Ballet fotografie

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
jan
Bestuurslid
Bestuurslid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Ballet fotografie

Bericht door jan » za nov 12 2011 11:45 pm

Hallo,

Ik wil graag wat advies over balletfotografie.
Ik heb al een eerder draadje op dit forum gelezen http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 35&t=18045

Ik ben gevraagd of ik eind december bij een balletuitvoering, waaraan mijn dochter ook deelneemt, foto's te willen nemen.
Ik kan 's middags al de generale bij wonen dus dat alles is geen probleem.
Echter ik denk dat ik wanneer ik het zo lees, en verwacht, een probleem heb met de beperking van mijn lens t.w. de AF-S Nikkor DX 55-300 F/4.5-5.6 G ED VR voor wat betreft de lichtsterkte.
Ik denk er dus ook sterk over om een Nikon 70-200 f/2.8 te huren voor deze dag/avond.
Mijn andere lenzen zijn 17-50 f/2.8, 50mm f/1.8. Heeft iemand aanbevelingen t.a.v. lens gebruik?

Het toneel is 11,8 meter breed, 8 meter diep en tot aan de kap 7 meter hoog.
De toneelopening is 9,6 meter breed en 3,2 meter hoog.
Het podium is ca. 0,95 m hoger t.o.v. de zaalvloer.

Stel dat ik wel een flitser zou willen gebruiken op bepaalde momenten wat zou dan het advies zijn t.a.v. de instelling(en). Ik weet dat hiermee de belichting minder tot zijn recht laat komen. Of is het gebruik ervan not done.

Ik lees graag jullie advies/ervaringen.

Alvast bedankt.

Jan
Laatst gewijzigd door jan op zo nov 13 2011 12:48 am, 2 keer totaal gewijzigd.
Jan
I got a Nikon camera. I love to take a photograph. (Simon & Garfunkel)

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Re: Ballet fotografie

Bericht door Léon Obers » zo nov 13 2011 12:16 am

jan schreef: Stel dat ik wel een flitser zou willen gebruiken op bepaalde momenten wat zo dan het advies zijn t.a.v. de instelling(en). Ik weet dat hiermee de belichting minder tot zijn recht laat komen. Of is het gebruik ervan not done.
Het ligt eraan wat voor soort balletvoorstelling. Is het op niveau van een kindervoorstelling in de foyer van de school, of in een plaatselijke theaterzaal van de balletschool?
Bij het laatste, het gebruik van een flitser is doorgaans not done, erg vervelend bovendien. Voor aanvang van een voorstelling wordt meestal expliciet aangegeven dat je niet mag flitsen.

Vanuit artistiek oogpunt zou ik een flitser ook helemaal niet gebruiken. Bij een theaterzaal is het niveau licht vrij behoorlijk en met een specifiek lichtplan voor gebruik in de voorstelling. Bij een kindervoorstelling op school komt er dikwijls niet eens licht bij tevoorschijn bij gebrek aan middelen. In dat geval kun je wel in de problemen komen met voldoende licht.
Laatst gewijzigd door Léon Obers op zo nov 13 2011 12:24 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Vriendelijke groet, Léon Obers

jan
Bestuurslid
Bestuurslid
Contacteer:

Bericht door jan » zo nov 13 2011 12:24 am

Leon,

Het is een plaatselijke theaterzaal met belichting, regiekamer op hoogte tegenover het toneel na de achterste rij. De zaal heeft ca. 350 zitplaatsen. Het podium is ca. 0,95m hoger dan de zaal.
De organisatie ligt bij een lokale dansschool. In dit geval wordt er niet expliciet aangegeven dat er niet mag worden geflitst.
Jan

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » zo nov 13 2011 12:31 am

jan schreef:In dit geval wordt er niet expliciet aangegeven dat er niet mag worden geflitst.
Zoiets staat niet op bordjes. Dat vertelt men meestal voor aanvang van de voorstelling bij introductie / inleiding van de voorstelling aan het publiek, of het is in de muziekintroductie bij aanvang in de sound reeds meegenomen als expliciete tekst.

Gezien de regiekamer, aanwezig licht etc. zou ik me juist niet inlaten met flitsen. Het lichtplan wat voor een voorstelling is bedacht is qua sfeer helemaal op een voorstelling aangepast. Dat kun je met een simpel flitsertje niet verbeteren, maak daarom beter juist optimaal gebruik van wat er op een presenteerblaadje aan licht wordt aangeboden dan te klooien met een flitser.

dboomsma
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door dboomsma » zo nov 13 2011 11:23 am

Flitsen kun je beter achterwege laten. Tenzij je Joe McNally style gaat uiteraard. Die zet gelijk alles naar zijn hand.

Verder kun je je afvragen welk type foto's je wilt maken. Met 1 body wil je liever ook niet teveel wisselen die avond, lijkt mij. Je kunt ook bewust voor de 17-55 kiezen en daarmee een soort "groothoek" reportage maken.

Denk er maar eens rustig over na. De 70-200 is ook niet heilig...

gr, D.

jan
Bestuurslid
Bestuurslid
Contacteer:

Bericht door jan » wo nov 16 2011 12:22 am

jettiny schreef: Vervolg van http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 34&t=36246
Mijn verzoek aan de artiesten om te mogen flitsen was dan ook geen enkel probleem.
Daar heb jij al wel een probleem las ik.
Weinig licht, niet mogen flitsen, grotere afstand tot de dansers dan ik, bewegingen...pfff, ik heb met je te doen.
Ik zou mogen flitsen maar het probleem met flitsen is dat ik de sfeer weghaal. En inderdaad ik kan niet dicht genoeg bij komen (of ik zou onderdeel moeten worden van de choreografie :mryellow: ).
Het zullen veelal groepen zijn maar er zitten meestal ook solo stukjes tussen en wanneer dit centraal op het podium is dat is de afstand vanuit de gordijnen zeg maar 6-8 meter.

Ik twijfel dan ook sterk welke lichtsterke lens ik wil huren de 70-200 f/2.8 of eventueel de 24-70 f/2.8. Gevoelsmatig denk ik dat ik voor de 24-70 moet gaan. Ik denk dat ik daarmee een behoorlijk bereik afdek zonder al te veel te hoeven wisselen. De 70 is net iets meer dan de 17-50 f/2.8 die ik heb. Maar dat moet ik maar eens gaan proberen.
Jan

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » wo nov 16 2011 2:29 am

jan schreef: Ik twijfel dan ook sterk welke lichtsterke lens ik wil huren de 70-200 f/2.8 of eventueel de 24-70 f/2.8. Gevoelsmatig denk ik dat ik voor de 24-70 moet gaan.
Je kunt nu reeds ter plekke naar de zaal gaan op de plek zitten waar je in december denkt te gaan zitten, en "droog" kijken met je Nikkor DX 55-300 F/4.5-5.6 G ED VR op welke brandpunten je uitkomt om het hele toneel in beeld te krijgen, of delen ervan. Je minimum en maximum brandpunt wat je met je eigen lens vindt is een prima leidraad van wat je als lichtsterke versie zou kunnen huren.

Peter Lamers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Peter Lamers » wo nov 16 2011 8:47 am

Ik zou flitsen, in welke vorm dan ook, achterwege laten. De Ballerina's zullen het niet leuk vinden en je zult met slag schaduw op je foto's worden geconfronteerd. Heb je al eens gedacht om de ISO settings flink op te schroeven? en dat in combi met een 24-70/2.8. Zo creeer je voldoende speelruimte in scherptediepte en kun je volop spelen met de bewegingsonscherpte.
Alvast veel foto plezier.
Groet,
Peter

fpnigl1402
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door fpnigl1402 » wo nov 16 2011 10:19 am

- Zou zeker voor de 70-200 gaan terwijl de 24-70 ook een goeie keuze zou zijn... mits het 2.8 is... 70-200 vooral als je ergens in de zaal op een 'overzichtelijke' plek kunt staan... waar de ouders ook niet de hele tijd het klikken vh toestel horen... ;-)
- Flitsen? Zeer zeker niet... inderdaad McNally-style zou kunnen maar dan heb je geen voorstelling maar een FotoShoot... ;-)
- Je hebt snel, licht gevoelig glas nodig en hogere iso-waardes...
- Het ligt eraan wat en hoe je het in beeld wilt brengen... Het hele toneel of close-ups... Dynamic Duo's of groepjes... of spelen met beweging... De beste lens is de lens die je kiest... en als je er eentje gekozen hebt, kijk naar de mogelijkheden en niet naar de beperkingen...
- Gebruik de generale repetitie om te bekijken en beoordelen wat je het in beeld brengt en om de instellingen te testen...Welke kant kijken de gezichten voornamelijk... Theater, Ballet zijn hierin voor 99,5% voorspelbaar...
- Je kunt ook een combinatie toepassen door op de generale foto's te maken op 1 manier en tijdens de uitvoering op een andere manier... (close-ups). Meestal/Altijd hebben ze dezelfde kleren/kostuums aan tijdens de generale als ook tijdens de uitvoering...
- Spreek van te voren af, welke lens je evt. zou willen huren, maar dat je op de dag vd generale pas duidelijkheid hebt. Weet zelf niet of dat mogelijk is.

Sommige zaken moet je ter plekke uitvogelen... en dat is het leuke ervan...
Er staan een aantal inkoppers bij, maar dit zijn wel zaken die mij tot nu toe geholpen hebben bij evenementen onder (ontzettend) moeilijke lichtomstandigheden en veel beweging...

Groeten
Franc

jan
Bestuurslid
Bestuurslid
Contacteer:

Bericht door jan » wo nov 16 2011 10:52 am

fpnigl1402 schreef:- Zou zeker voor de 70-200 gaan terwijl de 24-70 ook een goeie keuze zou zijn... mits het 2.8 is... 70-200 vooral als je ergens in de zaal op een 'overzichtelijke' plek kunt staan... waar de ouders ook niet de hele tijd het klikken vh toestel horen... ;-)
Ik heb de gelegenheid om mij vrij te bewegen door zaal en op podium. Nadeel vanuit de zaal lijkt mij dat je altijd "omhoog" fotografeerd en daarom lijkt het mij mooier om vanachter het gordijn of zijkant op het podium te fotograferen zodat je meer op gelijke hoogte bent.
fpnigl1402 schreef:- Flitsen? Zeer zeker niet... inderdaad McNally-style zou kunnen maar dan heb je geen voorstelling maar een FotoShoot... ;-)
Dat is mij inmiddels al wel duidelijk
fpnigl1402 schreef: -Je hebt snel, licht gevoelig glas nodig en hogere iso-waardes...
Vandaar dat ik kijk naar de 70-200 f/2.8 of de 24-70 f/2.8. Voor wat betreft de hogere iso dat zou met de D7000 geen probleem moeten zijn.
fpnigl1402 schreef: - Het ligt eraan wat en hoe je het in beeld wilt brengen... Het hele toneel of close-ups... Dynamic Duo's of groepjes... of spelen met beweging...
- Gebruik de generale repetitie om te bekijken en beoordelen wat je het in beeld brengt en om de instellingen te testen...Welke kant kijken de gezichten voornamelijk... Theater, Ballet zijn hierin voor 99,5% voorspelbaar...
- Je kunt ook een combinatie toepassen door op de generale foto's te maken op 1 manier en tijdens de uitvoering op een andere manier... (close-ups). Meestal/Altijd hebben ze dezelfde kleren/kostuums aan tijdens de generale als ook tijdens de uitvoering...
Een mix van toneel totaal, groepjes & close-ups zou mooi zijn maar ik heb nu nog geen idee hoe het ballet eruit ziet. Maar daar hebben we een generale voor. En inderdaad foto's van beide, generale en uitvoering, kunnen prima door elkaar heen.
fpnigl1402 schreef: - Spreek van te voren af, welke lens je evt. zou willen huren, maar dat je op de dag vd generale pas duidelijkheid hebt. Weet zelf niet of dat mogelijk is
Dat zal lastig worden. Vandaar dat het idee van Leon mij wel aanspreekt. Het "droog kijken".
fpnigl1402 schreef: Sommige zaken moet je ter plekke uitvogelen... en dat is het leuke ervan...
Dat zijn inderdaad de leuke uitdagingen. Maar alles wat ik al kan uitsluiten door het hier te vragen helpt me wel verder. Vandaar dat ik al ruim 4 weken voor de uitvoering hiermee begin om goed beslagen ten ijs te komen. Nu kan ik nog zaken regelen. Op de dag zelf is het te laat.
Jan

fpnigl1402
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door fpnigl1402 » wo nov 16 2011 11:18 am

jan schreef: Ik heb de gelegenheid om mij vrij te bewegen door zaal en op podium. Nadeel vanuit de zaal lijkt mij dat je altijd "omhoog" fotografeerd en daarom lijkt het mij mooier om vanachter het gordijn of zijkant op het podium te fotograferen zodat je meer op gelijke hoogte bent.
Of het 'omhoog' gefotografeerd wordt zou je met de 70-200 moeten bekijken... van dichtbij (aan de rand vh podium wel)... Vanuit sommige ooghoeken ziet dit er machtig imposant uit... Achter het gordijn/zijkant... hele leuke plek... als je deze plek kunt krijgen en niet in de weg staat... maar dat is wel te 'organiseren'... verder zie je tijdens de uitvoering wel of je iedereen goed in beeld krijgt... maw... bij voorkeur het aangezicht... lijkt mij...

Succes in elk geval... en ja... vroeg met de voorbereiding beginnen helpt...
Ben benieuwd...

Franc

jan
Bestuurslid
Bestuurslid
Contacteer:

Bericht door jan » wo nov 16 2011 11:46 am

Iedereen zover alvast bedankt voor jullie input. Ik heb in ieder geval een aardig beeld gekregen van de aandachtspunten en de te maken keuzes.

Jan
Jan

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » wo nov 16 2011 12:04 pm

jan schreef: Ik heb de gelegenheid om mij vrij te bewegen door zaal en op podium. Nadeel vanuit de zaal lijkt mij dat je altijd "omhoog" fotografeerd en daarom lijkt het mij mooier om vanachter het gordijn of zijkant op het podium te fotograferen zodat je meer op gelijke hoogte bent.
Ik ken natuurlijk de situatie niet van de zaal, maar heeft de zaal geen omhoog oplopende rijen naar achteren toe?
Met regiekamer etc. lijkt het mij een vrij moderne theaterzaal, waarbij het mij zou verbazen als de indeling van de theaterzaal niet als zodanig zou zijn opgezet.
Dus verder naar achter gelegen rijen komen op een gegeven moment weer boven de theatervloer uit (doorgaans is dat bij theaterzalen al vrij snel).
Vanuit de achterste rijen kijk je mogelijk van erg hoog op de theatervloer uit. Dus je kijkt er dan op "neer", inplaats van "er tegenop".
Ergens "er tussenin" heb je meestal de ideale kijkhoek om op de theatervloer uit te kijken. Vanuit die plek moet je kijken welke brandpunten dat je nodig hebt.

Om stabiel met lang brandpunt te werken is VR een must, maar je zou ook kunnen overwegen een eenbeenstatief te gebruiken.
Dat geeft prima stabiliteit, rust voor jezelf, en is zodanig flexibel dat je daar weinig beperkingen in vindt.

jan
Bestuurslid
Bestuurslid
Contacteer:

Bericht door jan » wo nov 16 2011 12:38 pm

Leon,

Het is een lokaal theater in een dorpshuis. Men heeft een aardige licht en geluidsinstallatie en die wordt vanuit de film-projectiecabine bediend. De zaal wordt ook wel eens gebruikt door bekende artiesten voor try-outs. De zaal is voorzien van een film-projectiecabine op 14 meter van het toneel met 2 projectie-openingen.
De zaal is ca. 30 jaar oud maar is met de tijd meegegaan, heeft een oppervlakte van 250m2, en het toneel zo'n 90m2.

Zoals ik mij nog kan herinneren heeft de zaal geen verloop. Het heeft "maar" 350 zitplaatsen m.b.v. los geplaatste stoelen.

Ik ga binnenkort eens voorbij en dan neem ik het eens in me op met de door jullie aangedragen aandachtspunten.
Jan

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » wo nov 16 2011 3:29 pm

jan schreef: Zoals ik mij nog kan herinneren heeft de zaal geen verloop. Het heeft "maar" 350 zitplaatsen m.b.v. los geplaatste stoelen.
Losse stoelen is inderdaad nogal ouderwets ja.
In dat geval zou je kunnen overwegen, links en rechts (in het midden???) in de looppaden waar geen stoelen staan een huishoudtrapje neer te zetten (die je van tevoren ingeklapt daar al hebt staan zodat je niet hoeft te sjouwen).
Met een aantal treden vanaf die huishoudtrap kun je vanaf een hoger standpunt wel op het toneel fotograferen.
Wel in samenspraak met de organisatie, want het zou problemen kunnen geven i.v.m. brand veiligheidsvoorschriften (paden moeten vrij blijven).

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”