anticoating lens beschadigd, nog te repareren?
anticoating lens beschadigd, nog te repareren?
Ik had een nikon 20mm 2.8 via marktplaats gekocht. Mijn tamron 17-50mm bleek scherper dan de nikon 20mm dus ik heb deze weer op marktplaats gezet. Nu kreeg ik het volgende bericht van de nieuwe koper:
''Ik heb de lens netjes ontvangen; ik heb er deze week een aantal proefopnames mee gemaakt, en het spijt me het te moeten zeggen, maar de lens geeft erg veel overstraling en is niet scherp te krijgen.
Het zit voornamelijk in het achterste lens element, deze is beschadigd, de anticoating is deels verdwenen, eigenlijk heb ik er niets aan.
Ik wil dus met je overleggen om de koop terug te draaien,''
Mijn vraag: kan dit?
Is er iets aan te repareren/vervangen/vernieuwen?
Groeten,
Yvonne
''Ik heb de lens netjes ontvangen; ik heb er deze week een aantal proefopnames mee gemaakt, en het spijt me het te moeten zeggen, maar de lens geeft erg veel overstraling en is niet scherp te krijgen.
Het zit voornamelijk in het achterste lens element, deze is beschadigd, de anticoating is deels verdwenen, eigenlijk heb ik er niets aan.
Ik wil dus met je overleggen om de koop terug te draaien,''
Mijn vraag: kan dit?
Is er iets aan te repareren/vervangen/vernieuwen?
Groeten,
Yvonne
- Marwo
- Forumlid
- Contacteer:
Re: anticoating lens beschadigd, nog te repareren?
Alles is te repareren. Ik weet alleen niet of de kosten opwegen tegen de waarde. Maar dat weet Nikon Nederland wel.
Ik weet ook niet hoe je het objectief in de advertentie hebt beschreven. Als je schreef: "zo goed als als nieuw"
dan heeft de huidige koper een kat in de zak. En de vorige verkoper heeft op zijn zachts gezegt, jou een oor aangestikt..!
Als je het hard speelt heeft de huidige koper pech. Als je het mensenlijk speelt, neem je de lens terug aangezien jijzelf
ook geconstateerd hebt dat deze niet zo scherp was als je Tamron.
Persoonlijk zou ik het objectief terugnemen. Eventueel laten repareren en dan houden aangezien hij kwalitatief weer goed is.
Ook zou ik de vorige eigenaar nog even bedanken! En ja, het geld wat je met de huidige koop verliest was je in feite al kwijt
toen je het objectief zelf al via marktplaats aanschafte..
Sterkte met je keuze, het is klo... als zulke dingen gebeuren, maar wel een goede leerschool waar je niet meer intrapt..
Ik weet ook niet hoe je het objectief in de advertentie hebt beschreven. Als je schreef: "zo goed als als nieuw"
dan heeft de huidige koper een kat in de zak. En de vorige verkoper heeft op zijn zachts gezegt, jou een oor aangestikt..!
Als je het hard speelt heeft de huidige koper pech. Als je het mensenlijk speelt, neem je de lens terug aangezien jijzelf
ook geconstateerd hebt dat deze niet zo scherp was als je Tamron.
Persoonlijk zou ik het objectief terugnemen. Eventueel laten repareren en dan houden aangezien hij kwalitatief weer goed is.
Ook zou ik de vorige eigenaar nog even bedanken! En ja, het geld wat je met de huidige koop verliest was je in feite al kwijt
toen je het objectief zelf al via marktplaats aanschafte..

Sterkte met je keuze, het is klo... als zulke dingen gebeuren, maar wel een goede leerschool waar je niet meer intrapt..

in mijn DoKa zie ik niets...
- Léon Obers
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
De koper heeft kennelijk beter het objectief bekeken dan jijzelf Yvonne. Hij wijst je op kennelijke mankementen die jij niet hebt beschreven.
Neem die lens gewoon terug en geef de koper het geld terug. Neem het verlies voor jezelf. Repareren heeft geen zin, dat is duurder dan het waard is.
Neem die lens gewoon terug en geef de koper het geld terug. Neem het verlies voor jezelf. Repareren heeft geen zin, dat is duurder dan het waard is.
Vriendelijke groet, Léon Obers
De nieuwe koper was allerter als jij, jij schuift alleen maar door. Bekend verhaal.
Aanbrengen van een coating is een fabriekmatig proces, kun je niet repareren, alleen het betreffende gedeelte vervangen. Ken de prijs van de lens niet.
George
Aanbrengen van een coating is een fabriekmatig proces, kun je niet repareren, alleen het betreffende gedeelte vervangen. Ken de prijs van de lens niet.
George
Dank voor de reacties mensen!!
Hmmm ja idd balen! Dat is vervelend genoeg als je zelf een lens koopt en idd constateert dat hij niet scherper is dan mijn tamron. (ik dacht tja blijkbaar heb ik de kracht van de 20mm overschat en kan ik beter mijn tamron houden) Nog te weinig ervaring om dat goed te kunnen inschatten.....
Al doende leert men dus. Maar hopelijk doe ik dit niet al te vaak.....
Inmiddels heb ik zelf nl een tokina 11-16mm dus het geld is al uitgegeven......
Hmmm ja idd balen! Dat is vervelend genoeg als je zelf een lens koopt en idd constateert dat hij niet scherper is dan mijn tamron. (ik dacht tja blijkbaar heb ik de kracht van de 20mm overschat en kan ik beter mijn tamron houden) Nog te weinig ervaring om dat goed te kunnen inschatten.....

Al doende leert men dus. Maar hopelijk doe ik dit niet al te vaak.....

Inmiddels heb ik zelf nl een tokina 11-16mm dus het geld is al uitgegeven......
maar idd ik heb met de huidige koper gesproken en we kijken samen voor een oplossing. En wellicht zal dat terugnemen zijn (eerst even wachten op mijn loon) en het verlies idd zelf maar aanvaarden 

Ik kan niet uit eigen ervaring spreken, maar die 20mm schijnt al niet zo'n hoogvlieger te zijn.
En als het achterste element dan ook nog gebreken vertoont zou het best kunnen dat jouw exemplaar wat tikken heeft gehad en wellicht ook andere schade aan de optische delen heeft. Dan denk ik aan centreringsproblemen etc. Maar stel nu eens dat het alleen maar een kwestie is van het achterste element vervangen? Als je het ding terugneemt zou het wellicht toch de moeite waard zijn er eens door Nikon NSP of een reparateur naar te laten kijken. Gewoon probleem voorleggen en een maximum-bedrag afspreken. Onderzoekskosten zul je sowieso moeten betalen.
Trouwens, je bedoelt anti-reflexcoating of multicoating? Ik moet steeds denken aan antimaterie of antilichaampjes...
later naar aanleiding van opmerking dhr. Braakhuis correctie doorgevoerd: NSP in plaats van NPS.
En als het achterste element dan ook nog gebreken vertoont zou het best kunnen dat jouw exemplaar wat tikken heeft gehad en wellicht ook andere schade aan de optische delen heeft. Dan denk ik aan centreringsproblemen etc. Maar stel nu eens dat het alleen maar een kwestie is van het achterste element vervangen? Als je het ding terugneemt zou het wellicht toch de moeite waard zijn er eens door Nikon NSP of een reparateur naar te laten kijken. Gewoon probleem voorleggen en een maximum-bedrag afspreken. Onderzoekskosten zul je sowieso moeten betalen.
Trouwens, je bedoelt anti-reflexcoating of multicoating? Ik moet steeds denken aan antimaterie of antilichaampjes...
later naar aanleiding van opmerking dhr. Braakhuis correctie doorgevoerd: NSP in plaats van NPS.
Laatst gewijzigd door emdeklerk op zo nov 20 2011 12:22 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
wat is het verschil?
ik vertrouw op de eerlijkheid van de huidige koper, maar aangezien ik niet weet of het klopt....
in zijn mailtje stond ''anticoating'' de bovenstaande reactie is rechstreeks uit de mail gekopieerd.
Nikon NPS is alleen voor beroepfotografen??
ik vertrouw op de eerlijkheid van de huidige koper, maar aangezien ik niet weet of het klopt....
in zijn mailtje stond ''anticoating'' de bovenstaande reactie is rechstreeks uit de mail gekopieerd.
Nikon NPS is alleen voor beroepfotografen??
- Hans Braakhuis
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
NPS is voor beroepsfotografen.yvonnetje schreef:Nikon NPS is alleen voor beroepfotografen??
In dit forum worden wel meerdere namen foutief gebruikt. Bedoeld word NSP of te wel het Nikon Service Punt in Beverwijk. En daar noemen ze zich Nikon Service Point. http://www.nikonservice.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
Bel gewoon met het NSP Je NIKKOR 20 2,8 Ais is een veel gezocht objectief. De 20 Ais is nog maar op de markt sinds 1984 en is nog steeds nieuw leverbaar. Dat betekend dat de meeste onderdelen tot zeg minstens 2022 ook leverbaar zijn. Daarom is het ook een Nikon.
Begint het serienummer met een 3, altijd laten repareren. Begint het serienummer met een 2 bekijk dan of de reparatiekosten opwegen tegen de aanschaf prijs.
De actuele JAA-108-AA 20mm f/2.8 Filtermaat 62mm, zonnekap HK-14, zachte tas CL-31S en CL-S2 heeft een Nikon adviesprijs van 1154,65 euro en ligt nieuw in de winkel bij bv Cameraland voor 829 euro:
http://www.cameraland.nl/product/127/4303/" onclick="window.open(this.href);return false;
dank voor de reactie weer.
het is overigens niet de AIS versie. Maar de ''gewone'' nikon 20mm 2.8
ik denk deze dus:
nikon 20mm 2.8s
http://www.mir.com.my/rb/photography/co ... /index.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
ik denk deze dus:
nikon 20mm 2.8s
http://www.mir.com.my/rb/photography/co ... /index.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
- a vgastel
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
hier een link
http://translate.google.nl/translate?hl ... &ct=result&" onclick="window.open(this.href);return false;
http://translate.google.nl/translate?hl ... oi=transla" onclick="window.open(this.href);return false;
zou toch Kontakt op nemen het is wel te maken ben zelf bezig met het proberen te herstellen van een 75-210mm
Multi-Coated sigma . deze is vrij oud
Hier is ook de coating licht beschadigt tot nu toe reageert hij wel stukken beter met het licht en reflektie
http://translate.google.nl/translate?hl ... &ct=result&" onclick="window.open(this.href);return false;
http://translate.google.nl/translate?hl ... oi=transla" onclick="window.open(this.href);return false;
zou toch Kontakt op nemen het is wel te maken ben zelf bezig met het proberen te herstellen van een 75-210mm
Multi-Coated sigma . deze is vrij oud
Hier is ook de coating licht beschadigt tot nu toe reageert hij wel stukken beter met het licht en reflektie
mvgr bert
Nikon D-90 Nikon 7200 met grip 8-105 vr Nikon sb900 TRIOPODc-258t
Nikkor
35 f2D 50f1.8D 851.8D
Tokina 12-24 f/4 AT-X DX (Versie I)
Tokina at-xpro 28-70 1:2.6--2.8 / 17mm 1:3.5 /70-210 1:4-5.6 /35-70ai1:3.5-4.8
Nikkor
35 f2D 50f1.8D 851.8D
hoi bert,
heb je zelf dat zuurbadje geprobeerd en een nieuwe laag aangebracht?
ik waag me er uiteraard niet aan. Maar er is dus hoop. ik wacht even het serie nummer af en dan bel ik met NSP
bedankt
heb je zelf dat zuurbadje geprobeerd en een nieuwe laag aangebracht?
ik waag me er uiteraard niet aan. Maar er is dus hoop. ik wacht even het serie nummer af en dan bel ik met NSP
bedankt
- Léon Obers
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
Dan zou ik bij NIkon informeren of er een mogelijkheid is het achterste lensdeel te verwisselen en wat het kost. Echt goedkoop zal het echter niet zijn.yvonnetje schreef:dank voor de reactie weer.
En dan nog heb ik mijn bedenkingen of er wel uitkomt wat je ervan verwacht. De Nikkor 20mm staat nu niet zo bekend als een geweldig objectief. Is alleen in het centrum scherp, daarbuiten loopt de kwaliteit behoorlijk terug, zelfs op het DX formaat.
Eerdere testen die ikzelf wel eens met twee exemplaren 20mm heb uitgevoerd op een DX camera tegenover zowel een Sigma 10-20mm objectief op 20mm en een Nikkor 18-35mm op 20mm, was de kwaliteit van die laatste twee objectieven aan randen en hoeken beter dan die 20mm prime.
De oplossing zoals Bert die aandraagt is prima met geknutsel van oude objectieven die je voor een paar Euro hebt gekocht, maar voor een redelijk nieuwe lens zou het niet mijn keus zijn om daarmee te experimenteren. Je haalt er de coating mee af, daar komt geen nieuwe voor in de plaats.
Vriendelijke groet, Léon Obers
- a vgastel
- Forumlid
ja ,heb dit zelf gedaan daar wij op mijn werk over deze stoffen beschikken voor zicht is hier zeker geboden.yvonnetje schreef:heb je zelf dat zuurbadje geprobeerd en een nieuwe laag aangebracht?
Het was zeer sterk verdund alleen de laag is er dan wel in zijn geheel af en die kun je zelf niet terug plaatsen daar dit meestal zo als je kunt lezen vacuum vrij moet gebeuren.
Nu kijken hoe we dit op lossen
Heb deze geplaatst om je een beeld te geven dat het wel kanLéon Obers schreef:aandraagt is prima met geknutsel van oude objectieven die je voor een paar Euro hebt gekocht, maar voor een redelijk nieuwe lens zou het niet
Daar om ga bellen als je de lens terug hebt en bekijk de lens zelf eens goed pak een goede led lamp en zet er eens licht in lijkt mij zo het verhaal te lezen dat hij wel scherp te stellen is probeer dit eens op m stand.Hans Braakhuis schreef:Begint het serienummer met een 3, altijd laten repareren
COATING is weer iets anders.
Laat de lens eens door iemand anders uit proberen met twee zie je meer en weet je meer.
mvgr bert
Nikkor
35 f2D 50f1.8D 851.8D
Nikkor
35 f2D 50f1.8D 851.8D
-
- Forumlid
Vacuum vrij???Het was zeer sterk verdund alleen de laag is er dan wel in zijn geheel af en die kun je zelf niet terug plaatsen daar dit meestal zo als je kunt lezen vacuum vrij moet gebeuren.
Onder hoge druk dus

D750, J5, D850
Best wat licht en o.a. "Golden Trio", Nikkor 80-400, Tamron 150-600, Nikkor Micro 105 en nog wat grut
Best wat licht en o.a. "Golden Trio", Nikkor 80-400, Tamron 150-600, Nikkor Micro 105 en nog wat grut