Fn-knop
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Fn-knop
Beste mensen,
Omdat ik zelf nog geen keuze kan maken over welke functie ik toe moet kennen aan de Fn-knop, wil ik jullie vragen wat jullie er onder hebben staan, of welke functie slim is.
Graag met een stukje onderbouwing aub, waarom je een bepaalde functie hebt gekozen.
Vrgr
Tiny
Omdat ik zelf nog geen keuze kan maken over welke functie ik toe moet kennen aan de Fn-knop, wil ik jullie vragen wat jullie er onder hebben staan, of welke functie slim is.
Graag met een stukje onderbouwing aub, waarom je een bepaalde functie hebt gekozen.
Vrgr
Tiny
Re: Fn-knop
Voor welke camera Tiny, de D7000 of de D80?
Groet,
ALE
Groet,
ALE
Nikon dSLR | Nikon lampjes | Een grote en een paar kleine Nikkor toeters
- Frank B
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Ik gebruik hem het meest voor het 'even' uitschakelen van mijn flitser die ik ON of OFF camera aanstuur, maak dan snel een foto en bekijk foto en histogram wat het omgevingslicht doet en wat ik eventueel bij zou moeten stellen. Ik hoef dan de flister niet apart uit te zetten en weer aan. Erg handig. Ik weet alleen niet of iedere camera dit kan programmeren.
Ik heb ze alsvolgt geprogrammeerd:
ALE
- De onderste knop staat vast op de virtuele horizon die ik 99 van de 100 keer gebruik tijdens het afdrukken. Ik kan die knop makkelijk ingedrukt houden met mijn ringvinger waardoor de belichtingsmeter verandert in een soort van waterpas. Zodra ik die op nul heb staan loopt mijn horizon recht. Soms een minuskule afwijking maar dat is te verwaarloze cq te corrigeren in post-processing zonder dat dit veel beeldmateriaal kost
- De bovenste ligt aan het soort van shoot waar ik op dat moment mee bezig ben. Buiten is dat meestal bij mij spotmeting waardoor ik snel diverse metingen op specifieke plekken (tinten) kan maken en daarop mijn belichting bepaal en die dan handmatig instel.
Binnen met flits, de flitser uitschakelen bij indrukken. Dan kan ik zien a.d.h.v. de histogrammen wat mijn omgevingslicht doet, stel daar de A, S en ISO op in naar gelang ik wil. Dan laat ik hem los en pas de flitsintensiteit aan of verplaats de flitser. Daarna nog een keer het histrogram beoordelen (voor bijv het clippen) en gaan met die banaan.
Ik bedien die knop met mijn middelste vinger. Hij staat tevens in mijn persoonlijk voorkeurmenu geprogrammeerd om zoende snel die aanpassing door te voeren
ALE
Nikon dSLR | Nikon lampjes | Een grote en een paar kleine Nikkor toeters
- Léon Obers
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
Op een D700 heb ik onder de Fn toets Live-View geprogrammeerd. Druk op de knop en heb LiveView. Nog een keer is het weer uitgeschakeld en zit je in normale mode. Het is kennelijk typisch een D700 instelling. Bij een D3 kun je dat niet.
Gedaan omdat het omslachtiger werkt om telkens een instelwiel links van de camera te moeten verstellen.
Gedaan omdat het omslachtiger werkt om telkens een instelwiel links van de camera te moeten verstellen.
Vriendelijke groet, Léon Obers
-
- Forumlid
- Contacteer:
Ale, Frank B en Leon, bedankt voor jullie reacties, erg interessant om te zien hoe iedereen invulling geeft aan de Fn-knop.
Erg leerzaam denk ik voor velen.
vrgr
Tiny
Erg leerzaam denk ik voor velen.
vrgr
Tiny
- Jolanda
- Clublid
- Contacteer:
De onderste knop heb ik net als Arthur (=geen toeval) op de virtuele horizon staan. Erg handig kan ik je vertellen.
De bovenste knop daar heb ik bracketing onder gezet. Ben een tijdje bezig met hdr-bewerkingen en dan is dat gewoon handig.
JOlanda
De bovenste knop daar heb ik bracketing onder gezet. Ben een tijdje bezig met hdr-bewerkingen en dan is dat gewoon handig.
JOlanda
click voor mijn foto's op flickr.
-
- Forumlid
- Contacteer:
Ook weer een nuttig antwoord Jolanda, bedankt.
vrgr
Tiny

vrgr
Tiny
- MauritsD
- Clublid
- Ervaringsniveau: ****
Fn-knop is standaard eerste menu-item persoonlijk menu: bij mij Auto-ISO instelling (om m makkelijk aan en uit te zetten)
Ik heb nl easy-ISO aan staan waardoor ik terwijl ik door de zoeker kijk snel diafragma, ISO en EV kan instellen
Previewknop staat nu op spotmeeting, maar verander ik af en toe.
Ik heb nl easy-ISO aan staan waardoor ik terwijl ik door de zoeker kijk snel diafragma, ISO en EV kan instellen
Previewknop staat nu op spotmeeting, maar verander ik af en toe.
"Er zij licht; en er was licht." (Genesis 1:3)
Nikon heeft daar mooi op ingespeeld !
Nikon heeft daar mooi op ingespeeld !
- Patrick
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Contacteer:
Bij mij staat de Fn knop op "flits uit". De virtuele horizon gebruik ik eigenlijk nooit maar als dat wel zo zou zijn zou dat een goede keuze kunnen zijn.
-
- Forumlid
- Contacteer:
Amateurt en Patrick bedankt voor jullie reacties.
Ik ben blij dat ik Fn-knopje heb aangekaart, het levert veel nuttige info op.
Natuurlijk staat alles wel in de gebruiksaanwijzing, maar deze info geeft meer aan wat de fotograaf verkiest.
Vrgr
Tiny

Ik ben blij dat ik Fn-knopje heb aangekaart, het levert veel nuttige info op.

Natuurlijk staat alles wel in de gebruiksaanwijzing, maar deze info geeft meer aan wat de fotograaf verkiest.
Vrgr
Tiny
- plincky
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Bijde functieknoppen staan bij mij op spotmeting. dus voor horizontaal als verticaal (met grip) met de middelvinger te bedienen.
-
- Forumlid
- Contacteer:
Plincky bedankt voor je reactie.
Spotmeting wordt blijkbaar ook belangrijk genoeg gevonden om onder de Fn-knop te zetten.
Ik maak er echter niet zoveel gebruik van.
De virtuele horizon heb ik al wel onder de onderste knop gezet, is inderdaad verrekte handig
Vrgr
Tiny

Spotmeting wordt blijkbaar ook belangrijk genoeg gevonden om onder de Fn-knop te zetten.
Ik maak er echter niet zoveel gebruik van.
De virtuele horizon heb ik al wel onder de onderste knop gezet, is inderdaad verrekte handig

Vrgr
Tiny
Hi Tiny
Op dit moment gebruik ik de FN knop voor de Dyn af-veld met schijf en bij enige sportfoto.s bevalt het wel goed.
De voorbeeldklnop erboven heb ik nu ( wisselt weleens) op bracketing en de ae=l op live en met de info knop kan ik dan de horizon / scherpstelpunt zien door hier op door te drukken, handige optie.
Per Nikon camera zijn er verschillende mogelijkheden of mindere keuzes denk ik en weet niet wat er op je d7000 wel of niet kan.
groet beersy
Op dit moment gebruik ik de FN knop voor de Dyn af-veld met schijf en bij enige sportfoto.s bevalt het wel goed.
De voorbeeldklnop erboven heb ik nu ( wisselt weleens) op bracketing en de ae=l op live en met de info knop kan ik dan de horizon / scherpstelpunt zien door hier op door te drukken, handige optie.
Per Nikon camera zijn er verschillende mogelijkheden of mindere keuzes denk ik en weet niet wat er op je d7000 wel of niet kan.
groet beersy