monopod
- kleijberg
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
monopod
Wat vinden jullie beter een klem, of schroef, monopod wat betreft de klemming
ik heb het idee dat klemming steviger is
groet henk kleijberg
groet henk kleijberg
nikon D810, 24-70 2.8 . 70-200 2.8. en nog wat los spul
Re: monopod
Ik denk dat een schroef vaster zit als die los gaat is die nog lang niet los omdat je het gehele schroefdraad gedeelte nog moet los draaien 

Als ik onder "klem" versta "Manfrotto-achtig" en onder "schroef" versta "Gitzo-achtig" , prefereer ik zelf de schroef. Ik vind de bediening prettiger en het smoelt beter.
Ik betwijfel of de een beter klemt dan de ander.
Veel hangt af van mechanische uitvoering. Een klemhevel van plastic dat kruipt moet ik bijstellen. Technisch geen probleem, maar ik moet het wel doen.
Met een klem is er risico dat je velletje ertussen wordt gemangeld.
Een klem steekt meer uit dan een schroef.
Met een schroef pers ik een wig tussen twee pijpdelen. Klemkracht stel ik dan vanzelf in. Soms is de schroef een fijne draad in aluminium. (bv bij de oudere Gitzo statieven). Die schroefdraad moet goed passen, moet goed gesmeerd zijn en is gemakkelijk te beschadigen.
Groet Hans.
Ik betwijfel of de een beter klemt dan de ander.
Veel hangt af van mechanische uitvoering. Een klemhevel van plastic dat kruipt moet ik bijstellen. Technisch geen probleem, maar ik moet het wel doen.
Met een klem is er risico dat je velletje ertussen wordt gemangeld.
Een klem steekt meer uit dan een schroef.
Met een schroef pers ik een wig tussen twee pijpdelen. Klemkracht stel ik dan vanzelf in. Soms is de schroef een fijne draad in aluminium. (bv bij de oudere Gitzo statieven). Die schroefdraad moet goed passen, moet goed gesmeerd zijn en is gemakkelijk te beschadigen.
Groet Hans.
Mijn keuze zou de volgende zijn:
Schroef klem systeem.
waarom?
1)voor mijn gevoel zit dat beter vast als een klem systeem.
2) minder kans op het ergens achter blijven haken en het daardoor loskomen.
3)Is sneller met afstellen maar dat is misschien persoonlijk!
Ik heb in de loop der tijd al een aantal statieven gehad waar het klem systeem van afbrak.
Gr:Loek.
Schroef klem systeem.
waarom?
1)voor mijn gevoel zit dat beter vast als een klem systeem.
2) minder kans op het ergens achter blijven haken en het daardoor loskomen.
3)Is sneller met afstellen maar dat is misschien persoonlijk!
Ik heb in de loop der tijd al een aantal statieven gehad waar het klem systeem van afbrak.
Gr:Loek.
Dit weekend heb ik de Man. 685b gekocht. Een schuif bediend bovenaan. Hij is ingeschoven best lang maar is zeer stabiel en werkt prima. Volgens de beschrijving regen en zand bestendig.
Dus niet meer 3 of meer ringen of klemmen los / vast maken maar gewoon uitschuiven tot gewenste lengte en klaar (niet klemmen of schroeven). Voor de dag dat ik hem heb ben ik nog zeer tevreden.
Lijk me dus de derde variant op je vraag.
Dus niet meer 3 of meer ringen of klemmen los / vast maken maar gewoon uitschuiven tot gewenste lengte en klaar (niet klemmen of schroeven). Voor de dag dat ik hem heb ben ik nog zeer tevreden.
Lijk me dus de derde variant op je vraag.
- D7000newbie
- Forumlid
- Contacteer:
monopod
Ik vroeg mij af of dit een volwaardig alternatief is. Is dit een beetje stabiel?RonaldV schreef:Dit weekend heb ik de Man. 685b gekocht. Een schuif bediend bovenaan.
Gr Marcel
Nikon D7000 met MB-D11 grip, SB700 flitser, R1C1 macro flitserset, Gitzo statief en monopod.
Nikon objectieven: 10-24mm f/3.5-4.5G | 18-105mm f/3.5-5.6G | 70-300mm f/4.5-5.6G | 35mm f/1.8G | 50mm f/1.4G | 85mm f/1.4G | 105mm f/2.8G Micro | TC-17 convertor
Nikon objectieven: 10-24mm f/3.5-4.5G | 18-105mm f/3.5-5.6G | 70-300mm f/4.5-5.6G | 35mm f/1.8G | 50mm f/1.4G | 85mm f/1.4G | 105mm f/2.8G Micro | TC-17 convertor
- gvdnberg
- Clublid
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Voor gebruik van mijn 70-200 2.8 VR versie I met mijn D300+MB-D10 heb ik een Manfrotto 694CX. Een eenbeen statief uit carbon met magnesium klemmen. Werkt heerlijk en is zeer stabiel met de genoemde combinatie. Ik heb nog nooit last gehad met het klemsysteem, ook niet op mijn 055XPROB.
Groeten,
Gert van den Berg
Groeten,
Gert van den Berg
Met vriendelijke groet,
Gert van den Berg,
Actieve Nikon Z-gebruiker en nog een paar F-vatting (micro-)objectieven. Al mijn foto's zijn gehost op Flickr
Gert van den Berg,
Actieve Nikon Z-gebruiker en nog een paar F-vatting (micro-)objectieven. Al mijn foto's zijn gehost op Flickr
D7000newbie schreef:Ik vroeg mij af of dit een volwaardig alternatief is. Is dit een beetje stabiel?
Zeer stabiel kan ik zeggen en persoonlijk zeer handig. Zoals eerder gezegd geen draaien of klikken meer.
Hij is vrij dik en daardoor zeer stabiel.
- Léon Obers
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
Zelfde ervaring met dat model.
Zie: http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 86#p400186" onclick="window.open(this.href);return false;
en er net onder: http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 96#p400196" onclick="window.open(this.href);return false;
Nog een andere optie is een trekker wandelstok van Leki.
Zie blz. 32, 33, 34
http://www.leki.de/xfiles/Sommerkatalog ... g_2011.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Zie: http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 86#p400186" onclick="window.open(this.href);return false;
en er net onder: http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 96#p400196" onclick="window.open(this.href);return false;
Nog een andere optie is een trekker wandelstok van Leki.
Zie blz. 32, 33, 34
http://www.leki.de/xfiles/Sommerkatalog ... g_2011.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Vriendelijke groet, Léon Obers
- Roelof
- Clublid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Gewoon dezelfde snelkoppeling gebruiiken als op je gewone statief. (als je dat hebt)kleijberg schreef:Wat vinden jullie beter een klem, of schroef, monopod wat betreft de klemming
Uitgaande van de veronderstelling dat je (zoals de meesten) de camera loskoppelt van je statief op het moment dat je ermee gaat lopen, zou ik me geen zorgen maken over wat het stevigst is.
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.
- Léon Obers
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
@Roelof.
Het gaat niet om de snelkoppeling met de camera, bedoeld wordt het soort verbinding om de afzonderlijke delen van de poot los te maken, poot op hoogte te brengen en dan weer vast te zetten. Je hebt klip-systemen, en schroefsystemen, en een soort draai-klem systeem van de poot zelf inplaats van een aparte schroefbus.
Het gaat niet om de snelkoppeling met de camera, bedoeld wordt het soort verbinding om de afzonderlijke delen van de poot los te maken, poot op hoogte te brengen en dan weer vast te zetten. Je hebt klip-systemen, en schroefsystemen, en een soort draai-klem systeem van de poot zelf inplaats van een aparte schroefbus.
Vriendelijke groet, Léon Obers