Onzin. Met een programma als Photomatix heb je zoveel controle over je foto... je kunt niet alleen elke pixel beheren in het programma zelf, na afloop exporteer je het terug naar Lightroom waar je weer verder kunt sleutelen aan je foto. Je selecteert twee of meer foto's en je verteld je PC 'maak hier een HDR van', vervolgens ga je met de kleuren aan de slag. Een stuk makkelijker dan foto's uit te gaan zitten knippen en handmatig over elkaar heen te leggen. En mocht je statief een millimeter verschoven zijn, dan wordt dat door het programma direct gecorrigeerd.Léon Obers schreef:Tja, wat is moeilijk? HDR is IMO niet makkelijker dan een paar lagen boven elkaar in Photoshop. Je moet alleen net even weten wat je doet. Dat is met HDR niet anders.JeePee schreef:Hier moet je gewoon een HDR van maken. Verschillende lagen in photoshop e.d. is veel te moeilijk.
Het resultaat met wat lagen in Photoshop in elkaar poetsen is al gauw beter door de betere controle over het proces dan de meeste HDR-bewerkingen die ik zie. Sterker nog, ik zie slechts uiterst zelden een goede HDR-foto. De meeste HDR-opnamen hebben van die vreemde kleurtjes en vreemde onnatuurlijke contrasten met verlopende halo's langs contouren. Een goede HDR foto is als resultaat dus eigenlijk een stuk moeilijker te bewerkstelligen dan een bewerking in lagen met Photoshop. Bijna niemand heeft HDR-bewerking daadwerkelijk onder de knie.
Dat HDR's er vaak niet uit zien ben ik met je eens. Maar dit ligt gewoon aan de mensen zelf, die er of te weinig aandacht in stoppen, of doordraaien in het effect (wat vaak het geval is als ze er voor het eerst aan de slag mee gaan). Maar je kunt heel simpel, binnen een minuut zelfs, een priima HDR creëren. Zonder onnatuurlijke contrasten, zonder verlopen halo's en zonder vreemde kleurtjes.