Overbelichting
Yvette, op de D80 zit een knop waarmee je "hoge lichten" kunt inschakelen. Je ziet dan meteen op je scherm of er overbelichte delen zijn. Ik fotografeer ook vaak op de A stand en onderbelicht 1 of 2 stops. Hangt heel erg af van de lichtomstandigheden.
Wat het nabewerken betreft; Bij een DSLR is het van heel groot belang dat je dat wel doet. Ik kan me voorstellen dat jij de kwaliteit van je analoge opnames beter vindt dan de onbewerkte digitalen. Over de noodzaak en reden van nabewerken is op dit forum al veel geschreven. Zoek het eens op.
groet,
Rik
Wat het nabewerken betreft; Bij een DSLR is het van heel groot belang dat je dat wel doet. Ik kan me voorstellen dat jij de kwaliteit van je analoge opnames beter vindt dan de onbewerkte digitalen. Over de noodzaak en reden van nabewerken is op dit forum al veel geschreven. Zoek het eens op.

groet,
Rik
Hoi,
Ik heb het orgineel even opgezocht op zoom. Wat me als eerste opvalt is de hoge ISO waarde (800) wat vervolgens weer lijkt te duiden op de stand "Auto ISO" en met die stand word de camera wat onvoorspelbaar. Ik zou beginnen de ISO waarde vast in te stellen ergens tussen 100 en 320. De eerste waarde bij goed verlichte situaties en 320 (of misschien wel 400) in situaties waar licht toch wat schaars is.
Zelf fotografeer ik met de D80 vrijwel uitsluitend om stand M. Je leert situaties vrij snel vrij nauwkeurig in te schatten en door het maken van een proefopname kun je jezelf ten aller tijde wat corrigeren. Eigenlijk moet je er ook een gewoonte van maken in het RAW formaat te schieten. Je kunt natuurlijk ook kiezen voor het RAW met JPEG maar zelf schiet ik uitsluitend in RAW. Je kunt met dat formaat belichtingsproblemen met Capture NX van Nikon (30 dagen demoversie op de Nikonwebsite) of met photoshop (en nog met een dozijn andere programma's) gemakkelijk behoorlijk corrigeren.
Anyway.. Ik denk dat je al wat op zal lossen door van de stand "Auto-ISO" af te gaan...
Succes!
Ik heb het orgineel even opgezocht op zoom. Wat me als eerste opvalt is de hoge ISO waarde (800) wat vervolgens weer lijkt te duiden op de stand "Auto ISO" en met die stand word de camera wat onvoorspelbaar. Ik zou beginnen de ISO waarde vast in te stellen ergens tussen 100 en 320. De eerste waarde bij goed verlichte situaties en 320 (of misschien wel 400) in situaties waar licht toch wat schaars is.
Zelf fotografeer ik met de D80 vrijwel uitsluitend om stand M. Je leert situaties vrij snel vrij nauwkeurig in te schatten en door het maken van een proefopname kun je jezelf ten aller tijde wat corrigeren. Eigenlijk moet je er ook een gewoonte van maken in het RAW formaat te schieten. Je kunt natuurlijk ook kiezen voor het RAW met JPEG maar zelf schiet ik uitsluitend in RAW. Je kunt met dat formaat belichtingsproblemen met Capture NX van Nikon (30 dagen demoversie op de Nikonwebsite) of met photoshop (en nog met een dozijn andere programma's) gemakkelijk behoorlijk corrigeren.
Anyway.. Ik denk dat je al wat op zal lossen door van de stand "Auto-ISO" af te gaan...
Succes!
Camera staat niet op auto ISO hoor. Ik heb voor 800 moeten kiezen omdat het vrij donker was en omdat ik uit de hand (met steun) bewegende dieren fotografeerde met een 210mm stand.
Die histogrammen lijken me interssant, maar ik heb eigenlijk geen idee hoe ik ze moet lezen. Ik heb ze wel gevonden in de camera, maar heel veel zeggen de grafiekjes me niet.
Rik's verhaal vind ik ook intressant, ik ga me eens in de noodzaak van nabewerken (en wat precies) verdiepen al zal ik dat op school waarschijnlijk allemaal ook wel gaan horen.
Die histogrammen lijken me interssant, maar ik heb eigenlijk geen idee hoe ik ze moet lezen. Ik heb ze wel gevonden in de camera, maar heel veel zeggen de grafiekjes me niet.
Rik's verhaal vind ik ook intressant, ik ga me eens in de noodzaak van nabewerken (en wat precies) verdiepen al zal ik dat op school waarschijnlijk allemaal ook wel gaan horen.
Je ziet vaker dat technische perfectie niet het beste resultaat oplevert. De lichte foto is min of meer perfect belicht, maar er is totaal geen sfeer.Yvette Verwer schreef:ML, dat is wel opmerkelijk. Bedankt voor deze informatie. Misschien is de camera belichting dan toch beter en kan ik beter foto's donkerder maken, naar mijn smaak, in een nabewerking.
- Léon Obers
- Forumlid
- Berichten: 14887
- Lid geworden op: vr okt 28 2005 3:26 pm
- Locatie: Eindhoven
- Ervaringsniveau: *****
Van de lichte foto is de verdeling van het histogram dan wel aardig verdeelt "in het midden". Histogrammen van beide foto's tonen een erg matig contrast. Of links, of rechts heb je ruimte over in het histogram (haalt niet een maximale waarde). De donkere foto begint op zichzelf prima, maar heeft niks van een histogrambereik in de hoge lichten.ML schreef:Op het eerste gezicht lijk je gelijk te hebben, maar als ik de twee foto's open in Photoshop en de histogrammen bekijk, dan is de lichte foto beter belicht dan de donkere. De lichte heeft een mooie verdeling in het histogram, de donkere zitten de meeste pixels aan de donkere kant. Er zijn zelfs enkele pixels "geclipped".
Bij het lichte plaatje mag de voet van het histogram meer naar het maximale zwart opgeschoven worden. Een verdere verbetering door met het curve gereedschap te spelen om de algemene licht/donkerverhouding en contrast te optimaliseren.
Feitelijk zijn beide plaatjes als basis prima inzetbaar voor een gecorrigeerde optimale afbeelding.
Vriendelijke groet, Léon Obers
volgens mij heb ik ergens op de site van ken rockwell gelezen dat de lichtmeting van de D80 niet helemaal goed is . advies was geloof ik om de camera op -0,7 te zetten. lees maar eens hier:
http://www.kenrockwell.com/nikon/d80/d8 ... rmance.htm
hij schrijft daar ook het volgende:
"I have bad news, good news and more good news.
The bad news is the meter on my D80 is the worst of any Nikon I've used in 20 years, at least for my taste.
The good news is that it's easy to work around, and more good news is that beginners will probably prefer the D80's meter over the cameras that I prefer, like my D200.
My D80 overexposes a lot. No big deal; I dial in -0.7 stops of exposure compensation (the +/- button) and it's fine. What makes it the worst meter I've used is that it isn't consistent. My Canons, which also consistently overexpose and on which I set -2/3 compensation, at least overexpose the same amount all the time, so I can leave the compensation at -2/3 most of the time. I set the compensation and forget on my Canon and other Nikons, but on my D80 I have to keep checking the LCD and change the compensation accordingly. For shots under a reasonable range of lighting conditions, I need to set my compensation anywhere from 0.0 to -1.3 stops with my D80. "
ik hou er zelf steeds rekening mee en het helpt. hopelijk krijgen we nog eens een firmware update die hiervoor corrigeert.
groet,
marcel
http://www.kenrockwell.com/nikon/d80/d8 ... rmance.htm
hij schrijft daar ook het volgende:
"I have bad news, good news and more good news.
The bad news is the meter on my D80 is the worst of any Nikon I've used in 20 years, at least for my taste.
The good news is that it's easy to work around, and more good news is that beginners will probably prefer the D80's meter over the cameras that I prefer, like my D200.
My D80 overexposes a lot. No big deal; I dial in -0.7 stops of exposure compensation (the +/- button) and it's fine. What makes it the worst meter I've used is that it isn't consistent. My Canons, which also consistently overexpose and on which I set -2/3 compensation, at least overexpose the same amount all the time, so I can leave the compensation at -2/3 most of the time. I set the compensation and forget on my Canon and other Nikons, but on my D80 I have to keep checking the LCD and change the compensation accordingly. For shots under a reasonable range of lighting conditions, I need to set my compensation anywhere from 0.0 to -1.3 stops with my D80. "
ik hou er zelf steeds rekening mee en het helpt. hopelijk krijgen we nog eens een firmware update die hiervoor corrigeert.
groet,
marcel
Hoi Marcel,
je bent niet de enige, ik heb ook last van dit euvel bij de D80. Het is niet goed te praten maar je leert heel snel in te schatten of je -0,3 of -0,7 moet onderbelichten. En ja, ik hoop ook dat dit probleem a.s.ap. wordt opgelost met nieuwe firmware.
Ik ben er vast van overtuigd dat Nikon hier ook van op de hoogte is gezien de hoeveelheid meldingen op het internet.
Cheers,
ALE
je bent niet de enige, ik heb ook last van dit euvel bij de D80. Het is niet goed te praten maar je leert heel snel in te schatten of je -0,3 of -0,7 moet onderbelichten. En ja, ik hoop ook dat dit probleem a.s.ap. wordt opgelost met nieuwe firmware.
Ik ben er vast van overtuigd dat Nikon hier ook van op de hoogte is gezien de hoeveelheid meldingen op het internet.
Cheers,
ALE
Nikon dSLR | Nikon lampjes | Een grote en een paar kleine Nikkor toeters
Overbelichting D80
Ja, helaas is de lichtmeting van de D80 niet helemaal te vertrouwen. De matrixmeting is wat mij betreft te onvoorspelbaar, dus zet ik de camera maar gewoon op lichtmeting met nadruk op het midden. Je kunt de camera niet domweg op matrixmeting met -0.7 stop correctie zetten, want dit gaat niet in alle gevallen op. In combinatie met de AEL-lock en soms spotmeting krijg je zo voorspelbare resultaten. Ik betwijfel of nieuwe firmware de meting kan verbeteren; dan zou Nikon dat toch al wel gedaan hebben?
Re: Overbelichting D80
weet je misschien hoe lang het heeft geduurd eer de firmware upgrade van de D70 naar de D70s heeft geduurd?nikolym schreef:Ja, helaas is de lichtmeting van de D80 niet helemaal te vertrouwen. De matrixmeting is wat mij betreft te onvoorspelbaar, dus zet ik de camera maar gewoon op lichtmeting met nadruk op het midden. Je kunt de camera niet domweg op matrixmeting met -0.7 stop correctie zetten, want dit gaat niet in alle gevallen op. In combinatie met de AEL-lock en soms spotmeting krijg je zo voorspelbare resultaten. Ik betwijfel of nieuwe firmware de meting kan verbeteren; dan zou Nikon dat toch al wel gedaan hebben?
groet,
marcel