De betreffende foto's:
1

2

3

Ik zou zeggen schiet er maar op los, wat kan er beter/anders.
De eerste twee foto's zouden niet scherp zijn, wat vinden jullie?

Dit zijn hele goede adviezen.Germay schreef:Beste Martijn, Het valt me op dat je foto #2 niet hebt geflitst en een betere instelling heb gerealiseerd,Sluitertijd: 1/50s • Diafragma: f/5.0 • ISO: 640 • Brandpuntsafstand: 55 mm.#1 & #3 zijn duidelijk geflitst en nog op de katten rechtstreeks,dat kun je zien aan de erg storende schaduw op de achtergrond.En ik mis scherpte op de ogen van #2 en #3.Flits in dit geval indirect en stel de flitskracht in op een bepaalde afstand.Verder hele mooie katten,ze worden nog mooier zonder flits en de juiste belichting.Succes Martijn. :mrgreen:

Probeer ten alle tijden scherp te stellen op de ogen van personen,dat geldt ook voor dieren al is dat niet altijd gemakkelijk omdat deze wezens meestal nooit doen wat jij wil o.a.stilzitten,bewegen ze ben je al verkocht.Diafragma zo gemiddeld F/71/F/8 krijg je mogelijk meer scherpte<hangt ook af van je sluitertijd>die mag ook weer niet te lang zijn In dit geval kun je het beste je camera op A zetten dan krijg je automatisch je sluitertijd in ja display is die te lang gooi je de iso waarden omhoog.Veel experimenteren met je camera instellingen dan lukt het wel succ6 kerel. :mrgreen:Mtijn79 schreef:Dit zijn hele goede adviezen.Germay schreef:Beste Martijn, Het valt me op dat je foto #2 niet hebt geflitst en een betere instelling heb gerealiseerd,Sluitertijd: 1/50s • Diafragma: f/5.0 • ISO: 640 • Brandpuntsafstand: 55 mm.#1 & #3 zijn duidelijk geflitst en nog op de katten rechtstreeks,dat kun je zien aan de erg storende schaduw op de achtergrond.En ik mis scherpte op de ogen van #2 en #3.Flits in dit geval indirect en stel de flitskracht in op een bepaalde afstand.Verder hele mooie katten,ze worden nog mooier zonder flits en de juiste belichting.Succes Martijn. :mrgreen:
Ik moet nog heel erg veel gaan spelen met mijn flitser, het boekje hiervan is net zo dik als de handleiding van mijn camera.
Je zegt dat je scherpte mist in de ogen, dit gaat misschien een hele domme vraag worden, maar hoe kan ik dat dan verbeteren? Diafragma omhoog gooien?
En wat zouden betere instellingen zijn geweest voor de foto's waar ik geflitst heb (buiten indirect flitsen dan)?