Light room v Capture NX, was:Inhoud NCN Magazine september 2

Discussies over fotobewerking en archivering
Kroontje

Re: Light room v Capture NX, was:Inhoud NCN Magazine septemb

Bericht door Kroontje » do sep 15 2011 4:42 pm

Hallo

Even mijn mening in het begin van een eindeloze discussie :wink:
Ik heb LR3 geprobeerd. Boek gekocht (toevallig het boek dat in NCN blad staat) Resultaat...Nooit meer dat ik hem aanraak.
Ben blij dat ik LR3 niet gekocht heb (trail).
Pas geleden nog een hoop foto's bewerkt met cnx2 en dat bevalt me toch een stuk beter.
Oke het is wat trager, maar ik heb de tijd. Vakmanschap heeft zijn tijd nodig :mrgreen:

En als je verder kijkt zijn er meer leerboeken geschreven voor adobe dan voor CNX2 :D Dat zegt mij wel wat :mryellow:

Groet Kroontje

yellowfish

Bericht door yellowfish » do sep 15 2011 4:51 pm

Patrick schreef:Nogal een uitspraak. Ik gebruikte het vroeger ook, maar sinds ik Capture NX eens goed bekeken heb raak ik het niet meer aan met Nikon NEF bestanden. Capture NX is wat mij betreft onovertroffen voor het verwerken van NEF bestanden... tot het punt dat je iets als Photoshop nodig hebt omdat er grenzen zijn in wat je ermee kan doen. Het is tenslotte een "slechts" RAW converter.

Broodje aap.
Echt.
Heb je wel eens een vergelijking gemaakt 1:1 ?
Spreek ik je erna verder.

Menig discussie gevoerd met collega fotografen.
Ze geven je vervolgens gelijk in alles wat het tekort schiet maar: "die RAW convertor hè, die is toch écht wel beter dan van Adobe" ?

En wie ik ook vraag wie dit 1:1 getest heeft, blijkt dat niemand dit heeft gedaan.
Ik wel.
Met een verrassend resultaat.

Gelukkig ook maar want ik hou van snelheid en efficiëntie alles vanuit 1 programma. Ps.
Ga alleen eens al een foto op hoge ISO bekijken vanuit beide programma's.
Check eens hoe ze allebei met beeldruis omgaan.

Zelfs vanuit Nikon zelf geven ze "trucjes" om het programma snel te laten (doen) lopen.
Zoals een stukje HD opofferen om het interne geheugen virtueel te doen vergroten.
Dat deden we volgens mij vroeger toen 8mb geheugen 1000 gulden kostte en we een pc hadden van wel 16MHZ.
Ik lees je verder.

En wel testen hè ?
Ik ga je overhoren.

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Patrick » do sep 15 2011 6:16 pm

yellowfish schreef:
Patrick schreef:Nogal een uitspraak. Ik gebruikte het vroeger ook, maar sinds ik Capture NX eens goed bekeken heb raak ik het niet meer aan met Nikon NEF bestanden. Capture NX is wat mij betreft onovertroffen voor het verwerken van NEF bestanden... tot het punt dat je iets als Photoshop nodig hebt omdat er grenzen zijn in wat je ermee kan doen. Het is tenslotte een "slechts" RAW converter.
Broodje aap.
Hoe kan mijn mening nou broodje aap zijn? Ik zeg niet dat wat ik zeg een of andere waarheid is! :shock: Maar ik had het natuurlijk ook anders kunnen formuleren. :mryellow:

Ik weet best dat LightRoom onderhand grote stappen heeft gemaakt. Capture NX heeft die stappen helaas niet gemaakt. Ik hoop al tijden op een versie 3...

Toen in laatst Lightroom weer eens bekeek omdat ik wat met de foto's van m'n Panasonic LX5 wilde doen merkte ik hoe vergroeid ik ben geraakt met het werken met Capture. Mijn handen staan echt verkeerd op een of andere manier lijkt het wel. Ik haal er lang niet uit wat ik uit Capture haal. Ik kan natuurlijk best mijn kennis op niveau brengen en LR gaan tweaken met van alles, maar waarom zou ik dat doen als mijn resultaten met Capture prima zijn.

Hoe dan ook. Ik heb vroeger (zoals je wel weet) heel wat foto's verknald met Lightroom. Gelukkig heb ik veel bijgeleerd en hoef ik me niet meer te schamen voor de resultaten die ik tegenwoordig behaal.

Ondertussen voorzie ik dat ik mijn NEF's voorlopig nog wel met Capture blijf doen, en ik Lightroom af en toe gebruiken ga met de LX5 foto's. En ik sluit helemaal niet uit dat ik later weer de overstap maak naar Lightroom. Zeker als Nikon niet met een nieuwe versie van Capture komt wordt die kans steeds groter.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

wblink
Forumlid
Forumlid

Bericht door wblink » do sep 15 2011 7:33 pm

Allemaal onzin.

Ieder kiest zijn favoriete prgm.

Voor elk nadeel van het ene prgm is een plug-in van voor het andere te vinden en andersom.

Mijn drop-in: ik vind voornamelijk de bibliotheekfuntie van LR ongeëvenaard. De rest kan door VELE prgms die beschikbaar zijn aangeboden worden. Ik vind DxO met zijn auto-mode daarvan nog wel de beste en makkelijkste.

Grinnik, om ook maar weer wat NIEUWE kolen op het vuur te gooien.

Moraal: je kunt BLIJVEN discussieren over bewerkingsprgms, ieder kiest zijn eigen prgm en is daar tevreden mee (anders zou ie/er wel wat anders zoeken), maar probeer nou niet die toegewijde werkers over te halen .........
Willem.

gewoon peter

Bericht door gewoon peter » do sep 15 2011 10:19 pm

wblink schreef:Allemaal onzin.

Ieder kiest zijn favoriete prgm.

Voor elk nadeel van het ene prgm is een plug-in van voor het andere te vinden en andersom.

Mijn drop-in: ik vind voornamelijk de bibliotheekfuntie van LR ongeëvenaard. De rest kan door VELE prgms die beschikbaar zijn aangeboden worden. Ik vind DxO met zijn auto-mode daarvan nog wel de beste en makkelijkste.

Grinnik, om ook maar weer wat NIEUWE kolen op het vuur te gooien.

Moraal: je kunt BLIJVEN discussieren over bewerkingsprgms, ieder kiest zijn eigen prgm en is daar tevreden mee (anders zou ie/er wel wat anders zoeken), maar probeer nou niet die toegewijde werkers over te halen .........

Je hebt gelijk Willem en als we dan een ieder in zijn/haar waarde laten hoeft dit allemaal niet. :wink2:

Skippy
Moderator
Moderator
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Skippy » do sep 15 2011 10:29 pm

gewoon peter schreef:Je hebt gelijk Willem en als we dan een ieder in zijn/haar waarde laten hoeft dit allemaal niet. :wink2:
Hoeft dit allemaal niet? En laat ik nou altijd maar gedacht hebben dat een forum er is om van gedachten te wisselen :shock:

yellowfish

Bericht door yellowfish » vr sep 16 2011 7:56 am

Precies.
Je kan al jaren met het verkeerde, lees: langzaam-, instabiel-, slecht met beeldruis- programma werken
en op advies van andere ervaren gebruikers tot inkeer komen.
De mooiste prestaties die een mens heeft voortgebracht zijn niet uit een conservatieve gedachte of beperking
ontstaan.

Nogmaals, wie probeert, test voor zichzelf wel eens meerdere programma's ?
Gek is dat niemand daar een antwoord op geeft.
Levert sowieso de meest interessante discussie op.
Gek dat het altijd verdraaid wordt in een persoonlijke aanval en we elkaar in onze waarde moeten laten.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » vr sep 16 2011 11:19 am

yellowfish schreef: Nogmaals, wie probeert, test voor zichzelf wel eens meerdere programma's ?
Ja hoor, van tijd tot tijd doe ik dat al jaren, met vele soorten van toepassingen, beeld, audio, video, players, viewers, databases, stambomenprogramma's. Je kunt het zo gek niet bedenken of ik heb er wel een aantal van getest voor wat ik voor mezelf wil gebruiken.
Elk programma heeft zijn voor en nadelen. LR of Capture NX2 niet uitgezonderd. Ieder mens heeft een bepaalde manier van werken. Het ene programma sluit daarbij meer aan op de dagelijkse praktijk van een workflow van de ene persoon, dan die voor een ander. En andersom. De een heeft bepaalde prioriteiten in de beeldaspecten liggen, de ander meer op een vlotte workflow van honderden plaatjes. Dus bij de een past een bepaald programma beter dan voor een ander.

Ik gebruik Capture NX2, ondanks een aantal nadelen. Ik gebruik het om de betere kleurafstemming en de handige stuurpunten technologie en plug-ins om correcties te doen, waarbij elke bewerking erna individueel nog verfijnt is bij te stellen of met dezelfde instelling is te herhalen, ook van de plugins. NEF-bestanden blijven daarbij erg klein tegenover vergelijkbare mogelijkheden in andere programma's, terwijl je toch op full 16 bit per kanaal zit te werken. De hele bewerking blijft als pakketje bij elkaar in hetzelfde bestand.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » vr sep 16 2011 12:31 pm

Wellicht wat flauw om te zeggen, maar als Léon nog niet twijfelt aan Capture NX, heb ik ook geen reden om mezelf af te vragen of ik niet al te belachelijk bezig ben nu ik nog niet terug ben naar Lightroom... :twisted:

Wat het denk ik vooral is wat me op Capture houdt: ik mis er niet zoveel in. Het werkt voor mij uitstekend. Ja, het is niet supersnel. Ja, het knalt er wel eens (regelmatig) uit als je een hele bos foto's tegelijk opent (ik doe er tegenwoordig 3 in een keer en dat gaat vrijwel altijd prima). Ja, de kloontool zou een oppoetsbeurt mogen hebben. Maar de manier van werken werkt gewoon voor mij. Ik kan er snel mee werken en haal prima resultaten in een paar klikken. Ik heb dus gewoon niet zoveel reden om weer wat anders te gaan doen.

Ik houd me gewoon bezig met m'n foto's en niet met het gegeven of ik wel de beste tool van dit moment gebruik.

Oh ja, ook niet onbelangrijk. Ik heb een legale versie van Capture NX 2. Mijn Lightroom licentie is vast niet meer up-to-date... :roll:
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

ReneG
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door ReneG » vr sep 16 2011 1:11 pm

Ik ben geen bewerkingsexpert maar heb Lightroom en Capture NX2 toch echt naast elkaar geprobeerd.

Ondanks mijn beste gepruts met de profielen in lightroom (ook de eerder gelinkte beta 3 profielen) krijg ik de foto's in lightroom net niet goed qua kleuren en scherpte zoals ik ze direct uit de camera in ViewNX en Capture NX2 krijg.

Wat ik daarmee wil zeggen is dat de foto's in LR3 misschien wel heel dicht bij de resultaten van de Nikon producten te krijgen zijn door een expert die precies alle ins-en-outs van de Adobe Camera RAW en LR3 instellingen kent . Maar ik krijg het als 'gemiddelde' gebruiker niet voor elkaar. Of tenminste, naar mijn zin niet voldoende. Mede daarom blijf ik bij ViewNX en Capture (andere reden zijn het control point systeem, alles in 1 bestand opgeslagen zonder aparte Library of XMP files etc. etc.)

Overigens vind ik het helemaal niet traag en zolang ik niet meer dan 3 foto's tegelijk open is er niets aan de hand. Crashes van Capture NX2 zijn sinds de laatste update zeldzaam. Enige echte irritatie voor mij is dat bij het wisselen tussen programma's af en toe de bewerkingsschermen op de voorgrond blijven en dat het vergrootglas ook een functie heeft (zoomen) in de browser. Maar verder heb ik weinig te klagen.
Spul waarmee je foto's maakt...

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » vr sep 16 2011 2:54 pm

+1 voor wat Rene hierboven tikt. Heel herkenbaar.

yo-1
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Re: Inhoud NCN Magazine september 2011

Bericht door yo-1 » do nov 03 2011 2:46 pm

rbfoto.nl schreef:. En dan hebben ze niet eens kleursturingspunten :)
Nou ben ik niet zo bekend met NX2, maar van wat ik gelezen heb over die sturingspunten, is dat niet wat je in LR doet met aanpassingspenseel, gradueel filter, gesplitste tinten... ???
En derhalve ook
Nikon: D4, 14-24 F2.8, 24-70 F2.8, 24-120 F4, 70-200 F2.8 VRII, 300 F2.8 VRII, SB-900, SB-700, TC-14 II

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Re: Inhoud NCN Magazine september 2011

Bericht door Patrick » do nov 03 2011 3:02 pm

yo-1 schreef:
rbfoto.nl schreef:. En dan hebben ze niet eens kleursturingspunten :)
Nou ben ik niet zo bekend met NX2, maar van wat ik gelezen heb over die sturingspunten, is dat niet wat je in LR doet met aanpassingspenseel, gradueel filter, gesplitste tinten... ???
En derhalve ook
Nee. Het gaat veel verder. Je gebruikt het bijvoorbeeld ook als je een masker wilt maken voor een bepaalde handeling.

Plaats reactie

Terug naar “Fotobewerking en archivering”