Beste mensen,
Ik ben op zoek naar een simpele lichte set daglicht lampen met 2 statieven.
Heeft iemand daar evaring mee? Ik wil ze voor productfotografie gebruiken.
Groet, Thom
daglicht lampen met statief
- Léon Obers
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
Re: daglicht lampen met statief
Wat versta je onder "daglicht" lampen, continuelicht wat de kleurtemperatuur van daglicht heeft?
Wat is er op tegen om een studio flitssetje aan te schaffen, kleurtemperatuur is ook "daglicht"?
Wat is er op tegen om een studio flitssetje aan te schaffen, kleurtemperatuur is ook "daglicht"?
Vriendelijke groet, Léon Obers
Werk liever, uit creatief oogpunt, met continue licht met objecten die niet bewegen. En tja, daglicht, rond de 5300k zou ik zeggen.
Groet!
Groet!
- Léon Obers
- Forumlid
Vanuit creatief oogpunt doet het helemaal niet ter zaken of je continue licht zou gebruiken of flitslicht. Het gaat om de manier van uitlichten, hoe je het licht inzet. Gebruik van spot, of juist gebruik van zachter licht. Spel van helderheden in licht- en schaduwwerking om je producten ruimtelijkheid te geven.
Bij licht voor productfotografie gaat het vooral om de "vorm" van het uitstralende licht. Doorgaans heb je bij productfotografie met spotlicht minder resultaat als het gebruik van wat grotere lichtoppervlakken zoals lichtboxen. Zet je softboxen om "daglichtlampen" heen (bij simpel daglicht denk ik bijv. aan spiraal TL-lampen die heden ten dage in opkomst zijn), houdt je erg weinig licht over om daar prettig mee te werken. Die spiraal dachtlichtlampen zonder softbox zijn qua vorm van uitstralend licht (diverse lichtbronnen bij elkaar) verre van ideaal.
Werk dan beter met licht wat het meest geschikt is en het handigste werkt, met bovendien de kleinste investering of simpel gezegd een studio flitssetje.
Bij licht voor productfotografie gaat het vooral om de "vorm" van het uitstralende licht. Doorgaans heb je bij productfotografie met spotlicht minder resultaat als het gebruik van wat grotere lichtoppervlakken zoals lichtboxen. Zet je softboxen om "daglichtlampen" heen (bij simpel daglicht denk ik bijv. aan spiraal TL-lampen die heden ten dage in opkomst zijn), houdt je erg weinig licht over om daar prettig mee te werken. Die spiraal dachtlichtlampen zonder softbox zijn qua vorm van uitstralend licht (diverse lichtbronnen bij elkaar) verre van ideaal.
Werk dan beter met licht wat het meest geschikt is en het handigste werkt, met bovendien de kleinste investering of simpel gezegd een studio flitssetje.
Ben het bijna helemaal met Leon eens! Maar af en toe vind ik continue licht net even wat lekkerder werken. Hiebij gebruik ik zowel digitaal, middenformaat analoog en af en toe film ik het ook, vandaar.
Heb gisteren een setje besteld! 2 maal 4 daglichtlampen van ieder 25w, is dus 2 keer 100w. Ben benieuwd! Kleurtemperatuur is 5400k dus werkt ook prima met de provia en velviafilmdie ik meestal gebruik.
Groet, Thom
Heb gisteren een setje besteld! 2 maal 4 daglichtlampen van ieder 25w, is dus 2 keer 100w. Ben benieuwd! Kleurtemperatuur is 5400k dus werkt ook prima met de provia en velviafilmdie ik meestal gebruik.
Groet, Thom
- Léon Obers
- Forumlid
Tja, filmen, dat had je nog niet genoemd.
(Zelf heb ik daarvoor HMI-licht, maar ik film alleen nog niet).
Hadden ze die niet in een wat zwaardere uitvoering? Ik dacht dat het maximum van die TL-lampjes ergens iets is van 65 Watt.
Houdt je wat meer licht over (ook makkelijker met instellen op je matglas van het middenformaat).

Ben eigenlijk wel benieuwd wat voor soort setje dat is, waar en hoe duur?thom schreef: Heb gisteren een setje besteld! 2 maal 4 daglichtlampen van ieder 25w, is dus 2 keer 100w.
Hadden ze die niet in een wat zwaardere uitvoering? Ik dacht dat het maximum van die TL-lampjes ergens iets is van 65 Watt.
Houdt je wat meer licht over (ook makkelijker met instellen op je matglas van het middenformaat).