Wit goud / Palladium ringen

Dit subforum is de plek waar jij foto’s kan plaatsen om feedback te krijgen én te geven.
Plaats reactie
Herb
Forumlid
Forumlid

Wit goud / Palladium ringen

Bericht door Herb » zo nov 06 2011 7:55 pm

Hoi,

Ik heb hier geprobeerd een paar leuke foto's te maken van onze nieuwe ringen ter ere van aankomend geregistreerd partnerschap.

Ik heb gebruik gemaakt van een D90 + nikon 50 mm 1.8 en een SB700 en een stuk mat fotopapier als achtergrond. Beperkte middelen dus. Ik had ook wel moeite met goed belichten, voor me gevoel is dat nu ook niet optimaal. Ik zie ook dat er wel wat schaduw achter het doosje zit, maar dat stoort mij eigenlijk helemaal niet... Verder wel tevreden met resultaat.

Ik hoor het wel wat de tips zijn! Alvast bedankt!

Foto 1 (f7.1 totale ringen in focus)
Afbeelding

Foto 2 (f4.5 focus op laser gravering, voor Z/W gekozen omdat de focus op de gravering ligt en dit met zwart/wit beter uitkomt en kleur hier niets toevoegt voor mij gevoel)
Afbeelding

Foto 3 (idem als 2, alleen een grove korrel bewerking erover... leuk effect? of toch niet?)
Afbeelding

Foto 4 (f5.0 focus op diamantjes)
Afbeelding
Nikon D90 | 17-55 mm 2.8 | 18-200 mm AF-S | 50 mm AF 1.8D | 35 mm AF-S 1.8G | MB-D80 | SB700 | Lowepro Sling Shot 200

flitslicht

Re: Wit goud / Palladium ringen

Bericht door flitslicht » zo nov 06 2011 8:26 pm

Herb schreef: Foto 2 (f4.5 focus op laser gravering, voor Z/W gekozen omdat de focus op de gravering ligt en dit met zwart/wit beter uitkomt en kleur hier niets toevoegt voor mij gevoel)
Afbeelding
Wat opvalt in deze opname is dat de letters niet allemaal scherp zijn, terwijl je toch vrijwel recht van voren fotografeert met f/4.5. Ook als je naar het doosje kijkt zie je dat de linkerkant van de deksel scherper is dan de rechterkant, terwijl het aan de voorkant omgedraaid is.

Je lens heeft zo te zien een behoorlijke afwijking, in die zin dat het scherptevlak scheef loopt van linksachter naar rechtsvoor ipv recht zoals het zou moeten.

Herb
Forumlid
Forumlid

Bericht door Herb » zo nov 06 2011 8:39 pm

De letters in de binnenzijde ring zijn wel degelijk scherp als ik de originele opname bekijk op 100%. Heeft misschien met verkleining te maken?

f4.5 heeft niet veel scherpte diepte bij een 50 x 1.5 = 75 mm lens en dan zo dicht op het object. Misschien dat het doosje toch een fractie scheef stond, dat je hierdoor toch wat scherpte verschil in doosje ziet... het is ook een karton doosje, je ziet ook dat de rechter kant iets omhoog staat, zie schaduw onderzijde doosje. maar is dat verschil nu echt opvallend??
Gezien de kromming van de ring lukte het zeker niet met 2.8 ofzo om de tekst scherp te krijgen over de hele binnenzijde
Nikon D90 | 17-55 mm 2.8 | 18-200 mm AF-S | 50 mm AF 1.8D | 35 mm AF-S 1.8G | MB-D80 | SB700 | Lowepro Sling Shot 200

flitslicht

Bericht door flitslicht » zo nov 06 2011 8:45 pm

Je vraagt om tips; miijn tip is dus feitelijk dat je lens defect lijkt. Als het je niet uitmaakt heb je ook geen probleem :wink:

Herb
Forumlid
Forumlid

Bericht door Herb » zo nov 06 2011 8:59 pm

flitslicht schreef:Je vraagt om tips; miijn tip is dus feitelijk dat je lens defect lijkt. Als het je niet uitmaakt heb je ook geen probleem :wink:
Oke bedankt voor je tip. Maar vind het wat ver gezocht :wink:

flitslicht

Bericht door flitslicht » zo nov 06 2011 9:18 pm

Tja, ik kan me wel voorstellen dat je het effect in deze foto niet echt storend vind aangezien je gefocussed bent op de scherpte van de tekst in de ringen.

Maar als je je lens meer opendraait wordt het probleem ook erger. Zelf zou ik deze lens dan ook, na meer testen, waarschijnlijk in de glasbak dumpen. JKKAZ (=Jouw Kilometrage Kan Anders Zijn).

george013

Bericht door george013 » zo nov 06 2011 9:50 pm

@Herb,
Jouw datum valt weg in een schaduw.

@Flitslicht,
Ben je van je lensmount afgestapt?
Heb in het verleden met deze lens een foto gamaakt van ruitjespapier onder 45 graden. Ik hoor nu al geroepen worden, daar heb je die kloojo weer.
Wat mij opviel is dat het scherpteverloop niet rechtlijnig en evenwijdig was. Heb dat voor mijzelf verklaart als slijpfouten, kan met een goedkope lens.
Loopt hier nog een draadje, eerste portetfoto, die met dezelfde lens is gemaakt, misvattingen voorbehouden. Heeft dezelfde onscherpte.

George

Herb
Forumlid
Forumlid

Bericht door Herb » zo nov 06 2011 10:14 pm

george, inderdaad die schaduw was me nog niet zo opgevallen, maar nu vind ik het ook jammer! Ga dit nog eens over doen met betere omstandigheden en minder objecten in de ruimte die schaduw veroorzaken. Bedankt!

george013

Bericht door george013 » zo nov 06 2011 10:20 pm

Ik zie dat je ook de 18-200 hebt. Probeer die ook. Ben heel benieuwd naar het resultaat. Kon wel eens beter zijn.
George

Herb
Forumlid
Forumlid

Bericht door Herb » zo nov 06 2011 10:25 pm

Dat zal ik eens doen! Tevens ook met de 35 mm 1.8. Alleen is een 18-200 lang niet zo scherp als de prime lenzen.

flitslicht

Bericht door flitslicht » zo nov 06 2011 10:29 pm

george013 schreef: Heb in het verleden met deze lens een foto gamaakt van ruitjespapier onder 45 graden. Ik hoor nu al geroepen worden, daar heb je die kloojo weer.
Wat mij opviel is dat het scherpteverloop niet rechtlijnig en evenwijdig was. Heb dat voor mijzelf verklaart als slijpfouten, kan met een goedkope lens.
Loopt hier nog een draadje, eerste portetfoto, die met dezelfde lens is gemaakt, misvattingen voorbehouden. Heeft dezelfde onscherpte.

George
Jullie doen met zijn drieën samen met één lens? :shock:

Zo'n lens bestaat uit veel elementen, als er één niet goed recht zit krijg je afwijkingen. Dat zie je ook bij dure lenzen af fabriek maar als een lens een klap gekregen heeft kan eea ook ontwricht worden. Het is geen eigenschap van een bepaald type lens, maar van een bepaald exemplaar.

george013

Bericht door george013 » zo nov 06 2011 10:40 pm

Herb schreef:Dat zal ik eens doen! Tevens ook met de 35 mm 1.8. Alleen is een 18-200 lang niet zo scherp als de prime lenzen.
Daar heb ik nu juist mijn twijfels over.

@Flitslicht,
Het was en bolvormige afwijking. Geen rechte lijn Dat bevreemdde mij. Zal eens zoeken naar die foto of een nieuwe maken.

George

Plaats reactie

Terug naar “Fotobespreking”