Foveon is IMHO alleen interessant voor bepaalde nichemarkten. Voor zover ik weet zijn ze nog niet in staat om een Foveon sensor te produceren met het aantal megapixels dat de markt van een D3 gaat verwachten. Daarnaast is volgens mij de beeldverwerking en doorvoer van een Foveon veel te traag om toepasbaar te zijn in een topmodel.
Als je een sensor wilt met eigenschappen die vergelijkbaar zijn met Foveon, en in een nikon body, dan moet je volgens mij bij de Fuji S5 Pro zijn.
[/off-topic]
Wat je overal leest is dat een D2H(s) nog prima mee kan. Doordat het een totaal andere sensortechniek is, zijn de 4MP van de D2H vergelijkbaar met de 6MP van bijvoorbeeld een D70. Grote prints schijn je er zonder problemen mee te kunnen maken. De D2Hs schijnt tov de D2H wel een stukje verbeterd te zijn op het gebied van ruisprestatie en kleurweergave.
Mijn volgende camera moet vooral een snelle zijn. Het zal denk ik tussen een D200 en een D2H gaan. Persoonlijk denk ik dat ik voor de D200 zal gaan. Toch een stukje nieuwere techniek, en die 10MP zou in sommige gevallen best welkom zijn.
D2Hs
-
- Clublid
- Berichten: 8091
- Lid geworden op: za apr 01 2006 10:30 pm
- Locatie: Ergens
- Ervaringsniveau: *
- Foto's bewerken toestaan: Ja
4 milj. is genoeg
Conclusie: Het aantal pixels is niet alleen zaligmakend voor een goede en ruisvrije foto.
Dat wordt maar weer eens bewezen door de D2h.
Groetjes George
Dat wordt maar weer eens bewezen door de D2h.
Groetjes George

Blijf het objectief bekijken
M'n D2H produceert echt haarscherpe foto's, ben zelf van 6 Mp (D100) terug gegaan naar 4MP, Maar ik zie echt geen belemmering. Ben zeer tevreden over de kwaliteit. Zelfs gecropte foto's kunnen nog makkelijk naar A3.
Schiet eigenlijk alles in RAW+JPG, kun je in PS tot 16mp interpoleren. Niet de mooiste oplossing, maar mocht je het nodig hebben....
Alleen als iemand nog een tip heeft voor een soort "gemiddelde" witbalans; met de D100 kwan je nog weg met Cloudy -3 setting, maar dat is me met de D2H nog niet gelukt.
Schiet eigenlijk alles in RAW+JPG, kun je in PS tot 16mp interpoleren. Niet de mooiste oplossing, maar mocht je het nodig hebben....
Alleen als iemand nog een tip heeft voor een soort "gemiddelde" witbalans; met de D100 kwan je nog weg met Cloudy -3 setting, maar dat is me met de D2H nog niet gelukt.
Buiten is Auto-WB meer dan genoeg. Alleen als het licht minder wordt moet je handmatig gaan werken. Er zijn veel mensen die hem op WB flash zetten. Deze is 5400K en zit in de buurt van oude daglichtfilm (5400-5600). Kunstlichtfilm zat tussen 3200-3400K. Dit kun je dus ook handmatig instellen.Huybert schreef:M'n D2H produceert echt haarscherpe foto's, ben zelf van 6 Mp (D100) terug gegaan naar 4MP, Maar ik zie echt geen belemmering. Ben zeer tevreden over de kwaliteit. Zelfs gecropte foto's kunnen nog makkelijk naar A3.
Schiet eigenlijk alles in RAW+JPG, kun je in PS tot 16mp interpoleren. Niet de mooiste oplossing, maar mocht je het nodig hebben....
Alleen als iemand nog een tip heeft voor een soort "gemiddelde" witbalans; met de D100 kwan je nog weg met Cloudy -3 setting, maar dat is me met de D2H nog niet gelukt.
Als er maar geen kleurkanalen gaan clippen. In je PP kun je dan de kleuren definitief corrigeren. Dit gaat het makkelijkst met NEF bestanden.