebruiksaanwijzingen.

Ik lees in deze discussie allerlei redenen zoals ophopend vuil, binnendringend water in een F4, openhalen van ledematen, beschadigen van brillenglazen, waarom iemand dat beschermgevalletje zou gebruiken.
Nikon (als fabrikant, die het 't beste weet) geeft niet het belang aan om het te blijven gebruiken.

Over het UV-filter: Nikon adviseert in de gebruiksaanwijzing om de frontlens te beschermen met een NC-fliter. Dat dat ook een UV-filter kan zijn doet daar niet aan af. Hoe en of ik dat advies wil volgen is mijn keuze.

Groet Hans.

Mas
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Mas » zo okt 16 2011 8:47 pm

Er is wat voor te zeggen dat het er op zit om kortsluiting tegen te gaan, maar ook een belangrijke reden lijkt mij dat de camera er 'afgewerkt 'uit ziet met het klepje. Of andersom, een beetje 'stuk', zonder.
http://marcels.webklik.nl/page/homepage" onclick="window.open(this.href);return false;

Tom
Forumlid
Forumlid

Bericht door Tom » zo okt 16 2011 9:41 pm

Mas schreef:Er is wat voor te zeggen dat het er op zit om kortsluiting tegen te gaan.
Niet echt.

hoorn666
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****

Bericht door hoorn666 » zo okt 16 2011 10:07 pm

Tom schreef:
Mas schreef:Er is wat voor te zeggen dat het er op zit om kortsluiting tegen te gaan.
Niet echt.
Echt niet
D750, J5, D850
Best wat licht en o.a. "Golden Trio", Nikkor 80-400, Tamron 150-600, Nikkor Micro 105 en nog wat grut

Peter
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Peter » zo okt 16 2011 10:14 pm

Het nut van een protector en het nut van al dan niet flitsen op een D7000.
Ik snap het verband niet tussen beiden.

mayonaise, kortsluiting, doosvulling etc....

Dit topic gaat nergens meer over .

Gesloten

Terug naar “D70(s), D80, D90, D7x00”