Ik heb afgelopen weekend iets vreemds ontdekt en misschien zijn mijn hersenen die afgelopen weekend niet zo goed wilde functioneren (Een van onze katten moeten we deze week laten inslapen) of het is iets anders
Als ik mijn camera in de A stand zet en ik kies een diafragma dan zie ik de sluitertijd vrolijk, zoals het hoort heen en weer huppelen. Maar zodra de flitser op de camera gezet wordt (In TTL of TTL/BL stand) dan schiet de sluitertijd naar 1/60 van een seconden en daar blijft hij op staan, en veranderd dus niet.
Doe ik iets verkeerd, denk ik fout of..........
SB-900 in combinatie met de A stand op de camera
- André
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
SB-900 in combinatie met de A stand op de camera
Fujifilm X-T1 systeemcamera, XF 18-55, XF 55-200, XF 35, XF 56, EF-42 Flitser, VG-XT1 Grip
Verlanglijstje : XF 10-24, XF 23, Donaties zijn nog steeds van harte welkom.
-
Onlinegijs sandberg
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Re: SB-900 en de A stand
Beste Andre,
Volgens mij is dit een geval van "de kamera denkt voor U".
Ik heb vaker gezien dat een kamera overschakelt op de sync-tijd zodra de aanwezigheid van een flitser bemerkt wordt.
Waarom het 1/60 is, moet je verder nagaan in de handboeken.
Treedt e.e.a ook op in andere kamera-instelling?
Overigens: in de titel staat flitser en A stand, dat lijke me verwarrend, aangezien je een instelling op de kamera beschrijft.
Groeten, GIjs
Volgens mij is dit een geval van "de kamera denkt voor U".
Ik heb vaker gezien dat een kamera overschakelt op de sync-tijd zodra de aanwezigheid van een flitser bemerkt wordt.
Waarom het 1/60 is, moet je verder nagaan in de handboeken.
Treedt e.e.a ook op in andere kamera-instelling?
Overigens: in de titel staat flitser en A stand, dat lijke me verwarrend, aangezien je een instelling op de kamera beschrijft.
Groeten, GIjs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
- André
- Forumlid
- Contacteer:
Re: SB-900 in combinatie met de A stand op de camera
Dank je voor opmerking Gijs. Ik heb de kop aangepast en volgens mij is de vraagstelling nu duidelijker
Fujifilm X-T1 systeemcamera, XF 18-55, XF 55-200, XF 35, XF 56, EF-42 Flitser, VG-XT1 Grip
Hallo Andre,
Je kan dit in het menu instellen bij langste sluitertijd bij flits, waarschijnlijk is bij jou camera 1/60 ingesteld.
Je kan dit instellen van 1/60 tot 30 seconden, op het moment dat deze op 1/60 staat kan de sluitertijd niet langer worden, maar afhankelijk van het aanwezige licht wel korter dus b.v 1/80 of 1/250, dit geld in A en in P.
Als je dus bij weinig licht toch met kortere sluitertijden wil fotograferen kan je het beste in S of in M gaan fotograferen, in A kan je eventueel je iso omhoog doen dit kan soms helpen.
Groeten Jan.
Je kan dit in het menu instellen bij langste sluitertijd bij flits, waarschijnlijk is bij jou camera 1/60 ingesteld.
Je kan dit instellen van 1/60 tot 30 seconden, op het moment dat deze op 1/60 staat kan de sluitertijd niet langer worden, maar afhankelijk van het aanwezige licht wel korter dus b.v 1/80 of 1/250, dit geld in A en in P.
Als je dus bij weinig licht toch met kortere sluitertijden wil fotograferen kan je het beste in S of in M gaan fotograferen, in A kan je eventueel je iso omhoog doen dit kan soms helpen.
Groeten Jan.
- Patrick
- Clublid
- Contacteer:
Je kan ook rear of slow weer eens aanzetten. Dan heb je wat meer keuze dan 1/60ste... 

- André
- Forumlid
- Contacteer:
Patrick schreef:Je kan ook rear of slow weer eens aanzetten. Dan heb je wat meer keuze dan 1/60ste...
Uhhhhhh ???????
- Patrick
- Clublid
- Contacteer:
Zoek eens in de handleiding...André schreef:Patrick schreef:Je kan ook rear of slow weer eens aanzetten. Dan heb je wat meer keuze dan 1/60ste...
Uhhhhhh ???????

- André
- Forumlid
- Contacteer:
Patrick schreef:Zoek eens in de handleiding...André schreef:Patrick schreef:Je kan ook rear of slow weer eens aanzetten. Dan heb je wat meer keuze dan 1/60ste...
Uhhhhhh ???????
Uhhhhhhhhh Handleiding ?????

- Roelof
- Clublid
http://nl.wikipedia.org/wiki/HandleidingAndré schreef:Uhhhhhhhhh Handleiding ?????![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
En nu weer on-topic.

Iedereen maakt fouten, zelfs ik.