kermis

Plaats hier foto's (gemaakt met een Nikon camera) die je graag wilt laten zien. Het gaat hier om de inhoud van de foto's, en niet zozeer om de technische kwaliteiten.
jac49
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Re: kermis

Bericht door jac49 » ma okt 24 2011 9:07 am

Nou , ik vind het toch al heel wat , ik heb zelf nog nooit hdr foto's gemaakt , laat staan ooit geprobeerd.
Moet me er eens in gaan verdiepen .
Jac.
Je ziet vaak wel iets honderd keer-duizend keer,voor je het de allereerste keer werkelijk ziet.

Peterpan

Bericht door Peterpan » ma okt 24 2011 9:17 am

jac49 schreef:Nou , ik vind het toch al heel wat , ik heb zelf nog nooit hdr foto's gemaakt , laat staan ooit geprobeerd.
Moet me er eens in gaan verdiepen .
Jac.
Is verslavend hoor :!: :oohh: :!:
Deze manier van foto's maken heb ik een paar weken geleden voor het eerst toegepast in de cursus die ik aan het volgen ben.
Nu nog steeds is mijn oog opzoek naar 'HDR locaties'.
Dus ben gewaarschuwd :D :D

Werkwijze zoals ik die doe:
1) Geschikte locatie zoeken
2) Eerste foto maken met statief in de juiste belichting (-0-) en compositie
3) Tweede foto maken met 2 stops onderbelichting. Wel de sluitertijd aanpassen zodat de meter weer op -0- komt te staan
4) Derde foto maken met 2 stops overbelichting. Wel weer de sluitertijd aanpassen zodat de meter alweer op -0- komt te staan

Let op: het moeten 3 exact dezelfde foto's zijn (vandaar het statief) die je dan in bijvoorbeeld Photomatix omzet naar HDR

jac49
Forumlid
Forumlid

Bericht door jac49 » ma okt 24 2011 11:11 am

@Peterpan.
Bedankt voor je uitleg en werkwijze.
Jac.
Je ziet vaak wel iets honderd keer-duizend keer,voor je het de allereerste keer werkelijk ziet.

yzf1kr
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door yzf1kr » ma okt 24 2011 7:36 pm

Peterpan schreef:3) Tweede foto maken met 2 stops onderbelichting. Wel de sluitertijd aanpassen zodat de meter weer op -0- komt te staan
4) Derde foto maken met 2 stops overbelichting. Wel weer de sluitertijd aanpassen zodat de meter alweer op -0- komt te staan
Dat is wel erg omslachtig. Er zijn 2 snellere methodes:

Snelere methode 1:

3) Onthoud de sluitertijd van stap 2, en verdubbel hem (1 stop) of vervievoudig hem (2 stops)
4) Halveer de sluitertijd van stap 2 (1 stop) of deel hem door 4 (2 stops)

Vermindert een hoop knop drukken en gepiel met wieltjes, met het risico de camera te verplaatsen.

Snelere methode 2:

Stel je autobracketing in. (lees hiervoor je handleiding)
Helemaal geen gepiel meer tussen opnamen, de camera stelt alles zelf in.

george013

Bericht door george013 » ma okt 24 2011 7:57 pm

Alle draadjes over dat HDR-gebeuren hebben het over de belichtingsveranderingen, en dat het plaatje hetzelfde moet zijn. Als je deze twee combineert, dan valt belichtingsverandering middels het diafragma toch af? Ben ik nu de enige die dat denkt te missen?
Slaat niet op de laatste post.
George

yzf1kr
Forumlid
Forumlid

Bericht door yzf1kr » ma okt 24 2011 9:13 pm

HDR dmv diafragma is ook weer heel apart.

Doordat je met het diafragma werkt krijgen lichte delen veel scherptediepte, en donkere delen niet.
Ik heb er nooit iets mee gedaan, maar het lijkt me leuk er eens mee te experimenteren.

george013

Bericht door george013 » ma okt 24 2011 9:27 pm

yzf1kr schreef:HDR dmv diafragma is ook weer heel apart.

Doordat je met het diafragma werkt krijgen lichte delen veel scherptediepte, en donkere delen niet.
Ik heb er nooit iets mee gedaan, maar het lijkt me leuk er eens mee te experimenteren.
Je hebt het niet goed gelezen. Om het beeld gelijk te houden, moet je juist geen belichtingscorrectie toepassen middels diafragmaverandering.
Scherptediepte is niet afhankelijk van licht of donker.

George

yzf1kr
Forumlid
Forumlid

Bericht door yzf1kr » ma okt 24 2011 9:39 pm

Ik denk dat we langs elkaar heen praten, misschien ben ik niet duidelijk genoeg geweest.

Jij stelt dat diafragma verandering afvalt bij HDR.

Ik zeg dat dat inderdaad een andere soortige HDR is, en dat het een ander eindresultaat schept waarbij donkere details die verder voor of achter het focus punt liggen onscherp worden. Terwijl lichte details op de voor en achtergrond juist wel scherp zijn.

george013

Bericht door george013 » ma okt 24 2011 9:44 pm

Nee, bij veranderend diafragma verandert je beeld, je scherptediepte is daar een onderdeel van.
Wil je je belichting veranderen bij gelijk beeld, dan zul je dat met je sluitertijd moeten doen. Dacht ook dat je dat in eerste instantie bedoelde. Of met je ISO.
George

Peter
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Peter » ma okt 24 2011 9:52 pm

de tip om het bij daglicht nogmaals eens te proberen..

Afbeelding

2
Afbeelding

3
Afbeelding

Ik heb dus wel belichting correctie toegepast

1x foto onderbelicht, 1x normaal en 1x overbelicht.
Heb alleen maar met de sluitertijd gespeeld, maar de 3 opeenvolgende foto's wel steeds met dezelfde sluitersnelheid genomen

maar begin net, dus laat me graag adviseren :)

george013

Bericht door george013 » ma okt 24 2011 10:05 pm

Peter schreef:de tip om het bij daglicht nogmaals eens te proberen..
Ik heb dus wel belichting correctie toegepast

1x foto onderbelicht, 1x normaal en 1x overbelicht.
Heb alleen maar met de sluitertijd gespeeld, maar de 3 opeenvolgende foto's wel steeds met dezelfde sluitersnelheid genomen

maar begin net, dus laat me graag adviseren :)
Wat staat daar?
George

yzf1kr
Forumlid
Forumlid

Re: Re: kermis

Bericht door yzf1kr » ma okt 24 2011 10:05 pm

george013 schreef:Nee, bij veranderend diafragma verandert je beeld, je scherptediepte is daar een onderdeel van.
Ja, maar ook daarmee kan je een HDR maken. Nergens staat vast dat het beeld niet mag veranderen.

Peter
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Peter » ma okt 24 2011 10:11 pm

en deze tot slot..

lekker over de 'top' ,
heeft weinig meer met de kermis te maken, maar ja...

weerspiegeling van de zon in de lens moet nog even weggewerkt worden zie ik nu

Afbeelding

Peterpan

Bericht door Peterpan » ma okt 24 2011 10:58 pm

yzf1kr schreef:
Peterpan schreef:3) Tweede foto maken met 2 stops onderbelichting. Wel de sluitertijd aanpassen zodat de meter weer op -0- komt te staan
Dat is wel erg omslachtig. Er zijn 2 snellere methodes:

Snelere methode 1:

3) Onthoud de sluitertijd van stap 2, en verdubbel hem (1 stop) of vervievoudig hem (2 stops)
4) Halveer de sluitertijd van stap 2 (1 stop) of deel hem door 4 (2 stops)

Vermindert een hoop knop drukken en gepiel met wieltjes, met het risico de camera te verplaatsen.

Snelere methode 2:

Stel je autobracketing in. (lees hiervoor je handleiding)
Helemaal geen gepiel meer tussen opnamen, de camera stelt alles zelf in.
Hallo yzf1kr,

Je hebt volkomen gelijk met deze instellingen om een HDR te maken. Er zijn natuurlijk meer wegen die naar Rome leiden :D

Methode 1: Ik ben helaas geen kei in rekenen. Ik heb de methode zoals ik die heb beschreven geleerd op de cursus en werkt voor mij heel goed.
Het gepiel met het wieletje heb je ook als je de sluitertijd moet veranderen maar deze manier is inderdaad sneller.

Methode 2: Op mijn D60 zit geen Bracketing. Om dan toch 3 foto's te maken met diverse belichting moet je iets anders verzinnen toch? :D
Uiteraard is Bracketing de beste methode om een HDR te kunnen maken. Makkelijker kan het bijna niet......................

In ieder geval dank voor de aanvulling.

Groet,
E.

Peterpan

Bericht door Peterpan » ma okt 24 2011 11:05 pm

Peter schreef:en deze tot slot..

lekker over de 'top' ,
heeft weinig meer met de kermis te maken, maar ja...

weerspiegeling van de zon in de lens moet nog even weggewerkt worden zie ik nu

Afbeelding
Hoi Peter,

Als je kijkt naar de eerste foto wat je hebt geplaatst in dit draatje en je ziet de laatste HDR............................volgens mij een wereld van verschil :D
Deze vind ik tot nu toe de beste HDR welke je hebt geplaatst. Ik zie je echt vooruit springen.
Heel mooi!

Groet,
E.

Plaats reactie

Terug naar “Foto presentaties”