Voor de eerste keer deze tak van fotografie beproeft. Dat viel nog niet mee, pannen van je camera is een vak apart zeg. ND4 op het objectief en knalle maar.
1)

2)

3)

4)

5)

6)

7)

8)

Op- en/of aanmerkingen altijd van harte welkom.
Groet,
ALE
Ik heb inderdaad het dynamisch AF op 9 punten ingesteld omdat op die manier de camera het snelst scherp stelt en minder rekenkracht nodig heeft. De auto's zijn groot genoeg om ze in het bereik te houden. Daarnaast heb ik het focus scherpstelpunt (die kleine rechthoekjes in je viewfinder) 3 blokjes naar links geplaatst om de auto's uit het midden van de plaat te houden en "makkelijker" in focus te houden. Focus uiteraard op continu..jettiny schreef:Ik ben wel benieuwd naar de AF-instellingen Arthur, kun je dat nog aangeven?
Vorige week las ik namelijk ergens dat met 9-punts AF betere resultaten werden behaald dan met meerdere punten ivm de berekeningen die de camera moet doen.
Heb jij ook 9 punten gebruikt ?
Vorige week zondag was zonovergoten. Ik wilde de achtergrond onscherp hebben door mijn diafragma behoorlijk open te zetten. Meestal heb ik op f/5.6 gefotografeerd. Sluitertijd kon ook niet te hoog, rond de 1/100 tot 1/125 om de wielen te laten draaien. Mijn ISO kon vaak niet lager, regelmatig op ISO100 moeten instellen wat het dynamisch bereik van een D3 niet ten goede komt. Ik kon deze instellingen bereiken door een ND-4 filter op de lens te schroeven.a vgastel schreef:Vraag hoe heb je bepaald dat er een nd 4 filter op moest.
Nee dat denk ik niet. Ik verwacht eerder dat dit te maken heeft met de keuze van het diafragma i.c.m het pannen van de camera. Er zijn hier op het forum een paar pro's die veel verstand hebben van panning, ik denk dat zij hier een beter antwoord op kunnen geven.gijsmondria schreef:Erg stoere foto's, vind alleen de achtergrond wat ruig. niet mooi egaal onscherp, maar soms rondjes en strepen. Heeft dit te maken met het ND filter
Zou ik zeker niet doen Gino, vooral op de locaties waar jij vaak vertoeft komen deze filters bijzonder goed tot hun recht. En de prijs die jij ervoor vraagt is zo belachelijk laag, alleen daarom zou ik ze al niet verkopen.Gino schreef:Heb momenteel een ND2, ND4 en ND8 filter in de verkoop maar ben wellicht slimmer om deze voorlopig nog maar eens niet weg te doen.