Frank B schreef:ook als ik converteer naar het Profotonet profiel verschiet de kleur van de foto op het scherm als de intent (voorkeuren) van het kleurprofiel op absolute colormetric staat.
Maar gelukkig hoef je niet te converteren naar het Profotonet profiel. Dat doen ze namelijk zelf wel bij het afdrukken. Zolang het profiel wat erin zit maar klopt, zullen ze daar geen enkele moeite mee hebben. Dat ze het profiel aanbieden is vooral handig voor proofing doeleinden. En voor die uitzonderings gevallen waarin mensen echt heel goed weten wat ze aan het doen zijn en de conversie toch perse zelf willen doen. Maar voor gewoon goede afdrukresultaten hoef je dat echt niet te doen.
Overigens ken ik NX2 niet van zelf gebruikt hebben. Maar het is een RAW naar JPEG converter. Dus ik vraag me serieus af of wat jij aan het doen bent wel een profiel conversie is of misschien toch eigenlijk meer een toekennen (wat meer voor de hand ligt gezien de kern-activiteit van zo'n programma). Het zou in elk geval verklaren waarom de kleur verschiet. Dat gebeurt bij een conversie nauwelijks (alleen voor probleem-kleuren zou dat kunnen gebeuren).
Hoe dan ook. Voor netjes afdrukken hoeft dat allemaal niet. Gewoon kiezen of je sRGB wilt of Adobe RGB (kan allebei nuttig zijn, zie mijn eerdere verhaal) en tegen Profotonet zeggen (vinkje) dat ze het ingesloten profiel moeten respecteren.
Kleuren niet goed op je gekalibreerde monitor? Dan Levels, Curves en dergelijke gebruiken om ze te corrigeren voor je een en ander opstuurt. Heeft niets met profielkeuze te maken.