Beginners probleem

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
Plaats reactie
amii.vii

Beginners probleem

Bericht door amii.vii » ma nov 14 2011 10:57 am

Hallo iedereen,
Ik ben nieuw op het forum en ik hoop dat ik mijn vraag in de goede catogorie plaats, ik heb sinds een paar maanden een Nikon D3100 in het begin beviel hij me erg goed, maar ik denk dat ik iets aan de instellingen heb gewijzigd waardoor ik nu haast nooit meer scherpe foto's krijg. Ik zal een foto oploaden waarbij ik een simpele close up van mijn oog wilde maken, ten eerste is de foto niet heel scherp en ik zie altijd een vervelende schaduw wat kan ik hier aan doen heeft het te maken met waar ik sta (licht of donker) ik probeer het namelijk op meerdere plaatsen in het huis maar de schaduw blijft ik heb de instelling close up gebruikt.

Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us

Ik word er soms wel een beetje verdrietig van want ik heb veel geld uitgegeven aan deze camera en het lukt me steeds maar niet om mooie foto's te maken heeft iemand misschien nog tips voor de beginners (goede site waar het makkelijk wordt uitgelegd)

Alvast heel erg bedankt

mqaa
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Re: Beginners probleem

Bericht door mqaa » ma nov 14 2011 11:02 am

De schaduw is waarschijnlijk de lens die in de weg zit. Dus het is eigenlijk de schaduw van de lens. Als je heel dichtbij flitst met de ingebouwde flitser dan krijg je dit. En het gebruik van een zonnekap maakt dit nog eerder zichtbaar.

Marc
Marc
:: Nikon Z6III :: Ricoh GR IIIx ::

Apenstaartjes
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door Apenstaartjes » ma nov 14 2011 11:05 am

Hallo en welkom op het forum,

Volgens mij heb je geflitst en sommige lenzen zijn langer dan waarover de camera flitser overheen kan en geeft daarmee een schaduw.

Het onscherpe kan komen doordat volgens mij je camera of lens op manual focus staat (bij de lens is dat aan de zijkant een knopje af/mf op de camera moet je even de handleiding lezen)

Ik zie nu dat je zelf de foto hebt gemaakt misschien te dichtbij gehouden, een lens heeft een bepaalde maximale afstand tot een onderwerp waarop hij nog kan scherpstellen, mooie ogen btw :)
D7100, lenzen, statief, flitser en rugzak

jan
Bestuurslid
Bestuurslid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door jan » ma nov 14 2011 11:09 am

Voor wat betreft het scherpstellen. Is het wellicht zo dat de afstand lens/object te klein is? Wanneer je de afdruk wilt maken zie je dan linksonderin je zoekerscherm een rondje en hoor je een piepje van de scherpstelling voltooid? Zie blz. 26 van de handleiding.
Voor close up moet je wel de minimale scherpstelafstand van je objectief in acht nemen.
En dat wat betreft de schaduw dat zou je lens/zonnekap kunnen zijn bij gebruik van de pop-up flitser. Wanneer je een externe flitser zou gebruiken dan staat deze hoger en dan zal het probleem zich minder snel of niet voordoen.
Jan
I got a Nikon camera. I love to take a photograph. (Simon & Garfunkel)

JeePee

Bericht door JeePee » ma nov 14 2011 11:17 am

Check ff onderaan de lens, daar staat de minimale afstand tussen body en voorwerp om scherp te kunnen stellen. Je zit er hier te dicht op namelijk, de lens trekt dat niet.
En die schaduw is overduidelijk je lens die in de weg van het flitslicht zit.

Arthur Mol
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Arthur Mol » ma nov 14 2011 11:31 am

Wat JeePee zegt, closest focus van de 18-55mm f/3.5 - 5.6G is 28cm en deze foto is op 20 cm genomen. De schaduw is je zonnekap of je lens..
Pana FZ1000, Oly E-M5 II, 12-40, 40-150R, 75-300.

amii.vii

Bericht door amii.vii » ma nov 14 2011 11:38 am

oke heel erg bedankt iedereen voor de reacties, ik heb het net nog een keer geprobeerd ik heb de instelling gewijzigd naar autofocus (aan de zijkant van de lens) en ik heb de foto van wat verder gemaakt dus als ik het goed begrijp als ik een close up wil maken moet ik de camera niet dichterbij houden maar op max. 28 cm en dan gewoon inzoomen? het is nog niet perfect maar de nieuwe foto ziet er al wel beter uit.

Bedankt

Arthur Mol
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Arthur Mol » ma nov 14 2011 11:43 am

Op minimaal (niet maximaal) 28cm van het onderwerp, want dat is het dichtstbij wat je lens aan kan om goed scherp te kunnen stellen. En post de volgende foto eens? We zijn benieuwd..

amii.vii

Bericht door amii.vii » ma nov 14 2011 11:57 am

Arthur Mol schreef:Op minimaal (niet maximaal) 28cm van het onderwerp, want dat is het dichtstbij wat je lens aan kan om goed scherp te kunnen stellen. En post de volgende foto eens? We zijn benieuwd..
Ja dat bedoelde ik ook minimaal ;)
http://imageshack.us/photo/my-images/526/dsc00192z.jpg/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://imageshack.us/photo/my-images/69/dsc0009byf.jpg/" onclick="window.open(this.href);return false;

Hier de foto van mijn oog, en een foto van de poot van mijn hond die ik zelf mooier vind geworden.
Nu is er weer een nieuw probleempje bij gekomen als ik de foto's op mijn laptop zet zijn van alle foto's die ik heb gemaakt twee versies een die wat lichter is en een die wat donkerder is heb ik dit zelf ingesteld op de camera en hoe krijg je dit weer weg?

Arthur Mol
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Arthur Mol » ma nov 14 2011 12:12 pm

Heb je misschien in RAW en JPG gefotografeerd? Alhoewel die beide hetzelfde zouden moeten zijn..

Je kan dat in je camera instellen.

jan
Bestuurslid
Bestuurslid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door jan » ma nov 14 2011 12:35 pm

Voor wat betreft handmatig scherpstellen. Deze keuze mogelijkheid heb je ook in je camera nog (zie blz. 26). Hier kun je 4 instelingen kiezen AF-A, AF-S, AF-C en MF (Handmatig scherpstellen).

Dan wat betreft de 2 beelden Kijk even op blz. 64 onder Beeldkwaliteit en daar kun je verschillende keuzes maken. Wellicht staat hij nu ingesteld op "NEF(RAW) + JPEG fijn".
Jan
I got a Nikon camera. I love to take a photograph. (Simon & Garfunkel)

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » ma nov 14 2011 12:37 pm

Dat verklaart niet de verschillende helderheid tussen de beelden.
Is er niet per ongeluk een retoucheermenu ingeschakeld, waarbij een tweede opname wordt berekend uit de eerste met een bepaalde instelling (bijv. D-Lighting)?
Zie blz. 151 / 153 van de handleiding.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Bericht door Patrick » ma nov 14 2011 12:49 pm

amii.vii schreef:Ik ben nieuw op het forum en ik hoop dat ik mijn vraag in de goede catogorie plaats,
Dit is geen vraag die bij een bepaalde camera hoort maar meer iets over fotografie over het algemeen. Ik heb het dus even verhuisd...

Welkom trouwens!
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Jur
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Jur » ma nov 14 2011 2:56 pm

Er is al een paar keer aangegeven dat de schaduw in de eerste foto is veroorzaakt door het objectief/zonnekap in combinatie met het gebruik van de ingebouwde flitser.
In dit verband wil ik nog even wijzen op de volgende passage in de handleiding van de D3100:

Afbeelding

In de tabel (blz. 167 van het D3100 manual) wordt het 18-55mm objectief niet specifiek genoemd, maar in dat bereik wordt doorgaans een opnameafstand van 1 m of meer geadviseerd!

De oplossing van het probleem is derhalve:
- zonnekap verwijderen
- opnameafstand zo groot mogelijk, maar in ieder geval meer dan 60 cm.
- brandpuntafstand van het beschikbare objectief 55mm i.p.v. 20mm teneinde een zo groot mogelijke opnameafstand te bewerkstelligen.
Jur

Germay
Forumlid
Forumlid

Bericht door Germay » ma nov 14 2011 4:47 pm

Er is nog een probleem,als je een diafragma van F/20,00 instel wordt de plaat nooit scherp een F/8,hooguit F/11 is het beste.En het brandpunt op minimaal 50mm liefst op 80 mm en niet op 20mm als in de exiff. :mrgreen:
Wat ik eerst NIKON probeer ik nu te verbeteren.
Met een vriendelijke groet,
Gert.
Camera D7000,en tig lichtsterk glaswerk hangend aan de Black-Rapid.

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”