Halloween & Flitsen

Dit subforum is de plek waar jij foto’s kan plaatsen om feedback te krijgen én te geven.
Plaats reactie
ReneG
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Halloween & Flitsen

Bericht door ReneG » za nov 12 2011 8:20 pm

Enige tijd geleden de workshop flitsen van Arthur (ALE) gevolgd via NCN. Dat was een echte eye-opener. Daarnaast heb ik me verdiept in opstellingen van studioflitsers.

Tijdens Halloween ben ik met al die informatie aan de slag gegaan tijdens het halloween-feestje van onze club. Twee flitsers in een klassieke studio-opstelling en een derde voor de achtergrond, dat toegepast in combinatie met wat ik tijdens de workshop heb geleerd. En die workshop bleek de 'missing link' te zijn.

Het grootste probleem wat ik had was het ontbreken van een hairlight, bij de mensen met donkere haren tenminste. Helaas waren de flitsers op. :) Ook ben ik er nog niet uit wat ik met de background flitser moet (minder of meer kracht). Daarnaast zie ik in foto 2 nog wat reflectie in de brillenglazen. Niet super-hinderlijk aanwezig, maar toch...

Commentaar uiteraard welkom (dit is nu eenmaal beoordelingen), maar het gaat bij deze serie vooral om het flitswerk. Schiet er maar op los...

1.
Afbeelding

2.
Afbeelding

3.
Afbeelding

4.
Afbeelding

5.
Afbeelding

6.
Afbeelding

7.
Afbeelding
Spul waarmee je foto's maakt...

weimaraner
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Re: Halloween & Flitsen

Bericht door weimaraner » za nov 12 2011 9:02 pm

"Leuke" portretten. :wink:

Mijn laptopscherm is niet de beste manier om foto's te beoordelen maar zoals ik het zie is de kracht van de achtergrondflitser zeker niet teveel. Deze had op sommige plaatsen nog wel iets sterker gemogen om de personen met donker haar of donkere kleding iets meer los te maken van de achtergrond.
Ik had denk ik ook eens geprobeerd het achtergrondlicht weg te laten en die flitser te gebruiken als haarlicht. Wellicht dat je zo ook dat effect (het losmaken van de modellen en achtergrond) had kunnen bereiken.

Loeky

Bericht door Loeky » za nov 12 2011 9:24 pm

mooie reeks foto's. Bij foto 7 ben je toch niet vergeten om een oog in te kleuren ? Was het zo gewild. Een goed oog en een stalen oog ?

ReneG
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door ReneG » za nov 12 2011 9:39 pm

Loeky schreef:mooie reeks foto's. Bij foto 7 ben je toch niet vergeten om een oog in te kleuren ? Was het zo gewild. Een goed oog en een stalen oog ?
Dat was al zo, het maakte deel uit van het kostuum. Het is een soort speciale contactlens die ze dragen en hij had er maar eentje in.

ALE
Clublid
Clublid

Bericht door ALE » zo nov 13 2011 1:41 pm

Leuke complimenten geef je mij Rene maar nu wordt het toch wel tijd dat ik jou een compliment ga geven. Een prachtige serie laat je hier zien. De reflectie in de bril had voorkomen kunnen worden door de kin van de beste man iets naar beneden te laten richten. Het achterlicht, meer of minder. Voor mij hier in ieder geval iets meer om je modellen los te krijgen van de acherwand.

Bouw je licht op. Indien je met drie flisters werkt, begin dan eerst met de achtergrond verlichting. De rest laat je uit. Zodra je die belichting goed hebt, schakel je die uit en begin je met het haarlicht. Iedem, zodra ok, uit. Dan het hoofdlicht. Meten en instellen. Dan controleer je het geheel door alle flitsers te activeren. Naar smaak pas je misschien het achtergrond of rimlicht iets aan, 9 van de 10 keer is dat niet meer nodig vermits je maar goed gemeten hebt.

Hope this helps,
Een flitsende groet,

ALE
Nikon dSLR | Nikon lampjes | Een grote en een paar kleine Nikkor toeters

Diana Sinclair
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Bericht door Diana Sinclair » zo nov 13 2011 7:50 pm

René,

Deze foto's zijn TOP!

Groetjes,

Diana Sinclair
Nikon D90; Nikon D700; lenzen Nikkor AF 50 mm F 1.4 G, Nikkor 24-85 VR f 3.5-5.6, Nikkor AF-S 35 mm F 1.8, Nikkor 70-300
F 4.5-5.6, SB-900

ReneG
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door ReneG » ma nov 14 2011 2:04 pm

@Andre: Sterkte!
ALE schreef:Leuke complimenten geef je mij Rene maar nu wordt het toch wel tijd dat ik jou een compliment ga geven. Een prachtige serie laat je hier zien. De reflectie in de bril had voorkomen kunnen worden door de kin van de beste man iets naar beneden te laten richten. Het achterlicht, meer of minder. Voor mij hier in ieder geval iets meer om je modellen los te krijgen van de acherwand.

Bouw je licht op. Indien je met drie flisters werkt, begin dan eerst met de achtergrond verlichting. De rest laat je uit. Zodra je die belichting goed hebt, schakel je die uit en begin je met het haarlicht. Iedem, zodra ok, uit. Dan het hoofdlicht. Meten en instellen. Dan controleer je het geheel door alle flitsers te activeren. Naar smaak pas je misschien het achtergrond of rimlicht iets aan, 9 van de 10 keer is dat niet meer nodig vermits je maar goed gemeten hebt.
Dankjewel. :) Maar de complimenten jou kant op zijn terecht, door die presentatie is het kwartje gevallen. ;)

M.b.t. je feedback: Het verhaal m.b.t. de achtergrondverlichting is helder. Maar begrijp ik het nu goed dat je er met 3 flitsers de voorkeur zou geven aan een combinatie van keylight/hairlight/rimlight i.p.v. keylight/fill-light/rimlight? Krijg je dan geen schaduwen aan de andere kant van het gezicht waar de fill-light normaal zou staan?

PS: Ik hoop dat ik de termen goed gebruikt heb, zoals ik het begrijp is het:
Keylight = Hoofdlicht
Hairlight = Haarlight
Background light/Rim Light = Achtergrondlicht
FIll Light = Invulflits (Die typisch aan de andere kant staat t.o.v. de Keylight)?

weimaraner
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door weimaraner » ma nov 14 2011 7:57 pm

Een rimlight benadrukt de rand (=rim) van het model net als een haarlicht - alleen het hoeft dus niet specifiek op het haar gericht te zijn.
Google maar eens op afbeeldingen en dan als trefwoord rimlight, dan krijg je gelijk veel voorbeelden te zien. Ook met een rimlight kun je het model dus "losmaken" van de achtergrond.

Frankie
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Frankie » ma nov 14 2011 9:28 pm

Buiten het flitswerk, waar ik weinig kaas van heb gegeten, vind ik dat ook dat de modellen er erg goed op staan. Erg 'plezierig' om naar te kijken en duidelijk dat jullie hier veel plezier aan hebben beleefd. Heel mooi gedaan !

Plaats reactie

Terug naar “Fotobespreking”