Nikon D3100??
Re: Nikon D3100??
Ja hoor, kan prima. Je moet je dan gewoon even goed inlezen in de handleiding en extra info bijv. op internet over fotografie met een digitale spiegelreflex camera. Ook leuk is om een beginnerscursus te volgen.
D90, Tamron 17-50 f/2.8, Nikon AF-S DX 35mm f/1.8G, Nikon AF-D 80-200 f/2.8 ED, Nikon AF-S VR 70-300 f/4.5-5.6G IF-ED, Nikon AF-S VR micro 105mm f/2.8G
(D40 + 18-55)
(D40 + 18-55)
Hoi Sanderina,
De D3100 is zeker een goede camera om mee te beginnen in de DSLR wereld. Ik heb de camera zelf ook en deze bevalt uitstekend. De camera is niet te ingewikkeld voor een beginner, en als je je goed inleest zijn er hele mooie foto's mee te maken!
De D3100 is zeker een goede camera om mee te beginnen in de DSLR wereld. Ik heb de camera zelf ook en deze bevalt uitstekend. De camera is niet te ingewikkeld voor een beginner, en als je je goed inleest zijn er hele mooie foto's mee te maken!
Hallo Sanderina,
Zelf hebben we een D3100 en D7000. En... we vinden niets mis met beide camera's.
De 3100 is een uitstekende camera om niet alleen mee te beginnen, maar ook om voorbij het beginnen foto's mee te maken.
Wanneer je wilt zijn de instellingen 'gewoon' handmatig te gebruiken wat voor ons een extra plezier dimensie aan het fotograferen geeft.
En soms is het gewoon erg handig de automaat te gebruiken!
En... dan de lenskeuze nog
Dit alles natuurlijk, onze ervaring.
Vriendelijke groet,
Jeroen
edit..: en ook wij met de 18-105 VR mm erbij
Zelf hebben we een D3100 en D7000. En... we vinden niets mis met beide camera's.
De 3100 is een uitstekende camera om niet alleen mee te beginnen, maar ook om voorbij het beginnen foto's mee te maken.
Wanneer je wilt zijn de instellingen 'gewoon' handmatig te gebruiken wat voor ons een extra plezier dimensie aan het fotograferen geeft.
En soms is het gewoon erg handig de automaat te gebruiken!
En... dan de lenskeuze nog

Dit alles natuurlijk, onze ervaring.
Vriendelijke groet,
Jeroen
edit..: en ook wij met de 18-105 VR mm erbij
Laatst gewijzigd door JeroenS op vr okt 28 2011 6:27 pm, 2 keer totaal gewijzigd.
-
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Prima camera, die ik naast mijn D7000 graag gebruik. Voor beginners 1 van de makkelijkste camera's, maar je kunt er ook als gevorderde goed mee uit de voeten.
Let er alleen op dat je er AF-S lenzen bij koopt. Als je een kit koopt gaat dat trouwens altijd goed (18-105VR aanbevolen).
Let er alleen op dat je er AF-S lenzen bij koopt. Als je een kit koopt gaat dat trouwens altijd goed (18-105VR aanbevolen).
Laatst gewijzigd door Bob42 op vr okt 28 2011 1:03 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
- gijs sandberg
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
Beste Sanderina,
Een D3100 is zeker leuk om mee te beginnen.
Tip: val niet voor de 18-55 (niets mis mee) maar als je bewegende dieren wilt fotograferen is 55mm als snel erg kort.
De 18-105 mm is wat duurder maar zal langer tevreden stellen.
Neem beide lenzen eens bij een vakhandel in de hand en je merkt het verschil direct.
Groeten, Gijs
Een D3100 is zeker leuk om mee te beginnen.
Tip: val niet voor de 18-55 (niets mis mee) maar als je bewegende dieren wilt fotograferen is 55mm als snel erg kort.
De 18-105 mm is wat duurder maar zal langer tevreden stellen.
Neem beide lenzen eens bij een vakhandel in de hand en je merkt het verschil direct.
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
- jan
- Bestuurslid
- Ervaringsniveau: ****
- Contacteer:
Hallo Sanderina,
De D3100 is een prima camera om mee te beginnen. Met deze camera ben ik ook begonnen en je kunt naast de automatische functie prima zaken handmatig instellen zoals bij de zeg maar gevorderde camera's.
Ik wil je nog wel een overweging meegeven. Wanneer je iets verder wil met fotografie dan kom je op een punt van zaken die je misschien zal missen op de D3100. Dit is mij ook overkomen en na 3/4 jaar heb ik de camera ingeruild.
Dus met dit laatste in gedachten zou je misschien ook naar een D90 kunnen kijken. Deze D90 kruipt qua prijs al aardig richting de D3100.
En wat start lens betreft zou ik de 18-105 nemen.
Succes met je keuze.
Jan
De D3100 is een prima camera om mee te beginnen. Met deze camera ben ik ook begonnen en je kunt naast de automatische functie prima zaken handmatig instellen zoals bij de zeg maar gevorderde camera's.
Ik wil je nog wel een overweging meegeven. Wanneer je iets verder wil met fotografie dan kom je op een punt van zaken die je misschien zal missen op de D3100. Dit is mij ook overkomen en na 3/4 jaar heb ik de camera ingeruild.
Dus met dit laatste in gedachten zou je misschien ook naar een D90 kunnen kijken. Deze D90 kruipt qua prijs al aardig richting de D3100.
En wat start lens betreft zou ik de 18-105 nemen.
Succes met je keuze.
Jan
Jan
I got a Nikon camera. I love to take a photograph. (Simon & Garfunkel)
I got a Nikon camera. I love to take a photograph. (Simon & Garfunkel)
Als je echt een beginner bent is het echt een super camera met een guide functie die de instelling automatisch instelt daar kan je de eerste jaren wel mee vooruit als je echt een beginner bent en gewoon foto's wil maken.
Maar ga je echt iedere dag met fotografie aan de gang en gaat het verder als gewoon huis tuin en keuken foto's maken dan kan je hem ontgroeien, en kan het na een jaar niet meer voldoen voor jou.
Ik schiet geregeld wat foto's van diverse dingen optreden muziek dagje uit en familie vakantie, hij bevalt mij nog steeds, ruim een jaar in bezit.
Alleen niet de standaard lens 18-55 mm nemen ik heb gelijk de kitlens (standaardlens) 18-105mm genomen, is nog genoeg handzaam voor op vakantie niet te lomp, groter is leuk maar voet zoom werk ook. (iets dichter bij gaan staan)
veel wijsheid en laatste advies ga in de winkel gewoon voelen hoe die in de hand ligt en goed het verschil voelen tussen de D90 (groter)en de D3100 (kleiner). Bedenk dan dat een dag met de camera lopen hij toch wel zwaar gaat worden!
Maar ga je echt iedere dag met fotografie aan de gang en gaat het verder als gewoon huis tuin en keuken foto's maken dan kan je hem ontgroeien, en kan het na een jaar niet meer voldoen voor jou.
Ik schiet geregeld wat foto's van diverse dingen optreden muziek dagje uit en familie vakantie, hij bevalt mij nog steeds, ruim een jaar in bezit.
Alleen niet de standaard lens 18-55 mm nemen ik heb gelijk de kitlens (standaardlens) 18-105mm genomen, is nog genoeg handzaam voor op vakantie niet te lomp, groter is leuk maar voet zoom werk ook. (iets dichter bij gaan staan)

-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Ik sluit me aan bij Goodje voor wat betreft het gewicht van de camera. Ik heb de D3100 nu bij een jaar in bezit en vind de camera lekker licht.
Ook zou ik je een beginnerscursus aanbevelen omdat ik het erg leerzaam vond om de basisprincipes uitgelegd te krijgen en ter plekke te oefenen en foto's te laten beoordelen. Daarnaast bepaalt je camera (en de technische specificaties) maar voor een deel de kwaliteit van je foto's. Net zo belangrijk zijn bv compositie en de camera-instellingen; kortom hoe je zelf omgaat met het onderwerp en je camera. Je kunt met de allerbeste camera's nog steeds slechte foto's maken
. Succes met je keuze, mocht je die nog niet hebben gemaakt.
PS je kunt via http://www.flickr.com/cameras/nikon/d3100/" onclick="window.open(this.href);return false; eens kijken welke foto's er gemaakt zijn met een D3100.
Ook zou ik je een beginnerscursus aanbevelen omdat ik het erg leerzaam vond om de basisprincipes uitgelegd te krijgen en ter plekke te oefenen en foto's te laten beoordelen. Daarnaast bepaalt je camera (en de technische specificaties) maar voor een deel de kwaliteit van je foto's. Net zo belangrijk zijn bv compositie en de camera-instellingen; kortom hoe je zelf omgaat met het onderwerp en je camera. Je kunt met de allerbeste camera's nog steeds slechte foto's maken

PS je kunt via http://www.flickr.com/cameras/nikon/d3100/" onclick="window.open(this.href);return false; eens kijken welke foto's er gemaakt zijn met een D3100.