3 weg kop of balhoofd kop

Discussies over statieven
Plaats reactie
Giso
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

3 weg kop of balhoofd kop

Bericht door Giso » vr nov 11 2011 5:02 pm

Ik ben van plan om een nieuw statief te kopen, maar ik weet niet of ik een 3 wegkop of een balhoofdkop wil of nodig heb.
Ik zou graag wat tips willen en ik zou graag wat voor en nadelen willen horen.
Ik heb een D700 zonder grip en ik hou mij hoofdzakelijk bezig met landschap, natuur en nachtfotografie.
In de toekomst is het de bedoeling dat er nog wat zwaarder glas bijkomt zoals 70-200 of 50-150 en eventueel een 300 F4.
Als het niet gaat zoals het moet dan moet het maar zoals het gaat
Groet Giso

ReneG
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Re: 3 weg kop of balhoofd kop

Bericht door ReneG » vr nov 11 2011 6:19 pm

Mijn persoonlijke ervaring is dat balhoofden zeker sneller en vaak ook praktischer werken. Wel zou ik een balhoofd nemen die een aparte verstelling heeft voor panonorama.
Spul waarmee je foto's maakt...

ArendV
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door ArendV » vr nov 11 2011 6:47 pm

Als allrounder is een balhoofd ook in mijn ervaring het prettigste en snelste werken. Ik ben begonnen met een driewegkop, maar daarna vrij snel overgeschakeld op een balhoofd en die gebruik ik nog steeds met de door jouw genoemde objectieven.
Hier een test in het Duits van 33 balhoofden http://www.traumflieger.de/desktop/ball ... lheads.php.

Voor specifieke doeleinden kan een ander type kop beter werken (b.v. voor macro gebruik ik sinds kort de Manfrotto 405 geared head).
Groeten - Arend / flickr
"Basically in Photography there are just two controls, one is where you stand and one is when you push the button" - David Hurn

Rob Smit
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Rob Smit » vr nov 11 2011 9:12 pm

Ik gebruik beide.
Eigenlijk moet ik zeggen dat ik ook nog een balhoofd in de kast heb liggen, die is zo goed als buiten gebruik, zet ik meestal een flitser op.

Ben zeer gelukkig met mijn aangeschaft Manfrotto 410 driewegkop, zeer nauwkeurig.
Sinds de Manfrotto in gebruik is: voor mij geen balhoofd meer.
Balhoofd is overigens een Linhoff.

Jur
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Jur » ma nov 14 2011 1:33 pm

Ik heb zowel een 3-wegkop als een balhoofd en gebruik tegenwoordig eigenlijk nog alleen maar de laatste; werkt voor mij sneller en praktischer. Gebruikte camera's o.a. D300 en D700 (zonder en met grip), met daarop onder meer de 70-200mm en 300m f/4 (zonder en met TC14EII).
Jur

yzf1kr
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door yzf1kr » ma nov 14 2011 2:10 pm

Een goed balhoofd is stukken praktischer als een 3 weg kop. Het is lichter en sneller in te stellen.

Dat gezegd hebbende, ik zou mijn 405 geared head niet meer willen ruilen voor een balhoofd. Je krijgt wat meer gewicht, maar het werkt zo lekker. :)

JeePee

Bericht door JeePee » ma nov 14 2011 4:54 pm

Als je ook filmt, sowieso een 3-weg kop. Voor alleen foto's is een balhoofd wat sneller/fijner.

Plaats reactie

Terug naar “Statieven”