Camera vraagje (D5100)

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
Plaats reactie
Johnnie_D5100

Camera vraagje (D5100)

Bericht door Johnnie_D5100 » wo nov 09 2011 7:17 am

Ik heb een kleine vraag over het gebruik van lange sluitertijden en het gebruik van de remote :shock: , normaal als ik in de setting manual foto's maak (ik heb een D5100), en ik een sluitertijd van bijvoorbeeld 30 sec hanteer, dan gebruik ik dus de remote, de camera gaat zijn gang, en na 30 sec springt ie terug op livevieuw. Alleen voor de één of andere reden doet ie er nu twee maal zo lang over, na 30 sec hoor je de klik, dat ie dus in principe klaar is met de foto, maar je krijgt nog geen toegang tot de menu's in de camera :x , (de camera reageert niet op het indrukken van welke knop dan ook) ook het groene lampje blijft branden, en na ongeveer nog eens 30 sec, dus 60 sec in totaal, kun je weer in de menu's van de camera. :? Ik heb ook al gekeken of er bepaalde instellingen gewijzigd zijn, maar alles staat nog hetzelfde als daarvoor. Het lijkt er dus op dat de camera nog aan het "nabewerken" is?!

Heeft er toevallig iemand ervaring mee?

Met vriendelijke groet!

Arthur Mol
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Re: Camera vraagje (D5100)

Bericht door Arthur Mol » wo nov 09 2011 7:30 am

Je hebt het antwoord al gevonden. Nabewerken dus.. Eén en ander is wel afhankelijk van de schrijfsnelheid van je geheugenkaart.
Pana FZ1000, Oly E-M5 II, 12-40, 40-150R, 75-300.

george013

Bericht door george013 » wo nov 09 2011 7:53 am

Zoek naar ruisonderdrukking in je menu.
George

Giso
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door Giso » wo nov 09 2011 11:03 am

Dit is idd de ruisonderdrukking bij langere sluitertijden. In deze stand maakt de camera nog een afbeelding met een dichte sluiter, en gebruikt dan die afbeelding voor de ruisreductie.
Weet verder niet hoe dat precies werkt, maar ik heb hetzelfde gehad met mijn camera, en heb toen ook deze vraag gesteld op dit forum.
Verder staat in de manual vanaf welke sluitertijd deze methode wordt gebruikt. Je kan deze functie ook uitschakelen en de ruisreductie in de nabewerking doen.
Ik was bij nachtopnamen echter wel tevreden over de manier in de camera, en nu ik weet dat het zo hoort vind ik het geen probleem.
Als het niet gaat zoals het moet dan moet het maar zoals het gaat
Groet Giso

Johnnie_D5100

Bericht door Johnnie_D5100 » wo nov 09 2011 4:50 pm

Vreemd, de ISO ruisonderdrukking was de enigste instelling waarvan ik wist dat ik die veranderd had, echter deze heb ik wel eerst uitgeschakeld en dit leek niet te helpen.. :? :x Miss moet ik het nog eens proberen :wink: , en idd, nu je weet dat het zo hoort, stoort het minder. 8)

Thanks voor de reacties!!

Met vriendelijke groet!

george013

Bericht door george013 » wo nov 09 2011 5:00 pm

Kijk naar ruisonderdrukking bij lange sluitertijden. Dat is een andere instelling, geloof ik.
George

Johnnie_D5100

Bericht door Johnnie_D5100 » wo nov 09 2011 5:07 pm

Damn :o , idd George, er wordt onderscheid gemaakt in : Opnamemenu: "ruisobderdr. lange tijdopname" en "Hoge ISO ruis onderdrukking", vraag me alleen af waarom ik dat niet gezien heb.. :shock: :D

Mvg!

Germay
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Germay » wo nov 09 2011 5:19 pm

Ik heb nog nooit de ruisonderdrukking ingesteld,kan je altijd in de nabewerking doen.Dus als ik jou was gewoon uitschakelen. :mryellow:
Wat ik eerst NIKON probeer ik nu te verbeteren.
Met een vriendelijke groet,
Gert.
Camera D7000,en tig lichtsterk glaswerk hangend aan de Black-Rapid.

Johnnie_D5100

Bericht door Johnnie_D5100 » wo nov 09 2011 5:24 pm

Ja ik weet niet, miss dat de camera het beter doet dan ik? :shock: :P

Mvg!

george013

Bericht door george013 » wo nov 09 2011 7:10 pm

In de camera wordt de ruis onderdrukt obv de specifieke eigenschappen van de sensor mbt de lange sluitertijd of hoge iso. Een tweede foto eroverheen met dezelfde instellingen maar zonder open sluitergordijn zodat je alleen de foute eigenschappen van de sensor pakt en dan de correctie.
In de nabewerking wordt er gezocht naar een bepaald patroon.
George

Johnnie_D5100

Bericht door Johnnie_D5100 » wo nov 09 2011 8:12 pm

Zit er nog verschil in de kwaliteit achteraf? Ik bedoel eigenlijk, doet de camera dit beter dan achteraf met software of maakt dit nauwelijks iets uit?

Mvg!

george013

Bericht door george013 » wo nov 09 2011 8:23 pm

Ben geen ervaringsdeskundige.
George

gverhoef
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door gverhoef » vr nov 11 2011 10:29 am

george013 schreef:Ben geen ervaringsdeskundige.
George
Ik ook niet. Heb geen idee of het in de praktijk veel uitmaakt. Maar in theorie lijkt me dat er een duidelijk verschil is. De foto met dichte sluiter levert informatie die geen nabewerkingsprogramma kan leveren, maar die door het ingebouwde nabewerkingsprogramma wel gebruikt kan worden en waarmee de ruisonderdrukking echt te verbeteren is. Of dat ingebouwde programma dat inderdaad goed doet, weet ik niet. Ik denk ook niet dat een extern programma gebruik maakt van die informatie die in theorioe wel degelijk op te halen zou moeten zijn. Aardig om eens uit te zoeken.

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”