Welke instelling doe ik fout

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
Plaats reactie
marfje

Welke instelling doe ik fout

Bericht door marfje » vr okt 28 2011 7:52 pm

op deze foto probeer ik de snelheid van de trein vast te leggen ...

hoeveel tijd moet de sluitertijd staan korter dan 1sec of korter dan 1/2 sec. ???

Afbeelding

Arthur Mol
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Re: Welke instelling doe ik fout

Bericht door Arthur Mol » vr okt 28 2011 8:53 pm

We kunnen de instellingen niet zien dus kunnen we ook niet vertellen wat je fout hebt gedaan.
Pana FZ1000, Oly E-M5 II, 12-40, 40-150R, 75-300.

Goodje

Bericht door Goodje » vr okt 28 2011 9:05 pm

Volgens mij moet je de camera meetrekken in de richting van de trein zodat je de trein scherp krijgt en de rest bewogen wel VR uitzetten volgens mij :ugeek:

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Patrick » vr okt 28 2011 9:41 pm

Even verhuisd uit "Foto beoordelingen".
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Bob42
Forumlid
Forumlid

Bericht door Bob42 » vr okt 28 2011 10:40 pm

Sluitertijden van 1 of 1/2 seconde zijn, althans uit de hand, veel en veel te lang.
Zo'n rijdende trein moet je inderdaad met de camera volgen ( meetrekken). En laat de VR aan staan. Die "ziet" wel dat je aan het pannen bent.
Ik weet niet welk objectief en welke instellingen je hebt gebruikt, maar de belichting is ook niet best.
Als je niet zo veel van instellingen weet zou ik de P-stand gebruiken ( liever nog de A-stand, maar dan moet je wel weten welk diafragma je moet kiezen). Dan zal het wel beter gaan.

henkk
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Bericht door henkk » vr okt 28 2011 10:57 pm

De trein gaat zo'n 35 m per seconde dus bedenk maar hoe lang je sluitertijd mag zijn ...

Ook zonder pannen zou je de snelheid kunnen uitdrukken maar dan denk ik eerder aan een sluitertijd van 1/4 sec. vanaf een statief. Dan krijg je een scherpe omgeving en een 'geveegde' trein.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1? Of iets analoogs zoals F4S of FA?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums

iJoost

Bericht door iJoost » vr okt 28 2011 11:08 pm

Volgens mij laat je zo keurig de snelheid van de trein zien. Hoezo iets fout doen? Misschien moet je even duidelijk uitleggen wat je aan die foto anders wilt hebben, want ander wordt het raden.

Trouwens er moet niks en er kan van alles. Er zijn geen foute en ook geen goede instellingen. 'T is maar net wat je wilt bereiken. Daar kies je je instellingen bij. Heb je ze allemaal voor nodig... ;-)
Laatst gewijzigd door iJoost op vr okt 28 2011 11:11 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

george013

Bericht door george013 » vr okt 28 2011 11:09 pm

De vraag is "welke instelling doe ik fout"
Zij/hij wil een beweging vastleggen en vraagt een specifiek onderscheid tussen twee sluitertijden. Vraag ik mij af wat de vraagstelling inhoudt.

Zij/hij wil de beweging van de trein vastleggen.
Als dit het uitgangspunt is, wat is er dan fout aan de foto?

Lijkt mij meer een belichtingsprobleem wat bedoeld wordt.

George

Giso
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door Giso » vr okt 28 2011 11:36 pm

Lijkt mij idd een belichtingprobleem. Als je een scherpe omgeving wilt en een bewegingsblur over je trein dan moet je met een statief werken en scherpstellen op een vast punt.
Je kiest dan een klein diafragma (klein F-getal), en een lange sluitertijd. Zet camera op stand M. Je kunt nu aan de hand van de belichtingsmeter de juiste belichting
instellen. eventueel iets onderbelichten. Ik zou proberen om niet kleiner dan F16 te gaan met je diafragma ivm scherpte. Als je dan nog te veel licht hebt om een langere sluitertijd
te krijgen moet je toch met grijsfilters gaan werken.
Wil je echter een scherpe trein en een blur over de achtergrond dan moet je de camera meetrekken met de trein. Dit gaat het makkelijkst van enige afstand.
Het is mogelijk om ook dit met een statief te doen, mits je ongeveer op gelijke hoogte sta met de trein. Dan kun je de camera op statief meedraaien met de beweging van de trein.
Dan kun je het best de camera op de S-stand zetten en dan enige foto's proberen met auto's (duurt minder lang voordat de volgende komt). Je zal voor jezelf moeten kijken hoelang de sluitertijd moet worden, dat hangt ook weer af van de aanwezige hoeveelheid licht.

De door jou geplaatste foto is iig zwaar overbelicht.
Als het niet gaat zoals het moet dan moet het maar zoals het gaat
Groet Giso

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”