SB-600 en 105mm
SB-600 en 105mm
Bij m'n D90 heb ik de 18-105 kit lens.
Nou kan ik een SB-600 (2ehands) kopen. Die gaat echter maar tot 85mm.
Wat heeft dat voor gevolg als je tot 105 inzoomde? Alleen dat je een iets wijdere flits krijgt, en ook een beetje minder licht?
Lijkt mij nauwelijks merkbaar, maar toch.
Verder lijkt het mij een goede flitser voor de D90
Nou kan ik een SB-600 (2ehands) kopen. Die gaat echter maar tot 85mm.
Wat heeft dat voor gevolg als je tot 105 inzoomde? Alleen dat je een iets wijdere flits krijgt, en ook een beetje minder licht?
Lijkt mij nauwelijks merkbaar, maar toch.
Verder lijkt het mij een goede flitser voor de D90
- Hans Braakhuis
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Re: SB-600 en 105mm
met een sb700 zou je tot 135mm kunnen zoomen en met de sb900 zelfs tot 200mm.
Het antwoord heb je al gegeven. Je houdt wat licht over aan de zijkanten.
Het antwoord heb je al gegeven. Je houdt wat licht over aan de zijkanten.
- gijs sandberg
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
Re: Wat heeft dat voor gevolg
Beste Marc,
Geheel wat je kan verwachtem, er wordt een stukje uitgelicht dat de lens niet bestrijkt.
Een alternatief is een SB-900, die kan tot 200mm zoomen (ook op DX), maar daar hangt een ander prijskaartje aan.
Groeten, GIjs
PS dat lange meezoomen is volgens mij gemaakt op speciaal verzoek van persmuskieten die flitsen icm. een 70--200 zoomlens. Volgens mij levert dat lelijk vlakke foto's op.
Geheel wat je kan verwachtem, er wordt een stukje uitgelicht dat de lens niet bestrijkt.
Een alternatief is een SB-900, die kan tot 200mm zoomen (ook op DX), maar daar hangt een ander prijskaartje aan.
Groeten, GIjs
PS dat lange meezoomen is volgens mij gemaakt op speciaal verzoek van persmuskieten die flitsen icm. een 70--200 zoomlens. Volgens mij levert dat lelijk vlakke foto's op.
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Nog een vraagje mbt 2ehands: Hoeveel flitsen zo'n flitser eigenlijk mee?
- Léon Obers
- Forumlid
Dat ligt eraan, of er veel continue achtereen geflits wordt op vol vermogen waarbij de temperatuur van zowel flitser als flitsbuis erg warm wordt, of dat er met tussenpozen geflits wordt met een laag vermogen. In het eerste geval kan de flitsbuis er binnen afzienbare tijd mee ophouden en ben je aan een nieuwe flitsbuis toe, in het andere geval kun je de flitser over 10 jaar nog steeds gebruiken.
Vriendelijke groet, Léon Obers
En dat moet je dus 'op de blauwe ogen' van de verkoper kunnen vertrouwen....
- Léon Obers
- Forumlid
Een "amateur" die wat huis- tuin en binnenopnamen maakt, zul je daar geen problemen van een flitser bij tegenkomen.
Iemand die beroepsmatig een flitser gebruikt om er parties mee te fotograferen met geknepen diafragma in grotere ruimtes des te meer.
Je kunt vragen of hij een website heeft waar wat foto-voorbeelden staan. Kun je een indruk krijgen van het soort foto's.
Iemand die beroepsmatig een flitser gebruikt om er parties mee te fotograferen met geknepen diafragma in grotere ruimtes des te meer.
Je kunt vragen of hij een website heeft waar wat foto-voorbeelden staan. Kun je een indruk krijgen van het soort foto's.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Ik werk ook met deze combinatie en ben daar zeer tevreden over.
Het verschil in inzoomwaarde tussen de 18/105 en de SB600 is te verwaarlozen.
De SB600 is een goed geproportioneerde opzetflitser voor op de D90. Ergonomisch kloppen de afmetingen ook. Een SB900 op een D90 is een joekel van een flitser op een relatief kleine reflexbody. Deze flitser kan natuurlijk veel meer dan de SB600, en daar moet je dan afwegen wat jij allemaal van een flitser velangt. Voor mijn moet mijn flitser kunnen werken met het CLS (kan de sb600) en moet hij een zwenkkop hebben om indirect te kunnen flitsen. Voorlopig kom ik dus goed aan mijn trekken met mijn SB600.
Het verschil in inzoomwaarde tussen de 18/105 en de SB600 is te verwaarlozen.
De SB600 is een goed geproportioneerde opzetflitser voor op de D90. Ergonomisch kloppen de afmetingen ook. Een SB900 op een D90 is een joekel van een flitser op een relatief kleine reflexbody. Deze flitser kan natuurlijk veel meer dan de SB600, en daar moet je dan afwegen wat jij allemaal van een flitser velangt. Voor mijn moet mijn flitser kunnen werken met het CLS (kan de sb600) en moet hij een zwenkkop hebben om indirect te kunnen flitsen. Voorlopig kom ik dus goed aan mijn trekken met mijn SB600.
- Jasiu
- Forumlid
- Contacteer:
Dan hier een vraagje omtrend de prijs, van een 2e handse SB-600 ...
Bij Cityfoto Eindhoven , ligt er een voor € 189.= ...
vind ik persoonlijk wat aan de hoge kant
, voor een 2e handsje

Bij Cityfoto Eindhoven , ligt er een voor € 189.= ...
vind ik persoonlijk wat aan de hoge kant

>>> Mijn "KRITIEK" is altijd mijn eerlijke "MENING" en nooit mijn "COMMENTAAR" <<<
- Patrick
- Clublid
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Ik zou er liever een paar tientjes bij doen en een nieuwe SB-700 kopen...
- jan
- Bestuurslid
- Ervaringsniveau: ****
- Contacteer:
Hier nog een advertentie op marktplaats voor een SB600 http://link.marktplaats.nl/508915695
Het bod op moment van schrijven staat op €160,=
Het bod op moment van schrijven staat op €160,=
Jan
I got a Nikon camera. I love to take a photograph. (Simon & Garfunkel)
I got a Nikon camera. I love to take a photograph. (Simon & Garfunkel)