D2Hs

Discussies over fotografie met de D1, D2, D3, D4, D5 en D6
Rogier

Bericht door Rogier » do mar 15 2007 9:44 am

Foveon is IMHO alleen interessant voor bepaalde nichemarkten. Voor zover ik weet zijn ze nog niet in staat om een Foveon sensor te produceren met het aantal megapixels dat de markt van een D3 gaat verwachten. Daarnaast is volgens mij de beeldverwerking en doorvoer van een Foveon veel te traag om toepasbaar te zijn in een topmodel.

Als je een sensor wilt met eigenschappen die vergelijkbaar zijn met Foveon, en in een nikon body, dan moet je volgens mij bij de Fuji S5 Pro zijn.

[/off-topic]

Wat je overal leest is dat een D2H(s) nog prima mee kan. Doordat het een totaal andere sensortechniek is, zijn de 4MP van de D2H vergelijkbaar met de 6MP van bijvoorbeeld een D70. Grote prints schijn je er zonder problemen mee te kunnen maken. De D2Hs schijnt tov de D2H wel een stukje verbeterd te zijn op het gebied van ruisprestatie en kleurweergave.

Mijn volgende camera moet vooral een snelle zijn. Het zal denk ik tussen een D200 en een D2H gaan. Persoonlijk denk ik dat ik voor de D200 zal gaan. Toch een stukje nieuwere techniek, en die 10MP zou in sommige gevallen best welkom zijn.

evertfoto

Bericht door evertfoto » do mar 15 2007 5:31 pm

De beeldkwaliteit wordt m.i. met name bepaald door het gebruikte objektief.
Heb presentaties (met Beamer) gezien, gemaakt met D2H en dat zag er perfekt uit.

George Fennes
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

4 milj. is genoeg

Bericht door George Fennes » vr mar 16 2007 12:06 pm

Conclusie: Het aantal pixels is niet alleen zaligmakend voor een goede en ruisvrije foto.

Dat wordt maar weer eens bewezen door de D2h.

Groetjes George :D
Blijf het objectief bekijken

Cees
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Cees » ma mar 19 2007 8:46 pm

Helemaal mee eens, maar het zijn wel 'andere' pixels dan die van een D50, D70 of D100!

Groet, Cees :D
Groet, Cees

Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning

Huybert

Bericht door Huybert » ma jul 09 2007 7:48 pm

M'n D2H produceert echt haarscherpe foto's, ben zelf van 6 Mp (D100) terug gegaan naar 4MP, Maar ik zie echt geen belemmering. Ben zeer tevreden over de kwaliteit. Zelfs gecropte foto's kunnen nog makkelijk naar A3.

Schiet eigenlijk alles in RAW+JPG, kun je in PS tot 16mp interpoleren. Niet de mooiste oplossing, maar mocht je het nodig hebben....

Alleen als iemand nog een tip heeft voor een soort "gemiddelde" witbalans; met de D100 kwan je nog weg met Cloudy -3 setting, maar dat is me met de D2H nog niet gelukt.

alfredo
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Contacteer:

Bericht door alfredo » ma jul 09 2007 7:55 pm

ik heb een D2H, en de A stand (automatisch) werkt perfect!!
D4, D2h,,AFS 70-200vr 2.8 80-200 ED f2.8, Nikkor 300mm F4 ED, ,sigma 24-70 2.8, nikon 50mm 1.8, Kenko TC Teleplus MC7 2X DG,, polarisatiefilter 77mm een tas en een manfrotto eenbeenstatief..

remoss
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door remoss » ma jul 09 2007 8:05 pm

alfredo schreef:ik heb een D2H, en de A stand (automatisch) werkt perfect!!
Staat de A in A-stand niet voor Aperture i.p.v. automatisch? Die stand is wel automatisch natuurlijk in de zin dat de sluitertijd automatisch wordt aangepast.

yoyo

Bericht door yoyo » ma jul 09 2007 8:33 pm

Huybert schreef:M'n D2H produceert echt haarscherpe foto's, ben zelf van 6 Mp (D100) terug gegaan naar 4MP, Maar ik zie echt geen belemmering. Ben zeer tevreden over de kwaliteit. Zelfs gecropte foto's kunnen nog makkelijk naar A3.

Schiet eigenlijk alles in RAW+JPG, kun je in PS tot 16mp interpoleren. Niet de mooiste oplossing, maar mocht je het nodig hebben....

Alleen als iemand nog een tip heeft voor een soort "gemiddelde" witbalans; met de D100 kwan je nog weg met Cloudy -3 setting, maar dat is me met de D2H nog niet gelukt.
Buiten is Auto-WB meer dan genoeg. Alleen als het licht minder wordt moet je handmatig gaan werken. Er zijn veel mensen die hem op WB flash zetten. Deze is 5400K en zit in de buurt van oude daglichtfilm (5400-5600). Kunstlichtfilm zat tussen 3200-3400K. Dit kun je dus ook handmatig instellen.

Als er maar geen kleurkanalen gaan clippen. In je PP kun je dan de kleuren definitief corrigeren. Dit gaat het makkelijkst met NEF bestanden.

Plaats reactie

Terug naar “D1, D2, D3, D4, D5 & D6”