Goedeavond allen,
A.s. zaterdag heb ik een fotocursus voor beginners. Ik ben reeds enkele jaren in het bezit van een Nikon D60 met een Sigma 18-200mm lens. Nu heb ik tot op heden vooral foto's in stand Automatisch gemaakt. Zonde natuurlijk! Als voorbereiding op de fotocursus moeten we de volgende 2 onderdelen beheersen:
- Activeren middelste scherpstelpunt.
- Handmatig over- en onderbelichten.
De handleiding goed doorgelopen maar het is mij nog steeds niet duidelijk hoe dit in te stellen. Hoop dat dit voor jullie relatief eenvoudige onderwepen zijn en jullie mij kort uit kunnen leggen hoe ik deze instel.
Alvast dank!
Oefeningen voor start fotocursus
- Léon Obers
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
Re: Oefeningen voor start fotocursus
Handleiding blz. 59, waar loop je op vast?Geoff schreef: - Activeren middelste scherpstelpunt.
Als je handmatig je instellingen doet aan de hand van de belichtingsmeter, geeft bij een juiste belichting de lichtmeting "0" aan. Verstel je sluitertijd en diafragma dat de lichtmeter streepjes links (de plus-kant) van de 0 worden aangegeven heb je overbelichting, aan de andere kant van de "0" juist onderbelichting.Geoff schreef: - Handmatig over- en onderbelichten.
Zie blz. 45 van de handleiding.
Maar vreemd dat je dit als voorbereiding op een (beginners)fotocursus zou moeten doen.
Het lijkt me dat je juist zo'n fotocursus gaat doen om dat in de cursus te leren. Dus zou je eigenlijk bij de cursusleerkracht moeten zijn om je dat te laten uitleggen.
Vriendelijke groet, Léon Obers
- JaapV
- Clublid
- Ervaringsniveau: ***
- Contacteer:
Het zou kunnen dat de docent op deze enigszins "machtswellustige" wijze probeert om zijn pupillen te dwingen de handleiding door te spitten, zodat hij (of zij) straks minder aandacht aan de techniek hoeft te besteden en meer aan "leuke foto's maken".
Didactisch gezien niet zo nuttig

Groet, Jaap
Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes
Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Dank voor jullie reacties. Ik kom er met de handleiding niet uit helaas. Ik wacht de cursus morgen wel even af. Hoop dat hij toch de tijd neemt dit eerst uit te leggen..
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
Ligt er aan.JaapV schreef:Het zou kunnen dat de docent op deze enigszins "machtswellustige" wijze probeert om zijn pupillen te dwingen de handleiding door te spitten, zodat hij (of zij) straks minder aandacht aan de techniek hoeft te besteden en meer aan "leuke foto's maken".
Veel mensen verwarren een cursus fotografie, met een cursus camera beheersing.
- jan
- Bestuurslid
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Geoff,
Wellicht kunnen deze 2-sites je alvast een klein beetje inwijden in de mogelijkheden om de belichting te beinvloeden en voor wat betreft het activeren van het middelste scherpstelpunt daar moet je toch het handboek induiken.
http://www.fotograferenvooriedereen.nl/ ... tellingen/
http://www.prosults.nl/index.php/kennis ... ichtingsdr
De belichtingsdriehoek, 2e link, is handig om dit eens te bekijken en hoe het elkaar beinvloed.
Succes en vooral plezier morgen bij de cursus.
Wellicht kunnen deze 2-sites je alvast een klein beetje inwijden in de mogelijkheden om de belichting te beinvloeden en voor wat betreft het activeren van het middelste scherpstelpunt daar moet je toch het handboek induiken.
http://www.fotograferenvooriedereen.nl/ ... tellingen/
http://www.prosults.nl/index.php/kennis ... ichtingsdr
De belichtingsdriehoek, 2e link, is handig om dit eens te bekijken en hoe het elkaar beinvloed.
Succes en vooral plezier morgen bij de cursus.
Jan
I got a Nikon camera. I love to take a photograph. (Simon & Garfunkel)
I got a Nikon camera. I love to take a photograph. (Simon & Garfunkel)
- JaapV
- Clublid
- Ervaringsniveau: ***
- Contacteer:
Goed punt, maar ik las in het startbericht dat het ging over een beginnerscursus. Een reflexbeginner heeft in het algemeen minder moeite met de zoeker en de sluiterknop dan met de rest van de techniek, is mijn persoonlijke ervaring (die ik overigens deelde met mede-cursisten).yzf1kr schreef:Ligt er aan.JaapV schreef:Het zou kunnen dat de docent op deze enigszins "machtswellustige" wijze probeert om zijn pupillen te dwingen de handleiding door te spitten, zodat hij (of zij) straks minder aandacht aan de techniek hoeft te besteden en meer aan "leuke foto's maken".
Veel mensen verwarren een cursus fotografie, met een cursus camera beheersing.
Groet, Jaap