Ervaringen Tokina 100mm macro gevraagd

Discussies over macro/micro objectieven
Plaats reactie
necer27
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Ervaringen Tokina 100mm macro gevraagd

Bericht door necer27 » wo nov 09 2011 3:41 pm

Hallo allemaal,

Na ruime oriëntatie op het internet ben ik enthousiast geworden om op korte termijn de Tokina 100 mm macrolens aan te schaffen.
Graag zou ik dit objectief een keer willen uitproberen op mijn Nikon D90.

Mijn vraag is dan ook, wie dit macroobjectief bezit en of ik het ter plekke een keer mag uitproberen.
Zelf woon ik in Nijmegen.
Ben bereid om te reizen mits niet te ver weg.

Ik kijk uit naar reacties :) .

Vriendelijke groet,

necer27.

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Re: Ervaringen Tokina 100mm macro gevraagd

Bericht door emdeklerk » wo nov 09 2011 5:03 pm

Als je je al ruim hebt geöriënteerd op het internet dan weet je dat die Tokina een heel goed objectief is, die zowel optisch als mechanisch tot de top behoort.
Ik neem aan dat je ook op dit forum hebt gezocht op "Tokina 100mm".
Eén van de foto's die je dan kunt vinden is deze, echt fantastisch:

http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... mm#p462023" onclick="window.open(this.href);return false;

Maar ik begrijp dat je geen beslissing neemt voor je hem daadwerkelijk op de camera hebt geprobeerd: heel verstandig.

Ikzelf heb hem niet, ik woon ook niet bij Nijmegen.
Maar als je ooit de Micro-Nikkor 105mm f/4, de Micro-Nikkor 60mm AF f/2,8 of de Micro-Nikkor 55mm f/3,5 wilt uitproberen stuur je maar een PB.

Johnnie_D5100

Bericht door Johnnie_D5100 » wo nov 09 2011 5:19 pm

Zijn idd prachtige foto's, ik zag dat deze lens voor ongeveer 419,00 te koop is, aangezien ik zelf in de toekomst ook een macrolens wil aanschaffen is dit ook kwa prijs interessant! 8)

Mvg

Bob42
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Bob42 » wo nov 09 2011 6:01 pm

Zie http://www.photozone.de/nikon--nikkor-a ... est-report" onclick="window.open(this.href);return false;

Prima objectief, zoals alle Macro-objectieven. En deze heeft een prima prijs/kwaliteitsverhouding.

Hagrid

Bericht door Hagrid » wo nov 09 2011 6:50 pm

Johnnie_D5100 schreef:Zijn idd prachtige foto's, ik zag dat deze lens voor ongeveer 419,00 te koop is, aangezien ik zelf in de toekomst ook een macrolens wil aanschaffen is dit ook kwa prijs interessant! 8)

Mvg
384€, maar niet op voorraad,

http://www.digitalstreet.nl/product_inf ... ts_id=1437

Deze tikona heeft echter geen build-in AF-motor, dus niet geschikt voor alle Nikon's

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Patrick » wo nov 09 2011 7:16 pm

Typisch een objectief dat je gewoon kopen kan. De bouw is erg goed en de optische eigenschappen van (vrijwel) alle macro-objectieven zijn prima. Bij deze macro zelfs heel goed.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

annoh

Bericht door annoh » za nov 12 2011 11:00 pm

De Tokina 100 mm macro is mooi afgewerkt en voelt degelijk aan. Ik heb gemerkt dat het scheidend vermogen bij alle diafragma's hoog is. Belangrijk is dat het verschil tussen het centrum en de hoeken opvallend klein is. Ook op het gebied van lichtafval en vervorming is dit een uitstekend objectief.

Ik vind bij een macro-objectief de bokeh belangrijk. Ook op dit punt, heb ik gemerkt , is de Tokina heel goed. Als nadelen zijn te noemen dat de autofocus wat traag is en de afwezigheid van beeldstabilisatie.

Hagrid

Bericht door Hagrid » vr nov 18 2011 9:55 am

annoh schreef:Ik vind bij een macro-objectief de bokeh belangrijk. Ook op dit punt, heb ik gemerkt , is de Tokina heel goed. Als nadelen zijn te noemen dat de autofocus wat traag is en de afwezigheid van beeldstabilisatie.
Voor macro zou ik in de meeste gevallen toch voor handmatige focus gaan. Maar zijn er eigenlijk wel macro objectieven met VR? De twee 'alternatieven' (Nikon 105 en tamron 90) hebben het beide niet, dacht ik zo.

annoh

Bericht door annoh » vr nov 18 2011 10:01 am

Niknon heeft een 85 mm macro VR en een 105 mm macro VR. De eerste ken ik niet de 2e wel. Erg fraai!

Sigma heeft een 105 mm macro met OS. Tevens een 150 mm OS.

Plaats reactie

Terug naar “Macro/micro objectieven”