Mijn eerste portret

Dit subforum is de plek waar jij foto’s kan plaatsen om feedback te krijgen én te geven.
MauritsD
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Mijn eerste portret

Bericht door MauritsD » za nov 05 2011 1:22 am

Vanavond wat serieuzer geprobeerd een portret te maken (met tips van ALE)

Ik ben zelf niet zo te spreken over de schaduw van de bril, maar wist dit met 1 flitser niet weg te krijgen (naar achteren geflitst)

Wat vinden jullie ervan en wat kan beter?

gr,
Amateurt
Laatst gewijzigd door MauritsD op vr mei 18 2012 1:38 am, 1 keer totaal gewijzigd.
"Er zij licht; en er was licht." (Genesis 1:3)
Nikon heeft daar mooi op ingespeeld !

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Re: Mijn eerste portret

Bericht door Patrick » za nov 05 2011 1:48 am

Dat lijkt me een stuk beter te kunnen. Er is niets scherp!

Diafragma f1.8 snap ik niet zo goed bij deze foto. En 1/60ste lijkt me ook niet optimaal. Ik zou eerder voor iets als f4 a f8 gekozen hebben met een snellere sluitertijd (iets van 1/200ste).

Nog even afgezien van de wel erg vreemd uitkomende schaduw van de bril.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

André
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Bericht door André » za nov 05 2011 1:58 am

Helemaal met je eens Patrick, er is duidelijk iets niet goed gegaan met deze foto. Ik snap ook de link F1.8 en 1/60 seconden niet met de adviezen van Arthur.
Fujifilm X-T1 systeemcamera, XF 18-55, XF 55-200, XF 35, XF 56, EF-42 Flitser, VG-XT1 Grip

Verlanglijstje : XF 10-24, XF 23, Donaties zijn nog steeds van harte welkom.

MauritsD
Clublid
Clublid

Bericht door MauritsD » za nov 05 2011 2:16 am

Dank voor het commentaar,

Ik ben uitgegaan van het volgende:
1. Schiet je foto’s te allen tijde in NEF (RAW). Dit maakt eventuele bewerking later makkelijker
2. Gebruik je camera in M-modus
3. ISO400 of hoger
4. Diafragma f2,8 tot max f4
5. Sluitersnelheid 1/40e
6. Center-metering
7. SB-900, SB-800 of SB-600 op TTL (niet TTL BL), EV 0,0 tot +0,3, omnibounce niet gebruiken
a. De kop van de flitser 135 tot 180 graden naar achteren draaien zodat deze naar achter flitst en weerkaatst via de muur achter je.
b. Mocht die muur niet wit zijn, dan flitser 135 - 180 graden draaien en opklappen zodat de hoek 115 graden t.o.v. je onderwerp en weerkaatst via het plafond
Afhankelijk van de omgevingverlichting en de weerkaatsing van de muren / plafond kan het heel goed zijn dat je Flits EV op -0,3 tot -0,7 moet instellen. Raadpleeg daarom de histogrammen regelmatig!

Ik heb inderdaad het diafragma nog groter gekozen f/1.8 voor nog wat minder scherptediepte en wat minder nadrukkelijke flitssterkte. Sluitertijd later iets kleiner gezet om achtergrond niet te licht te krijgen...

De scherpte was op het linkeroog, maar ik wilde de scherpte in VNX2 niet omhoog doen om het portret wel zacht te houden.
Misschien nog een beetje backfocus bij deze lens wat ik moet aanpassen? rechts naast de bril, lijkt t scherper?
Waarschijnlijk ben ik meer met de belichting en flitstechniek bezig geweest en heb dit daardoor niet opgemerkt :oops:

gr,
Amateurt

george013

Bericht door george013 » za nov 05 2011 8:32 am

Scherp is wat anders. Je moet volgens de exif een scherptediepte hebben van bijn 9 cm, dat zie ik nergens terug. Zou ook bewegingsonscherpte kunnen zijn tgv de lange belichtingstijd en de spiegel. Kun je onderzoeken door een testfoto te maken van bijv. een krant: een gewoon en een met voorontspannen van de spiegel.
Vraag me ook af of je dit objectief met de volle opening kunt gebruiken.
George

yzf1kr
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door yzf1kr » za nov 05 2011 9:14 am

Waarom niet gewoon de flitstips van ALE gevolgd, maar toch eigenwijs wat anders gaan doen? :roll:
Als je dat dan dat dan onder de knie hebt kan je verder gaan spelen, nu breng je al zo veel extra variabelen in dat de oorzaak van je probleem moeilijk te achterhalen is.

Je lens is het scherpst vanaf f/2.8, en je hebt meer scherptediepte.

Je hebt 1 flitser, maar je hebt 2 lichtbronnen, die beide een verschillende kleur hebben. Je hebt dus ook 2 verschillende kleuren schaduwen van de bril.
Ik zou dus of de flitser weg doen, en het model dichter bij de lamp zetten, of het licht uit doen, en alleen de flitser gebruiken.
Ik heb inderdaad het diafragma nog groter gekozen f/1.8 voor nog wat minder scherptediepte en wat minder nadrukkelijke flitssterkte. Sluitertijd later iets kleiner gezet om achtergrond niet te licht te krijgen...
Dus je zet je diafragma groter om minder flits te krijgen, en dan verlaag je de sluitertijd..... wat denk je dat er dan gebeurt met je flitssterkte?

Kroontje

Bericht door Kroontje » za nov 05 2011 9:59 am

Hallo

Inderdaad kan veel beter :wink:

Ik zou zeggen:
200 iso
Sluiter op 1/125 (als er dan toch geflitst wordt)
En diafragma op f8
En dan je flitsers aanpassen totdat je aan de f 8 komt. Dit evt door gebruik maken van een licht meter.
Of een witte kaart gebruiken. zo afstellen dat er geen hoge lichten zijn.
Camera op M
Deze info geleerd en gekregen tijdens de workshop

Groet Kroontje

MauritsD
Clublid
Clublid

Bericht door MauritsD » za nov 05 2011 10:21 am

Dank voor de nuttige tips en commentaar allemaal.

Ik heb dus nog wel eea te doen, maar dat is ook de uitdaging natuurlijk :)

@George: objectief ga ik de volgende keer dicht draaien tot minimaal f/2.8. Verder duik ik nog even in de scherpte van deze 50mm. Ik weet niet zeker of ik daar al eens de backfocus van onderzocht heb.
Bewegingsonscherpte is zeker ook mogelijk, maar hoopte dat de flits dat dan toch redelijk zou moeten bevriezen.

@yzf1kr: Ga de volgende keer inderdaad eerst maar eens de precieze instellingen van ALE gebruiken voordat ik die 'eigenwijs' ga verprutsen De beide verschillende lichtbronnen was juist wat ik met deze flitstechniek wilde gaan proberen.
Je opmerking over sluitertijd begrijp ik niet, omdat ik juist overal lees dat deze geen invloed heeft op de flits, maar enkel op het omgevingslicht?

@kroontje: Is de door jou beschreven werkwijze weer een hele andere flitstechniek? Daarmee sluit ik omgevingslicht veel meer uit (wat bij deze foto gezien de achtergrond zeker gekund had natuurlijk)

nogmaals bedankt. Veel leerzame punten opgepikt :)

Kroontje

Bericht door Kroontje » za nov 05 2011 10:29 am

@kroontje: Is de door jou beschreven werkwijze weer een hele andere flitstechniek? Daarmee sluit ik omgevingslicht veel meer uit (wat bij deze foto gezien de achtergrond zeker gekund had natuurlijk)
Dit is wat wij toen hebben gedaan met een studio set.
Maar bij navraag toen kon je dit ook gebruiken met flitsers.
De flitsers stonden wel dicht bij. Softer En het model stond verder van de achtergrond.

Maar dat neemt niet weg dat de techniek van ALE verkeerd is :wink: Daar wil ik niet aankomen :mrgreen:

Kroontje

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Bericht door Patrick » za nov 05 2011 11:40 am

Kroontje schreef:Maar dat neemt niet weg dat de techniek van ALE verkeerd is :wink: Daar wil ik niet aankomen :mrgreen:
Je bedoelt vast wat anders dan je hier tikt. 8)
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Boldey
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Boldey » za nov 05 2011 3:01 pm

Ik zou eerst je camera instellen op het omgevingslicht, dus zoals jij het wil hebben. De techniek die je beschrijft is er voor om het omgevingslicht met het flitslicht te balanceren. Het kan ook zijn dat je helemaal geen omgevingslicht wil. Dan kies je je diafragma op de scherptediepte die je wil (ik zou minimaal voor f4 gaan bij deze lans, dan is ie echt scherp), dan je ISO en sluitertijd aanpassen (testfoto's maken). Daarna je flitser instellen.

Je geeft aan dat je een groot diafragma kiest om de foto zachter te krijgen, dit is meer een eigenschap die je krijgt dmv je gekozen licht. Als je alleen een flitser op je camera kan gebruiken zou ik via het plafond flitsen en een reflector (of iets wits) op haar schoot leggen of haar vast laten houden.

En een bril is lastig, of je krijgt schaduwen of reflecties in het glas. Of perfect natuurlijk maar dat valt niet mee. Ik las laatst ergens iets over een portret nemen met bril, en hierna 1 zonder bril, zodat je mbv Photoshop de reflecties kan weg "toveren", mocht het niet anders kunnen.

MauritsD
Clublid
Clublid

Bericht door MauritsD » za nov 05 2011 7:09 pm

Boldey ook dank voor je commentaar.

Ik denk inderdaad dat dat het verschil tussen de twee genoemde flits-technieken is; wil je wel of geen omgevingslicht meenemen. Ik was begonnen met de aanpak met omgevingslicht, maar deze foto had het eigenlijk niet nodig gehad denk ik nu.

Belangrijkste lessen die ik getrokken heb zijn:
1. Me exact aan de voorgestelde instellingen houden en nog niet zelf gaan rommelen.
2. Diafragma dus tussen f/2.8 en f/4.(volgens 1). De f/1.8 geeft niet het 'zachte' effect wat ik dacht en is te weinig
3. Scherpte moet echt goed op de ogen zitten (hoe heb ik het over het hoofd kunnen zien :oops: )
4. Waar omgevingslicht niet van belang is c.q. niets toevoegd, de andere techniek gebruiken (ISO 200, f/8 1/125 oid)

We blijven verder leren ...

george013

Bericht door george013 » za nov 05 2011 8:24 pm

@Amateurt,
Er zijn twee invalshoeken voor de beoordeling: de scherpte en de belichting. Het laatste ga ik ik mij niet over uitlaten maar heb vanuit je argumentatie begrepen dat je het begrijpt en goed in staat bent om dit verder uit te werken.
Je scherpte is een ander punt. Denk dat je dit probleem eerst moet oplossen. Deze is in principe onafhankelijk van je belichting.
George

MauritsD
Clublid
Clublid

Bericht door MauritsD » za nov 05 2011 10:24 pm

George, je hebt helemaal gelijk.
Scherpte zie ik even als een apart punt om te onderzoeken.
Daarnet even vluchtig gekeken en het lijkt of de 50mm 1.8D backfocus op grotere afstand heeft:
Tot 1m afstand lijkt t goed, daarboven komt steeds meer backfocus ??
Moet m dus waarschijnlijk finetunen op 2m of zo.
vreemd...

george013

Bericht door george013 » za nov 05 2011 10:40 pm

Als het een backfocusprobleem is dan ligt het scherptepunt ergens anders maar is het er wel. Uitzonderingen daargelaten bijvoorbeld als het uit het beeld ligt.
Wat betreft het finetune van de D7000 betreft, weet niet wat dat doet of betekent.
George

Plaats reactie

Terug naar “Fotobespreking”