Op zoek naar een beter statief.

Discussies over statieven
Plaats reactie
Christian

Op zoek naar een beter statief.

Bericht door Christian » zo okt 16 2011 2:12 pm

Hallo Allemaal,

Heb op dit moment een statief van 3 tientjes(Hama star 63), en ik heb gemerkt dat je voor zo weinig geld bijna niets hebt wat ie er eigenlijk aan zou moeten voldoen.

Weet iemand misschien een bepaald type voor mij en wat aan de onderstaande eisen moet voldoen. Er is namelijk zo veel keuze in!!!

* De poten moeten een aantal graden gebogen kunnen worden. Dus plat op de grond. 90 graden
* Minimale hoogte: Ongeveer 10cm zodat ik ook bloemen kan fotograferen.
* Maximale hoogte: Ongeveer 170cm

gr Christian :wink:

Gobert
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Re: Op zoek naar een beter statief.

Bericht door Gobert » zo okt 16 2011 2:29 pm

gitzo series 3 of 5; rrs kop erop. Beter zou ik niet weten.
Gobert - La passione passa dal cuore
Eroe Nazionale

Beeldvanger

Bericht door Beeldvanger » zo okt 16 2011 4:09 pm

Ik heb de Vanguard Alta Pro 264 met SBH 100 balhoofd.
Dit statief voldoet aan alle eisen die je stelt qua hoogte laagte etc.

Groet Cor

pacha
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door pacha » zo okt 16 2011 4:47 pm

Misschien is dit iets voor U.
Het Manfrotto 055XPro-B statief.
- Minimale hoogte: 10cm
- Maximale hoogte: 178,5cm
- Gewicht: 2,4kg
- Maximale draagkracht: 7kg
Ingeklapte lengte: 65,5cm
Gebruik dit statief, reeds geruime tijd, en vrij frequent, naar algehele tevredenheid.

Afbeelding

Afbeelding
Nikon D7000, en wat glas.
http://blog.seniorennet.be/pacha/" onclick="window.open(this.href);return false;

MauritsD
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****

Bericht door MauritsD » zo okt 16 2011 6:05 pm

Of de Manfrotto 190XPROB

De 055XPROB kan wat hoger zonder middenpoot te gebruiken wat wel fijn is voor je rug
De 190XPROB is 600 gram lichter wat weer fijn is als je van plan bent er een dag mee rond te lopen

Mooi bijpassende balhoofdkop is de 496RC2 of 498RC2 (iets zwaarder)
"Er zij licht; en er was licht." (Genesis 1:3)
Nikon heeft daar mooi op ingespeeld !

oud0001

Bericht door oud0001 » ma okt 17 2011 1:28 am

Zo'n carbonnetje van Manfrotto is inderdaad een lekker ding.
Ik heb er ook eentje met een balhoofd. Ben er erg tevreden over.

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Hans Braakhuis » ma okt 17 2011 7:20 am

Als je een goed statief koopt, doe je er de rest van je leven mee.

Kies een statief met je eigen lengte. Let erop dat de benen van het echte statief lang genoeg zijn om ten minste op ooghoogte te kunnen werken. Anders moet je steeds bukken. Alle statieven hebben een onstabiele middenzuil, zodra je die middenzuil uitschuift verdwijnt het voordeel van een statief. Zo min mogelijk de middenzuil dus gebruiken. De betere statieven hebben in het geheel geen middenzuil. Bij de opgave van de fabrikant voor wat betreft de lengte, wordt de middenzuil bijna altijd meegeteld. Rekening mee houden dus. Wat het statief betreft: neem een goed merk en geef gerust wat geld uit. Duurder is bij statieven meestal ook duurzamer.

Kies je statief naar gewicht, en wel het gewicht van de camera en objectieven die je er op wilt plaatsen.

Minder onderdelen is beter. Een statief waarvan de poten in 5 delen zijn in te schuiven is in principe minder stabiel dan een statief met 2 delen. Nog beter is een studiostatief met slechts één kolom. Je moet zelf een afweging maken tussen stabiliteit en handig draagbaar.

Een multifunctioneel statief glimt niet. Het is mat in zwart, donker groen of donker grijs.

De fabrikant heeft het over draagvermogen. De meeste fabrikanten geven aan welke maximale belasting een statief nog naar behoren kan dragen. Gebruik de het resultaat van vuistregel 2 bij je keuze. Koop gerust ook een iets zwaarder statief dan dat je voor je camera nodig hebt. Meestal geldt hoe zwaarder hoe stabieler, vooral bij een beetje wind.

Er is de laatste tijd veel aandacht voor lichtgewicht statieven. "lichtgewicht" en "statief" zijn in mijn beleving twee zaken die elkaar waarschijnlijk niet geheel uitsluiten, maar wel op gespannen voet staan met elkaar. Of om het nou eens anders te zeggen: zwaar is eigenlijk wel lekker. Niet om ermee te sjouwen natuurlijk, maar wel om neer te zetten. En dat laatste is natuurlijk de functie van zo'n apparaat.

Let op de minimale hoogte van een statief. Kun je de statief poten vrijwel geheel spreiden zodat je ook een paddenstoel van onderen op de plaat kunt zetten. Soms kun je ook de middenzuil omdraaien zodat je ook heel laag kunt komen. Een omdraaibare middenzuil is ook handig als je een foto van enkele boekpagina’s (reproductie) wilt maken. Even een klein waterpasje op de achterwand gebruiken om de boel echt recht te zetten.

Meer lezen:
http://home.kpn.nl/braak117/Statieven.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

yzf1kr
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door yzf1kr » ma okt 17 2011 8:19 am

Tuihanti schreef:Zo'n carbonnetje van Manfrotto is inderdaad een lekker ding.
Ik heb er ook eentje met een balhoofd. Ben er erg tevreden over.

Even om verwarringen te voorkomen, de genoemde statieven zijn niet de Carbon versies, maar de Aluminium.

De 190CXPRO3 is wel van Carbon en met 1,29kg nog eens 500 gram lichter als de 190XPROB, maar navenant ook 2x zo duur.

MauritsD
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****

Bericht door MauritsD » ma okt 17 2011 10:28 am

Ik ben het wel eens met het verhaal van Hans Braakhuis, maar zou het verhaal nog wel wat willen nuanceren:

Koop je een te licht/instabiel statief, dan ga je het uiteindelijk steeds minder gebruiken omdat het niet bevalt maar koop je een te zwaar statief dan laat je het steeds vaker thuis omdat je er niet mee wil sjouwen.

Niet iedereen heeft een zware pro-body met grip, flitser en een zware pro-zoomobjectief in de wind. Een consumer-body met een niet al te zware objectieven heeft een minder zwaar statief nodig..
Het blijft altijd moeilijk in de toekomst te kijken, maar als je ooit nog eens zware dure spullen gaat aanschaffen, zul je ook een zwaar/duur statief nodig hebben.

- bedenk goed wat je er in de toekomst op wilt kunnen zetten; koop niet te zwaar en niet te licht
- denk aan het gewicht als jer er ook een dag mee wilt gaan rondlopen
- koop alleen een kantelbare middensteun als je ook heel laag of recht van boven wilt fotograferen anders is het duurder, zwaarder en minder stabiel

Verder heb ik het idee dat als je nu een goed merkstatief (manfrotto/gitzo) koopt wat past bij je nu verwachte fotospullen, je dat altijd later redelijk van de hand kan doen mocht je toch ooit nog in het bezit komen van het meer high-end materiaal.

Ik zou zelf dus nu nog niet zo snel kijken naar een statief van 500+ euro en goed nadenken qua gewicht of je er ook mee wilt rondlopen of niet.
Voor rond de 200-250 euro heb je een prima merkstatief voor een niet al te zware uitrusting
"Er zij licht; en er was licht." (Genesis 1:3)
Nikon heeft daar mooi op ingespeeld !

oud0001

Bericht door oud0001 » ma okt 17 2011 1:21 pm

Een statief kun je stviger maken.
Door aan de onderkant van de middenzuil een gewichtje of je tas te hangen.
Een touwte waar jij je voet in zet werkt ook. Dan wordt het weer net iets stabieler.
Dan kun je met een lichter statiefje prima werken, lijkt me.
Dat scheelt weer eurootjes en gewicht om mee te sjouwen. :wink:
Die tas heb je toch al bij je en anders heb je wel een voet over.

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Hans Braakhuis » di okt 18 2011 9:07 am

amateurt schreef:Ik ben het wel eens met het verhaal van Hans Braakhuis, maar zou het verhaal nog wel wat willen nuanceren:
De ideale oplossing, koop er twee. Zelf heb ik een aardige Gitzo en de kop die ik daar op heb weegt net iets minder dan het statief alleen. En dan heb ik nog een onbekend merk van de rommelmarkt voor 5 euro. Gemakkelijk om mee te sjouwen en die gebruik ik alleen bij snelle sluitertijden.

Robert
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Robert » wo okt 19 2011 12:50 pm

Hallo Christian,

Er komt hier een heleboel goed advies voorbij.
Ik zag net je leeftijd, misschien is het handig om je maximale budget aan te geven.
groeten Robert

Plaats reactie

Terug naar “Statieven”