gezocht: Advies voor een goede portretlens
Re: gezocht: Advies voor een goede portretlens
Bij een portretlens is de brandpuntsafstand heel bepalend voor het resultaat. Bij FX is een geleifde brandpuntsafstand pakweg 100 mm. Ikzelf vind dat soms wat kort, hangt o.a. van vorm van gezicht af.
Bij DX kom je dan uit op 70 mm. De Nikkor 85 mm Micro is heel goed in te zetten als portretlens.
Bij DX kom je dan uit op 70 mm. De Nikkor 85 mm Micro is heel goed in te zetten als portretlens.
- Jur
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Dat is eigenlijk niet helemaal juist. De afstand tot het onderwerp (en daarmee het perspectief) is bepalend voor het resultaat. De brandpuntsafstand en het formaat van de sensor (of filmvenster) bepalen de uitsnede. Overigens gaat voor portretten mijn voorkeur uit naar 85mm en 105mm op FX en 55-70mm op DX camera's. De 1.8/85mm is zeker prima bruikbaar op DX, maar naar mijn smaak eigenlijk iets te lang. Door een grotere afstand tot het onderwerp wordt het perspectief wat vlakker dan bij een iets korter brandpunt.annoh schreef:Bij een portretlens is de brandpuntsafstand heel bepalend voor het resultaat. Bij FX is een geleifde brandpuntsafstand pakweg 100 mm. Ikzelf vind dat soms wat kort, hangt o.a. van vorm van gezicht af.
Jur
Jur,
Op zich heb je gelijk. Maar ik heb de gewoonte om zoveel mogelijk pixeltjes van de sensor te gebruiken om tot een foto te komen.
Op zich heb je gelijk. Maar ik heb de gewoonte om zoveel mogelijk pixeltjes van de sensor te gebruiken om tot een foto te komen.
- Léon Obers
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
Juist vandaar het verhaal van Jur hoe men aan een bepaalde brandpunt komt, en hoe die te kiezen.
Voor de goede orde, Jur gaat uit van het volledige opnameformaat, FX dan wel DX.
Voor de goede orde, Jur gaat uit van het volledige opnameformaat, FX dan wel DX.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Hallo
Ik heb ook een 85 1.8D
En moet zeggen dat hij perfect is met de scherpte.
Maar als ik zo lees blijven we hangen bij 85mm en 105mm.
Ik heb een portret fotoshoot gedaan en daar gebruikte drie van de vijf personen een 70-200 I (II)
Waaronder de cursus leider.
Maar goed een 85 1.8D is prima te gebruiken op een D90
Kroontje
Ik heb ook een 85 1.8D

Maar als ik zo lees blijven we hangen bij 85mm en 105mm.
Ik heb een portret fotoshoot gedaan en daar gebruikte drie van de vijf personen een 70-200 I (II)

Waaronder de cursus leider.
Maar goed een 85 1.8D is prima te gebruiken op een D90
Kroontje
- Jur
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Uiteraard is een 70-200mm objectief prima bruikbaar voor portretten (ik beschik zelf ook over een 70-200mm VRI). Ten opzichte van de vastbrandpuntobjectieven kan het een nadeel zijn dat de kortste instelafstand (1.4-1.5m) soms net niet toereikend is. Een 1.8/85mm gaat bijvoorbeeld tot 85cm. Bij de 70-200mm VRII verandert dichtbij de langste brandpuntsafstand en komt de kleinste beeldhoek overeen met die van een 135mm objectief.Kroontje schreef: Ik heb een portret fotoshoot gedaan en daar gebruikte drie van de vijf personen een 70-200 I (II)![]()
Jur
- Patrick
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Daarnaast is het natuurlijk niet het meest handige objectief om mee te werken tijdens een portetfotoshoot. Erg groot en zwaar en voor je onderwerp wellicht ook wat te imposant. Maar het kan natuurlijk wel. Belangrijkste nadeel is denk ik dat het bokeh van zoomobjectieven eigenlijk nooit zo mooi zijn als die van een prime.
- Riemke
- Clublid
- Contacteer:
Voor portret gebruik ik afwisselend Nikon 70-200 VRII, 105 2.0 DC en 85 mm 1.4 AF-D. De laatst genoemde gebruik ik het meeste, maar ik moet zeggen dat ik de laatste tijd de 70-200 steeds meer als portretobjectief ga waarderen 

The single most important component of a camera is the twelve inches behind it.
- D7000newbie
- Forumlid
- Contacteer:
gezocht: Advies voor een goede portretlens
Ik gebruik een 85mm 1.4 met mijn D7000 (= 128mm equivalent op een FX). Kost wel wat maar is de mooiste portetlens in mijn tas.
Hiermee kun je bij volledig open diafragma de achtergrond mooi vervagen met fraai bokeh.
Persoonlijk vind ik de uitsnede prima, juist omdat je net iets verder van je onderwerp af kunt staan (2-3 meter)
Gr. Newbie
Hiermee kun je bij volledig open diafragma de achtergrond mooi vervagen met fraai bokeh.
Persoonlijk vind ik de uitsnede prima, juist omdat je net iets verder van je onderwerp af kunt staan (2-3 meter)
Gr. Newbie
Nikon D7000 met MB-D11 grip, SB700 flitser, R1C1 macro flitserset, Gitzo statief en monopod.
Nikon objectieven: 10-24mm f/3.5-4.5G | 18-105mm f/3.5-5.6G | 70-300mm f/4.5-5.6G | 35mm f/1.8G | 50mm f/1.4G | 85mm f/1.4G | 105mm f/2.8G Micro | TC-17 convertor
Nikon objectieven: 10-24mm f/3.5-4.5G | 18-105mm f/3.5-5.6G | 70-300mm f/4.5-5.6G | 35mm f/1.8G | 50mm f/1.4G | 85mm f/1.4G | 105mm f/2.8G Micro | TC-17 convertor