Kom maar op met de kritiek!

Dit subforum is de plek waar jij foto’s kan plaatsen om feedback te krijgen én te geven.
Plaats reactie
jaapieo

Kom maar op met de kritiek!

Bericht door jaapieo » vr nov 04 2011 11:51 pm

Kom maar op, al heb ik de camera pas net, je wordt pas beter op 1 manier.
Tips en tricks zijn dan ook van harte welkom!
Vanavond bij een locale wielerspeciaalzaak foto's gemaakt van wat mooi materiaal, ook ben ik daar gevraagd door de eigenaar om de occasions op de gevoelige plaat te gaan zetten voor de web-site ed.

Wat denken jullie?

Afbeelding
Nikon D200 123 by JasperSteen, on Flickr
1

Afbeelding
Nikon D200 106 by JasperSteen, on Flickr
2

Afbeelding
Nikon D200 080 by JasperSteen, on Flickr
3

Afbeelding
Nikon D200 079 by JasperSteen, on Flickr
4

Afbeelding
Nikon D200 057 by JasperSteen, on Flickr
5

Afbeelding
Nikon D200 071 by JasperSteen, on Flickr
6

Greetz,

Jasper
Laatst gewijzigd door jaapieo op za nov 05 2011 4:37 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Arthur Mol
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Re: Kom maar op met de kritiek!

Bericht door Arthur Mol » za nov 05 2011 12:44 am

Ik vind ze wat donker, en ik zou de achtergrond een flink stuk rustiger houden.
Pana FZ1000, Oly E-M5 II, 12-40, 40-150R, 75-300.

jaapieo

Bericht door jaapieo » za nov 05 2011 12:56 am

Daar ben ik het zeker mee eens, heb je nog tips hoe ik dit beter kan doen?
de achtergrond rustiger houden was een beetje lastig in een druk opgestelde winkel, of kan ik dit met instellinger nog vager krijgen?

Greetz,
Jasper

MauritsD
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door MauritsD » za nov 05 2011 1:15 am

Inderdaad wat drukke achtergrond muv de laatste 3
Als je je diafragma verder openzet, wordt het in ieder geval een wat onscherpere achtergrond
"Er zij licht; en er was licht." (Genesis 1:3)
Nikon heeft daar mooi op ingespeeld !

Peterpan

Bericht door Peterpan » za nov 05 2011 6:43 am

Jaapieo,
Ik moet zeggen dat het inderdaad een interessant onderwerp is en je hebt leuke detailsfoto's gemaakt.
Je vraagt om kritiek.............dus hierbij mijn mening. Niet dat ik een professional ben maar gewoon dingen die mij opvallen.

1) Als je de foto's een nummer geeft, is dit makkelijker voor het geven van adviezen :wink:
2) Over het algemeen zijn de foto's erg donker van belichting. Je kunt dit natuurlijk optrekken in een bewerkingprogramma.
3) Foto 1: Het zal wel de bedoeling zijn geweest maar de foto staat behoorlijk scheef. De achtergrond is heel erg druk waardoor het onderwerp niet echt er uit springt.
4) Foto 2: Persoonlijk vind ik dat er teveel storende elementen in zitten. Stukje rode stuur links trekt behoorlijk aandacht voor mij en het stukje wiel links beneden idem dito. Ook hier een rommelige achtergrond.
5) Foto 3: Mooie detail opname. Jammer dat er links boven een stukje van het stuur afvalt waardoor je net niet helemaal te zien krijgt wat ik wil zien. Het uiteinde van de handrem loopt over in de vork van de fiets erachter, waardoor het lijkt alsof de rem langer is.
6) Foto 4: Ook een mooie detail opnamen maar een behoorlijk storend wazig stikje met iets roods in. Dit trekt echt al mijn aandacht omdat ik wil weten wat dit is. Voor mijn gevoel is dit te prominent aanwezig wat een geweldige afbreuk doet aan deze foto.
7) Jammer dat je deze geflitst hebt. Zoals de andere foto's voor mijn gevoel te donker zijn, is deze weer te licht.
8.) Ik weet niet wat dit moet voorstellen (waarschijnlijk een merk symbool), maar eigenlijk vind ik deze de beste foto van de hele serie.

Enkele tips:
* Zorg voor een juiste belichting :!: :!: . Zoals al eerder opgemerkt zijn de foto's aan de donkere kant.
* Laat het onderwerp uit de foto springen. Anders gezegd: Leg de nadruk zodanig op het onderwerp zodat de achtergrond niet de hoofdrol krijgt.
* Zorg voor een rustige omgeving welke niet te druk is met allerlei andere zaken.

Het is echt niet dat ik het allemaal weet (anders was ik nu al klaar geweest met werken :wink2: ), maar dit zijn wel de dingen die mij opvalt bij jouw foto's.
Ik hoop dat je er wat aan hebt!

Wolf
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: **

Bericht door Wolf » za nov 05 2011 8:00 am

Maak even een opstelling voor een rustige achtergrond.
D7000 + een paar kilo glas
http://www.wolfgram.nl

Franklin
Clublid
Clublid

Bericht door Franklin » za nov 05 2011 9:23 am

Kan me geheel aansluiten bij het vorige commentaar. Ik denk alleen dat de witbalans niet goed heeft gestaan omdat bijna alle foto's te geel zijn geworden. Volgens mij is het frame van de fiets wit i.p.v. geel. Heb je in RAW gwerkt? Zo ja, kijk dan eens om de witbalans aan te passen. Als je in JPEG hebt gewerkt zou je nog wat kunnen doen door het wit sturingspunt in bewerkingssoftware te gebruiken. Als je dat in foto 2 op het stuur zet, dan ziet de foto er al geheel anders uit.
D850; D500; MB-D18; MB-D17; AF-S 14-24/2.8, AF-S 24-70/2.8; AF-S 70-200/2.8; AF-S 200-500/5.6E ED VR; AF-S 105/2.8 Micro; AF-D 50/1.8: AF-D 85/1.8; PC Nikkor 35/2.8; TC-14E III; SB-900; Nikon 1: 1J4; 10-30/3.5-5.6; FT-1

jaapieo

Bericht door jaapieo » za nov 05 2011 3:27 pm

Bedankt voor de tips, daar kan ik zeker wat mee!
De belichting was een groot probleem, een grote hoge ruimte met TL buizen aan het dak.
En aangezien ik (nog) niet in het bezit ben van een flitser is het best lastig het helder te krijgen.

Ik ga er binnenkort nog eens mee aan de slag :)

Cor Gortzak
Forumlid
Forumlid

Bericht door Cor Gortzak » za nov 05 2011 4:32 pm

En probeer ook de benaming van je onderwerp wat vriendelijker te maken.

De zinsnede "kom maar op met de kritiek" kun je ook lezen als:
"waag het eens om kritiek te geven op mijn foto's" ik heb het toch zo goed gedaan!!!
Cor

Nikon D80 / Nikkor 50mm 1.4 / Nikkor 18-70 / Nikkor 55-200 VR / SB 800 / Manfrotto 055XPROB met 498RC4 balhoofd

jaapieo

Bericht door jaapieo » za nov 05 2011 4:44 pm

Ik zal het voortaan wat vriendelijker houden haha ;)

Ook gelijk even genummerd.

dick
Forumlid
Forumlid

Bericht door dick » za nov 05 2011 5:12 pm

Fiets foto,s !

Altijd leuk voor mij om als fanatiek wielrenner na te kijken.
Er zijn al de nodige adviezen gegeven. Ik ben zo vrij geweest om foto 1 een klein beetje aan te passen.
Gewoon een paar hele simpele handelingen van nog geen min werk.
Als het het niet op prijs stelt, hoor ik het graag en verwijder de foto.

Groet,
Dick

Afbeelding
Een nikon dslr met twee lenzen,

jaapieo

Bericht door jaapieo » za nov 05 2011 5:55 pm

Hoe heb je dat gedaan, de brightnes iet wat omhoog gegooid ofzo?
Is al een stuk beter naar mijn mening :)

Franklin
Clublid
Clublid

Bericht door Franklin » za nov 05 2011 7:46 pm

Volgens mij nog steeds wat te geel.
Met wit sturingspunt en een heel klein beetje kleurbalans aanpassing ziet de foto er zo uit.
Als hij weg moet hoor ik het wel.

Afbeelding
D850; D500; MB-D18; MB-D17; AF-S 14-24/2.8, AF-S 24-70/2.8; AF-S 70-200/2.8; AF-S 200-500/5.6E ED VR; AF-S 105/2.8 Micro; AF-D 50/1.8: AF-D 85/1.8; PC Nikkor 35/2.8; TC-14E III; SB-900; Nikon 1: 1J4; 10-30/3.5-5.6; FT-1

Plaats reactie

Terug naar “Fotobespreking”