View NX en jpg's met andere software bewerken

Discussies over fotobewerking en archivering
Plaats reactie
gijs sandberg
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

View NX en jpg's met andere software bewerken

Bericht door gijs sandberg » do nov 10 2011 1:18 pm

LS,

Ik ben tegen een (nog vaag) probleem aangelopen.

Een aantal JPG bestanden uit mijn coolpix had ik met Google's Picasa van GPS tags voorzien.
Daarna gaf Nikon's View NX (beide versies en CNXv1) de melding Unsupported file type.

Met andere viewers/editors zoals Adobe's Photoshop was het JPG bestand gewoon in te lezen.

Zijn er meer mensen die dit soort problemen hebben/hadden?
Nikon support gaf vooralsnog niet thuis (in de zin van: dat ligt aan de andere software).

Groeten, GIjs Sandberg
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Re: View NX en jpg's met andere software bewerken

Bericht door Léon Obers » do nov 10 2011 1:36 pm

Kun je die bestanden online zetten? Kijken of het bij anderen (met ander OS, andere versie View NX) ook het geval is?
CNXv1 lijkt me wel wat erg oud. Gebruik je geen nieuwe versie?
Vriendelijke groet, Léon Obers

gijs sandberg
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door gijs sandberg » do nov 10 2011 2:35 pm

Beste Leon,

Ik heb View NX release 1 en 2 (2.2.3 van deze week) geprobeerd,
en de laatste CNX release 1.3.0 geeft dezelfde melding.
In PS Elements en vele andere viewers kan ik de JPG bestanden gewoon openen en de IPTC/EXIF data lezen.
Het platform is Windows XPhomeSP3.

Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » do nov 10 2011 2:59 pm

gijs sandberg schreef: Ik heb View NX release 1 en 2 (2.2.3 van deze week) geprobeerd,
en de laatste CNX release 1.3.0 geeft dezelfde melding.
Ik gebruik een oudere versie View NX (v.2.1.2) en Capture NX2 (ook niet de nieuwste versie ---> v.2.2.7).
Wil het wel voor je uitproberen hoor. Andere PC kan soms andere resultaten geven.
Had ik laatst ook elders in de draad gehad: http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 52&t=36052" onclick="window.open(this.href);return false;

Stuur anders een PB als je bestanden niet openbaar online wilt zetten.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » za nov 12 2011 11:47 am

Inmiddels via PB bestanden ontvangen en ingeladen in verschillende programma's.
Bestand met GPS-data is inderdaad niet in te lezen in Nikon Capture NX2 en View NX.
Dat zit hem echter niet in de "verkeerde" software van Nikon, want ook in bijv. PhotoMe lukt het niet, die geeft een foutmelding:
"De JPG-header van het geselecteerde bestand is niet geldig".
Er verschijnt ook helemaal geen metadata in deze "EXIF-reader" (Photome is een uitgebreide EXIF-reader).
Dus het lijkt erop dat er toch iets niet goed zit in het bestand zelf waarbij je via Picasa de GPS-data erbij hebt gezet.

Dat het in diverse andere programma's wel is in te laden is meer geluk dan wijsheid. In de zin dat die proberen bestanden die niet helemaal volgens de officiële standaard zijn weggeschreven toch proberen in te laden. Bij Photoshop eenmaal ingeladen en dan weer saven vanuit Photoshop, kan het later alsnog in Capture NX2 en ViewNX geladen worden. Ook in PhotoMe. Alle Metadata wordt dan meegenomen, inclusief de GPS-data.

Inladen in bijv. IrfanView en weer saven, gaat alle Metadata verloren, maar is wel in te laden in Capture NX2, View NX en PhotoME.
Inladen en saven in FastStone Image Viewer blijft ook daar alle metadata behouden, inclusief GPS-data.

Laten we het erop houden dat Nikon Capture NX2, View NX, maar ook PhotoMe kritischer zijn ten aanzien van de standaard zoals een JPG-bestand is opgebouwd.

Plaats reactie

Terug naar “Fotobewerking en archivering”