Zoomlens, groothoek tot ca. 70mm met stabilisatie

Discussies over groothoek zoomobjectieven zoals de 17-35 mm of 12-24 mm
Harry W
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Re: Zoomlens, groothoek tot ca. 70mm met stabilisatie

Bericht door Harry W » di okt 25 2011 5:26 pm

Prettig zoveel enthousiaste forummers met goede adviezen. Ik vind het echt een topforum en leer er veel van. Het enige objectief dat, gedeeltelijk aan mijn wensen voldoet is dan de Tamron 17-50mm F 2,8 SP Di II Nikon VC. Dit objectief is nog redelijk betaalbaar en later (na lang sparen) kan ik dan altijd nog gaan voor de veel duurdere Nikkor AF-S 24-70mm f/2.8 G ED Nano (helaas zonder VR).

Mvrgr,

Harry

jan
Bestuurslid
Bestuurslid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door jan » di okt 25 2011 5:57 pm

Harry,

Ik heb de Tamron zonder VC en heb ook niet de indruk dat ik deze VC mis. Hier op het Nikon forum staat de Tamron zonder VC optisch beter aangeschreven als met VC. En deze raad heb ik ook maar opgevolgt. Bijkomend voordeel hij is zelfs iets goedkoper.

Groeten,

Jan
Jan
I got a Nikon camera. I love to take a photograph. (Simon & Garfunkel)

Harry W
Clublid
Clublid

Bericht door Harry W » do okt 27 2011 2:59 pm

Ik ben mij een beetje aan het bekwamen in Lightroom en zag dat ik daar kon kijken welke brandpuntafstanden ik het meest gebruik en dat is in mijn geval heel verassend. De Tamron 24-70mm f 2.8 gebruik ik dus hoofdzakelijk in het "onderste" bereik tot 50mm, of het "bovenste" en dat is dus 70mm. Bij elkaar is dit 80% van al mijn (voornamelijk) concertfoto's. Dus dat tussenstukje (50 tot 70mm) gebruik ik amper. Volgens mij kom ik dan met die Tamron tot 17-50mm f 2.8 + VC al een heel eind. Vervelend is wel dat ik dan voor de 70mm en verder de 70-200mm f2.8 naar concerten mee moet zeulen (wat een straf hoor ik jullie denken). Maar vooral bij de voornamelijk kleinere podia is dat een beetje een overkill.

Of toch maar doorsparen voor die geweldige Nikkor 24-70mm f2.8, helaas zonder VR en nog maar wat trainen op mijn "handvastigheid"? Ik had ook eigenlijk voor mijzelf besloten dat ik alleen nog maar Nikkor zou kopen, zolang de portemonnaie dat toelaat natuurlijk, vanwege mijn goede ervaringen met de kwaliteit en het makkelijk kunnen verhandelen als je er op uitgekeken bent.

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Patrick » do okt 27 2011 3:03 pm

De 24-70 is fantastisch, maar wellicht wat groot voor concerten. Al eens gedacht aan een 85mm f1.8D? Doe daar een AFS 35mm f1.8 bij en je kan veel aan!
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Harry W
Clublid
Clublid

Bericht door Harry W » do okt 27 2011 3:16 pm

Hallo Patrick,

Bedoel jij dan de Nikkor 85mm f1.4 van rond de EUR 1.000 en de Nikkor 35mm f1.8 van rond de EUR 170?

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » do okt 27 2011 3:19 pm

Harry W schreef:Bedoel jij dan de Nikkor 85mm f1.4 van rond de EUR 1.000 en de Nikkor 35mm f1.8 van rond de EUR 170?
Als ik de 85mm f1.4 bedoelde dan had ik dat wel getikt... :wink: Nee, de f1.8D versie van rond de 350 Euro. Die is trouwens veel lichter en compacter, wat mij een groot voordeel lijkt bij dit soort fotografie. En die is toch 1-1/3 stop lichtsterker dan een f2.8 objectief!
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Harry W
Clublid
Clublid

Bericht door Harry W » do okt 27 2011 3:30 pm

Stom van me, slecht gelezen sorry. Ik zie nu dat het om de f1.8 gaat. Deze dus;

Nikon AF Nikkor 85mm f/1.8D
Leuke dedicated beginners-portretlens voor weinig geld. Voldoende scherp ( ook op F/1.8 ), goede flare prestaties (met bijgeleverde HN-23 metalen zonnekap), en razendsnelle autofocus door het backfocus design. Ook handmatig scherpstellen met deze lens werkt goed door de soepele ring. Autofocus is dan ook weer het grootste nadeel van deze lens, velen hebben namelijk de neiging om te frontfocusen. Dit kan gecorrigeerd worden in de semipro Nikon bodies. Ook heeft de lens relatief veel CA (zeker in de gebieden die onscherp zijn), en kan de bokeh wat onrustig gevonden worden.
De grootste concurrent is de Nikon 85 f/1.4 (bijnaam de cream-machine vanwege zijn waanzinnig mooie bokeh), die helaas wel een stuk duurder en zwaarder is.Het objectief heeft een kortste scherpstelafstand van 85cm (en is dus niet erg geschikt voor macro), en een filtermaat van 62mm. (Bron: Het grote Nikonmount objectieven topic).

Is inderdaad het overwegen waard i.c.m. de door jou voorgestelde 35mm. Nadeel blijft wel het moeten wisselen van lenzen tijdens zo'n concert, maar dat moet ik er misschien dan maar voor over hebben.

Dankjewel.

Mvrgr,

Harry

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » do okt 27 2011 3:42 pm

Mijn ervaringen met dit soort objectieven is dat de scherpte en andere mindere zaken al veel beter zijn als je een beetje knijpt. Dus iets van f2.2 kiezen verbetert al veel!

Dat wisselen is niet zo'n probleem is mijn ervaring, zeker niet met zulke compacte objectiefjes. Een klein heuptasje of zo is genoeg om ze op te bergen.

Harry W
Clublid
Clublid

Bericht door Harry W » wo nov 02 2011 9:41 am

Gisteren ben ik, "gewapend" met alle adviezen, eens bij een professionele fotozaak gaan praten. Het was eigenlijk mijn intentie om die zaak weer te verlaten en een mooi lensje rijker te zijn. De vakman die mij hielp heeft mij ernstig aan het twijfelen gebracht. Volgens hem zou ik er beter aan doen om, als concertfotografie echt mijn ding is, mijn mooie D300s om te ruilen voor een fullframe (D700). Nou zit ik niet zo goed in de slappe was dat ik de 300 achtergelaten heb en met een 700 naar huis ben gegaan, maar hij heeft mij wel heel erg aan het twijfelen gebracht of een andere lens kopen wel zinvol is.

Vorig jaar bij aanschaf van de 300 heb ik al volop getwijfeld tussen deze en de 700. Het kunnen blijven gebruiken van mijn D70 lenzen heeft uiteindelijk de doorslag gegeven naar de 300. Volgens deze vakman mist er niet zozeer een lens in mijn arsenaal, maar wel een fullframe. Met de fullframe zou ik moeiteloos de ISO veel verder op kunnen schroeven als bij de 300, zonder last te hebben van die vervelende ruis bij de veelal moeilijke lichtomstandigheden bij concerten.

Kortom twijfel, twijfel en nog eens twijfel, maar ik denk wel dat hij gelijk heeft.

Overigens is dit, voor zover ik weet, het enige bezoek aan een dergelijke fotozaak waar ik (voorlopig) zonder financiële aderlating weg ben gekomen.

Marten
Forumlid
Forumlid

Bericht door Marten » wo nov 02 2011 1:32 pm

Hij heeft gelijk.

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » wo nov 02 2011 2:06 pm

Hij heeft wel een punt. Maar ook een punt met een flink prijskaartje...

De D7000 kan trouwens alweer een stuk beter omgaan met hoge ISO waarden dan onze D300s'en...

Jur
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Jur » do nov 03 2011 9:19 am

Patrick schreef: De D70000 kan trouwens alweer een stuk beter omgaan met hoge ISO waarden dan onze D300s'en...
Om over de D700000 maar helemaal niet te spreken........... :mrgreen:
Jur

Harry W
Clublid
Clublid

Bericht door Harry W » do nov 03 2011 9:29 am

Een D7000 body erbij kopen zou een goedkopere optie kunnen zijn, ten opzichte van aanschaf D700. Dan kan ik in ieder geval met hogere ISO waarden fotograferen zonder storende ruis, maar dan heb ik nog geen full frame en die grotere sensor is wel wenselijk. Ik denk dat ik ga proberen een D700 te lenen/huren voor een volgend concert, dan kan ik echt beoordelen of het de investering waard is.

Wolf
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: **

Bericht door Wolf » do nov 03 2011 9:42 am

Als je hem gebruikt hebt ben je verkocht...
Zo ging dat wel toen ik van de D3000 naar de D7000 ging. Even een dagje testen en gelijk de dag erna naar de winkel rennen!!!
D7000 + een paar kilo glas
http://www.wolfgram.nl

Harry W
Clublid
Clublid

Bericht door Harry W » do nov 03 2011 9:51 am

Dat ik verkocht zal zijn dat geloof ik wel, alleen zal ik de volgende dag niet meteen naar de winkel rennen om de D700 te kopen. Ik zal dan eerst mijn D300s moeten verkopen.

Plaats reactie

Terug naar “Groothoekzoom”