Test met mijn Nikon Pinhole 4.0

Plaats hier foto's (gemaakt met een Nikon camera) die je graag wilt laten zien. Het gaat hier om de inhoud van de foto's, en niet zozeer om de technische kwaliteiten.
Plaats reactie
Frederix

Test met mijn Nikon Pinhole 4.0

Bericht door Frederix » za nov 19 2011 11:56 pm

Volgende maand houd ik voor onze fotoclub een verhaal over pinholefotografie. Na de pauze kunnen mensen die dat willen proberen om hun spiegelreflex om te bouwen tot een pinholecamera.

Om dit eerst zelfs eens te proberen heb ik een Nikon FTn, waarvan de belichtingsmeter defect is, "omgebouwd" tot een pinholecamera. Op zich werkt de camera goed. Het punt is dat als je het objectief vervangt door een pinhole (met diafragma 256) je niets meer ziet door de zoeker. Ik heb provisorisch een opsteekzoeker gemaakt, maar deze stond iets gedraaid op de camera, waardoor ik net niet de uitsnede kreeg die ik wilde / verwachtte. Een verbeterpuntje dus. Ik heb gefotografeerd op Fuji Superia 200, ruim 6 jaar over datum.

De film heb ik zelf thuis in C-41 ontwikkeld. Ik heb een apparaat van JOBO gescoord, waarmee ik mij C-41 chemie en ontwikkeltank prima op temperatuur kan houden. Dat werkt een stuk gemakkelijker.

Hieronder een paar proefopnamen.

Afbeelding
Foto 1

Afbeelding
Foto 2

Afbeelding
Foto 3

Afbeelding
Foto 4

jac49
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Re: Test met mijn Nikon Pinhole 4.0

Bericht door jac49 » zo nov 20 2011 11:01 am

Ik moet eerlijk bekennen dat ik nog nooit van pinholefotografie heb gehoord ,zal hier zeker eens naar Googlen .
Trouwens de foto's zijn wel apart , mede daardoor vindt ik het zeker de moeite waard ,om hier wat meer over te weten. 8)
Jac.
Je ziet vaak wel iets honderd keer-duizend keer,voor je het de allereerste keer werkelijk ziet.

Frederix

Re: Test met mijn Nikon Pinhole 4.0

Bericht door Frederix » zo nov 20 2011 11:40 am

jac49 schreef:Ik moet eerlijk bekennen dat ik nog nooit van pinholefotografie heb gehoord ,zal hier zeker eens naar Googlen .
Trouwens de foto's zijn wel apart , mede daardoor vindt ik het zeker de moeite waard ,om hier wat meer over te weten. 8)
Jac.
Een pinhole camera is een camera zonder objectief. Het beeld wordt gevormd door een klein gaatje (de pinhole=speldeprik). Ik heb in een bodydop een gat geboord en daar tegenaan een stukje latoenmessing van 0,025 mm dik waarin ik een gaatje van 0,23 mm heb gemaakt. Die bodydop heb ik op een oude Nikon FTn gezet waardoor deze camera werkt als een pinholecamera.

Plaats reactie

Terug naar “Foto presentaties”