extra reflecties in de ogen
- Ruud46
- Clublid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
extra reflecties in de ogen
Hallo,
Met de externe flitser op remote en de interne flitser in de camera op standje - - zie ik naast de reflecties van de remoteflitser ook de reflecties van de interne flitser in de ogen, terwijl ik dat niet verwachtte.
Ik verkeer(de) in de veronderstelling dat op stand - - de interne flitser de remote wel aanstuurde middels de voorflits maar dat die voorflits niet op de foto zichtbaar zou zijn.
Zijn de twee opties die ik nu zie (poetsen in de nabewerking of een triggersetje kopen) de enige of zijn er meer mogelijkheden?
Groet,
Ruud
Met de externe flitser op remote en de interne flitser in de camera op standje - - zie ik naast de reflecties van de remoteflitser ook de reflecties van de interne flitser in de ogen, terwijl ik dat niet verwachtte.
Ik verkeer(de) in de veronderstelling dat op stand - - de interne flitser de remote wel aanstuurde middels de voorflits maar dat die voorflits niet op de foto zichtbaar zou zijn.
Zijn de twee opties die ik nu zie (poetsen in de nabewerking of een triggersetje kopen) de enige of zijn er meer mogelijkheden?
Groet,
Ruud
- jan
- Bestuurslid
- Ervaringsniveau: ****
- Contacteer:
Re: extra reflecties in de ogen
De pop-up flits van je camera flitst wel mee gedurende de opname, al zal dat minimaal zijn als ie ingesteld staat op "--". Is het toch hinderlijk (b.v. bij reflecterende oppervlakken) dan heeft Nikon daar een hulpstuk voor, hier staat er b.v. een plaatje van:http://www.cameranu.nl/nl/Flitsers/Niko ... 688_81564/
Jan
I got a Nikon camera. I love to take a photograph. (Simon & Garfunkel)
I got a Nikon camera. I love to take a photograph. (Simon & Garfunkel)
- pveenstra
- Clublid
- Contacteer:
Zelf gebruik ik in zo'n geval een oud filmkokertje, van doorzichtig wit plastic. Na een gat te hebben geknipt, schuif ik die zo op de pop-uo flitser. Sommigen plakken aan de binnenkant nog wat aluminiumfolie, zodat het flitsertje niet recht naar voren flitst.
Hartelijke groet,
Peter Veenstra
Peter Veenstra
Je kunt je camera ook een klein stukje boven de syncspeed zetten (volgens mij heet dat bij Nikon FP) dan heb je geen last van de pre flash.
Groeten Michael
Groeten Michael
- Patrick
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Lijkt me risicovol; die snelheid adviseren zie niet voor niets.mmuetst schreef:Je kunt je camera ook een klein stukje boven de syncspeed zetten (volgens mij heet dat bij Nikon FP) dan heb je geen last van de pre flash.
Ik zou het liever in iets als een Nikon Nikon SG-3IR zoeken. Zie pagina 11 van de Nikon HET TOTALE DIGITAL IMAGING SYSTEEM handleiding.
- Ruud46
- Clublid
In de eerste plaats dank aan Jan, Peter, Michael, Patrick voor jullie reacties. Ik ga het allemaal een keer uitproberen.
@ Patrick, op welk risico doel je?
- Patrick
- Clublid
- Contacteer:
Dat je sluiter al een beetje dichtgaat en je geen goede belichting krijgt op een deel van je foto.Ruud46 schreef:In de eerste plaats dank aan Jan, Peter, Michael, Patrick voor jullie reacties. Ik ga het allemaal een keer uitproberen.
Er gaat niets stuk hoor...

- Ruud46
- Clublid
@ Patrick:
dat voorkom je toch door de camera op FP te zetten zodat de flitser tijdens het openen van de sluiter een serie flitsen afgeeft met als gevolg geen "onbelichte" plekken op de sensor?
Ik dacht eerst dat auto FP alleen zou werken met de flitser op de camera (dat is dan zichtbaar op de display van de flitser) maar op blz 60 van de gebruikershandleiding staat dat zelfs auto FP werkt in de draadloze belichtingsmodus (maar dat zie ik niet op de display van de flitser).
Groet,
Ruud
dat voorkom je toch door de camera op FP te zetten zodat de flitser tijdens het openen van de sluiter een serie flitsen afgeeft met als gevolg geen "onbelichte" plekken op de sensor?
Ik dacht eerst dat auto FP alleen zou werken met de flitser op de camera (dat is dan zichtbaar op de display van de flitser) maar op blz 60 van de gebruikershandleiding staat dat zelfs auto FP werkt in de draadloze belichtingsmodus (maar dat zie ik niet op de display van de flitser).
Groet,
Ruud
- Patrick
- Clublid
- Contacteer:
En wie garandeert je dan dat je sluiter niet te snel is? Kan best dat het werkt, maar dat is dan volgens mij vooral geluk. Kan best dat het werkt overigens, maar die synchronisatietijd specificeren ze niet voor niets.Ruud46 schreef:@ Patrick:
- Jur
- Forumlid
- Contacteer:
In de Auo-FP modus kunnen sluitertijden tot 1/8000 sec gebruikt worden!! De sluitertijd kan dus niet "te snel" zijn. In de Auto-FP modus wordt echter het richtgetal, afhankelijk van de sluitertijd, wel heel snel erg klein en is derhalve voornamelijk bruikbaar op de zeer korte afstand. Een halvering van de sluiterijd (bijvoorbeeld van 1/500sec naar 1/1000sec) levert een vermindering van 1 LW (lichtwaarde) van het richtgetal op.Patrick schreef: En wie garandeert je dan dat je sluiter niet te snel is? Kan best dat het werkt, maar dat is dan volgens mij vooral geluk. Kan best dat het werkt overigens, maar die synchronisatietijd specificeren ze niet voor niets.
Jur
- Ruud46
- Clublid
Dank voor de reacties!
Vanmiddag even uitgeprobeerd en zowel "afdekken" van de interne flits als de oplossing "net boven de sync-speed" geven de gewenste resultaten!
Groet,
Ruud
Vanmiddag even uitgeprobeerd en zowel "afdekken" van de interne flits als de oplossing "net boven de sync-speed" geven de gewenste resultaten!
Groet,
Ruud
Daarom zit er niet voor niets FP op een Nikon DSLR....Het nadeel van FP is dat je vermogen van je flits minder effectief is. Dit komt omdat de flitser i.pv. één flits nu een serie van flitsjes geeft.Patrick schreef:Lijkt me risicovol; die snelheid adviseren zie niet voor niets..mmuetst schreef:Je kunt je camera ook een klein stukje boven de syncspeed zetten (volgens mij heet dat bij Nikon FP) dan heb je geen last van de pre flash.
- Ruud46
- Clublid
@ Michael:
Ik dacht dat de FP stand alleen mogelijk was als de flitser op de camera zat en niet als de flitser op remote stond. Gelukkig blijven camera en flitser ook dan goed communiceren.
Dat het flitsvermogen dan terugloopt was me duidelijk i.v.m. de "serie" flitsjes die worden gegeven.
Nogmaals bedankt voor de tip!
Groet,
Ruud
Ik dacht dat de FP stand alleen mogelijk was als de flitser op de camera zat en niet als de flitser op remote stond. Gelukkig blijven camera en flitser ook dan goed communiceren.
Dat het flitsvermogen dan terugloopt was me duidelijk i.v.m. de "serie" flitsjes die worden gegeven.
Nogmaals bedankt voor de tip!
Groet,
Ruud
- JaapV
- Clublid
- Ervaringsniveau: ***
- Contacteer:
Schitterend PDFje, Patrick!Patrick schreef:Lijkt me risicovol; die snelheid adviseren zie niet voor niets.mmuetst schreef:Je kunt je camera ook een klein stukje boven de syncspeed zetten (volgens mij heet dat bij Nikon FP) dan heb je geen last van de pre flash.
Ik zou het liever in iets als een Nikon Nikon SG-3IR zoeken. Zie pagina 11 van de Nikon HET TOTALE DIGITAL IMAGING SYSTEEM handleiding.
Ik was het nog niet tegengekomen.
Bedankt voor de tip!
EDIT: jammer overigens dat het "wat verouderd" is. Zelfs de SB900 staat er nog niet eens in...
Groet, Jaap
Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes
Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes
- Patrick
- Clublid
- Contacteer:
De meeste accessoires zijn nog niet aangepast hoor.
Ik heb die folder trouwens analoog hier liggen!
Ik heb die folder trouwens analoog hier liggen!