SIGMA 70-200/2.8 APO EX HSM met en zonder DG
SIGMA 70-200/2.8 APO EX HSM met en zonder DG
Hallo,
Ik zie overal twee soorten sigma lensen te koop staan:
- SIGMA 70-200/2.8 APO EX DG HSM
- SIGMA 70-200/2.8 APO EX HSM
Het verschil zit 'm in de DG, speciaal voor digitaal.
Wat wil dit nou zeggen, koop 'm met DG als je bijvoorbeeld een D70s hebt of werkt die andere eigenlijk ook gewoon goed?
Wie helpt mij, wat zijn de voordelen en nadelen van DG en is het echt nodig?
Bedankt,
John
Ik zie overal twee soorten sigma lensen te koop staan:
- SIGMA 70-200/2.8 APO EX DG HSM
- SIGMA 70-200/2.8 APO EX HSM
Het verschil zit 'm in de DG, speciaal voor digitaal.
Wat wil dit nou zeggen, koop 'm met DG als je bijvoorbeeld een D70s hebt of werkt die andere eigenlijk ook gewoon goed?
Wie helpt mij, wat zijn de voordelen en nadelen van DG en is het echt nodig?
Bedankt,
John
-
- Forumlid
DG is een coating op het glas. Zover ik kan beoordelen zijn beide uitvoeringen gewoon goed. Er wordt van gezegd dat het een marketing trukje was... Waarheid zal wel ergens in het midden liggen. Als ik me goed herinner werden de DG lenzen wel iets duurder verkocht als de voorgangers.
Ik ben hier incognito...
DG staat inderdaad voor:
Aanduiding voor lichtsterke groothoek (zoom-) objectieven met een korte instelafstand. De hoge lichtsterkte, minimale vignettering en hoge contrastoverdracht maken deze, objectieven zeer geschikt voor het gebruik op digitale SLR camera's.
Wie heeft er ervaring met de niet DG uitvoering?
Aanduiding voor lichtsterke groothoek (zoom-) objectieven met een korte instelafstand. De hoge lichtsterkte, minimale vignettering en hoge contrastoverdracht maken deze, objectieven zeer geschikt voor het gebruik op digitale SLR camera's.
Wie heeft er ervaring met de niet DG uitvoering?
- Roelof
- Clublid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Geen beperkingen met de 70-200 EX APO HSM F2.8, werkt prima op een digitale body, maakt niet uit of dat mijn S2 pro of mijn D200 is.
Maar ik heb hem nooit vergeleken met een 70-200 DG, dus ik weet ook niet of daar verschil tussen zit.
Wel werkte ik sinds dezelfde tijd met een 15-30 DG en een 24-70 DG en ik heb afgezien van het brandpuntbereik (en lichtsterkte vd 15-30) nooit enig verschil in handling gemerkt.
Maar ik heb hem nooit vergeleken met een 70-200 DG, dus ik weet ook niet of daar verschil tussen zit.
Wel werkte ik sinds dezelfde tijd met een 15-30 DG en een 24-70 DG en ik heb afgezien van het brandpuntbereik (en lichtsterkte vd 15-30) nooit enig verschil in handling gemerkt.
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.
Volgens mij zin DG versie lensen speciaal voor digitale bodies bedoeld (vergelijkbar met DX van nikon) maar ook niet DG lensen zouden moeten werken alleen kan je doordat de lens voor een full frame 35 mm sensor is bedoeld rare effecten krijgen (licht valt er dan niet recht op de sensor maar onder een bepaalde heok, wat bv vertekening kan verooorzaken
let op!!! er is verschil tussen DG en DC
DG (DG Lens)
These are large-aperture lenses with wide angles and short minimum focusing distances. With an abundance of peripheral illumination, they are ideal lenses for Digital SLR Cameras whilst retaining suitability for traditional 35mm SLRs.
DC (DC Lens)
These are special lenses designed so that the image circle matches the smaller size of the image sensor of most digital SLR cameras. Their specialized design gives these lenses the ideal properties for digital cameras, the compact and lightweight construction is an added bonus ! including compact and lightweight construction.
Wat dus zoveel wil zeggen dat een DG lens prima op een fullframe past, een DC daarin tegen niet.
Sigma 70-200 bestaat niet in een DC versie
DG (DG Lens)
These are large-aperture lenses with wide angles and short minimum focusing distances. With an abundance of peripheral illumination, they are ideal lenses for Digital SLR Cameras whilst retaining suitability for traditional 35mm SLRs.
DC (DC Lens)
These are special lenses designed so that the image circle matches the smaller size of the image sensor of most digital SLR cameras. Their specialized design gives these lenses the ideal properties for digital cameras, the compact and lightweight construction is an added bonus ! including compact and lightweight construction.
Wat dus zoveel wil zeggen dat een DG lens prima op een fullframe past, een DC daarin tegen niet.
Sigma 70-200 bestaat niet in een DC versie
- Roelof
- Clublid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Ja
DG is wel geschikt voor dslr, maar door hoger contrast ofzo. Niet zoals DX bij Nikon, dat is DC bij Sigma, die zijn uitsluitend voor dslr ontworpen met een kleinere beeldcirkel.
http://www.sigma-benelux.nl/products/le ... s/tech.php
http://www.sigma-benelux.nl/products/le ... s/tech.php
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.
- Fotofreak
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
hmmm....
Ben benieuwd, vanavond de 70-300 apo dg besteld en betaald, m'n
ervaringen hiermee wil ik graag delen, niet alleen in vergelijking met de 70-200 maar ook het functioneren ansich.
vr gr P
Ben benieuwd, vanavond de 70-300 apo dg besteld en betaald, m'n
ervaringen hiermee wil ik graag delen, niet alleen in vergelijking met de 70-200 maar ook het functioneren ansich.
vr gr P
vr gr Pim [Fotofreak ]
http://www.flickr.com/photos/pimdik/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.flickr.com/photos/pimdik/" onclick="window.open(this.href);return false;
Er zijn tot op heden drie versies van de Sigma 70-200 2.8:
- de 70-200 2.8 EX APO HSM
- de 70-200 2.8 EX APO HSM DG
- de 70-200 2.8 EX APO HSM DG Macro
De DG versie heeft ten opzichte van de eerste versie alleen een andere coating op de lenselementen die betere resultaten zou moeten geven op digitale bodies. In de praktijk vinden de meeste mensen dat het verschil te verwaarlozen is.
Alle drie de versies hebben dezelfde beeldcirkel en zijn gewoon geschikt voor zowel analoog als digitaal. Verhalen als dat het licht anders op de sensor zou vallen bij de DG versie zijn onzin.
Bij de eerste twee versies is het niet mogelijk om de firmware te laten updaten door Sigma of de lens softwarematig te laten calibreren, bij de nieuwste versie wel. Wat bij Huybert gebeurt zou kunnen zijn is dat een bepaald deel van de electronica vervangen moest worden en dat deze vervangen is door onderdelen van de nieuwere DG versie. Klinkt op zich leuk, maar zijn volgens mij gewoon dezelfde onderdelen aangezien het enige verschil de coating op de lenselementen is.
Ik heb zelf de eerste versie gehad, en altijd met veel plezier gebruikt op een D70 en D70s. Snelle focus, lekker stil en goed scherp. Bouwkwaliteit is ook prima.
- de 70-200 2.8 EX APO HSM
- de 70-200 2.8 EX APO HSM DG
- de 70-200 2.8 EX APO HSM DG Macro
De DG versie heeft ten opzichte van de eerste versie alleen een andere coating op de lenselementen die betere resultaten zou moeten geven op digitale bodies. In de praktijk vinden de meeste mensen dat het verschil te verwaarlozen is.
Alle drie de versies hebben dezelfde beeldcirkel en zijn gewoon geschikt voor zowel analoog als digitaal. Verhalen als dat het licht anders op de sensor zou vallen bij de DG versie zijn onzin.
Bij de eerste twee versies is het niet mogelijk om de firmware te laten updaten door Sigma of de lens softwarematig te laten calibreren, bij de nieuwste versie wel. Wat bij Huybert gebeurt zou kunnen zijn is dat een bepaald deel van de electronica vervangen moest worden en dat deze vervangen is door onderdelen van de nieuwere DG versie. Klinkt op zich leuk, maar zijn volgens mij gewoon dezelfde onderdelen aangezien het enige verschil de coating op de lenselementen is.
Ik heb zelf de eerste versie gehad, en altijd met veel plezier gebruikt op een D70 en D70s. Snelle focus, lekker stil en goed scherp. Bouwkwaliteit is ook prima.
- Fotofreak
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Heb juist degene met apo en macro besteld om wat verder vd onderwerpen af te kunnen blijven
Ben erg nieuwgierig hoe het werkt op een D80.....
P
Ben erg nieuwgierig hoe het werkt op een D80.....
P
vr gr Pim [Fotofreak ]
Dat is eigenlijk de minst logische reden om een Macro versie te bestellen... Meestal bestel je de Macro versie omdat deze dichterbij kan scherpstellen en je dus juist DICHTER bij je onderwerp kunt komen.Fotofreak schreef:Heb juist degene met apo en macro besteld om wat verder vd onderwerpen af te kunnen blijven
Niet lullig bedoeld, maar volgens mij voegt het niet zo veel toe om het in dit topic over de 70-300 te gaan hebben. Misschien een nieuw topic openen daar over?