Capture NX 2 automatisch fotoaanpassing
Hoi,
Ik heb een probleempje. In Nikon Capture NX 2 heb ik de laatste tijd het probleem dat wanneer ik foto instellingen aanpas, bijvoorbeeld contrast of helderheid of scherpte, dit wel lukt, maar wanneer ik met de muisaanwijzer op de foto komt wordt er altijd nog iets aangepast of teruggedraaid Dit gaat automatisch. Ik klik niet op de foto, sta er alleen maar op met de muis. Kom ik niet met de muis op de foto dan blijven de instellingen gewoon zoals ik ze heb ingesteld.
Dit is lastig werken. Herkent iemand dit, wellicht is dit ergens een vinkje dat aan of uit staat.
Bij Nikon zelf wisten ze het niet.... .
Martin
Ik heb een probleempje. In Nikon Capture NX 2 heb ik de laatste tijd het probleem dat wanneer ik foto instellingen aanpas, bijvoorbeeld contrast of helderheid of scherpte, dit wel lukt, maar wanneer ik met de muisaanwijzer op de foto komt wordt er altijd nog iets aangepast of teruggedraaid Dit gaat automatisch. Ik klik niet op de foto, sta er alleen maar op met de muis. Kom ik niet met de muis op de foto dan blijven de instellingen gewoon zoals ik ze heb ingesteld.
Dit is lastig werken. Herkent iemand dit, wellicht is dit ergens een vinkje dat aan of uit staat.
Bij Nikon zelf wisten ze het niet.... .
Martin
Laatst gewijzigd door mbatenbu op zo nov 20 2011 11:41 am, 1 keer totaal gewijzigd.
- Patrick
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Re: Capter NX 2 automatisch fotoaanpassing
Dit klinkt wel heel bizar. Ik heb niet eens een hint voor je...
Het programma heet trouwens Capture NX...

- Léon Obers
- Forumlid
Ik herken het niet.
Als ik een hele lijst met bewerkingen heb, kan ik met de muis klikken op een foto zoveel ik wil, er verandert niks.
Alleen als je een gereedschap actief hebt, bijv. een penseel, ja dan wel. Wil je er zeker van zijn dat niet een gereedschap actief is, kijk dan even of het meest linker icoon van het horizontale gereedschapbalkje actief is, dat aanwijspijltje. Of kies dat anders.
Als ik een hele lijst met bewerkingen heb, kan ik met de muis klikken op een foto zoveel ik wil, er verandert niks.
Alleen als je een gereedschap actief hebt, bijv. een penseel, ja dan wel. Wil je er zeker van zijn dat niet een gereedschap actief is, kijk dan even of het meest linker icoon van het horizontale gereedschapbalkje actief is, dat aanwijspijltje. Of kies dat anders.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Klopt, sorry, typefoutje. Heb het inmiddels aangepast.Patrick schreef:Dit klinkt wel heel bizar. Ik heb niet eens een hint voor je...![]()
Maar ja, probleem is er nog niet mee verholpen

- Arabia
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Re: Capture NX 2 automatisch fotoaanpassing
Ken het ook niet.
MIsschien dat een de-installatie van NX2 en het opnieuw installeren je probleem verhelpt?
Lawrence
MIsschien dat een de-installatie van NX2 en het opnieuw installeren je probleem verhelpt?
Lawrence
Woorden zeggen veel te vaak wat ik niet bedoel...
Het blijft een vreemd verhaal. Vandaag alles er af gehaald, computer herstart en opnieuw geïnstalleerd, maar probleem blijft zich voordoen.
Je doet een instelling, bijvoorbeeld contrast of verscherpen, dat gaat goed, je laat het schuifje los, bewerking stopt, maar twee seconden later, als je alles los hebt, verschuift alles toch net weer iets. Het is niet veel, maar toch.
Zal het programma ook eens op een andere pc installeren, kijken wat hij dan doet.
Martin
Je doet een instelling, bijvoorbeeld contrast of verscherpen, dat gaat goed, je laat het schuifje los, bewerking stopt, maar twee seconden later, als je alles los hebt, verschuift alles toch net weer iets. Het is niet veel, maar toch.
Zal het programma ook eens op een andere pc installeren, kijken wat hij dan doet.
Martin
Zojuist het programma gedownload van internet (versie 2.2.8) en geïnstalleerd op een andere computer met xp (op het andere werkstation staat vista) ook daar echter hetzelfde probleem!
Dan zou het toch ergens in de software moeten zitten. Het gebeurd vooral bij het instellen van contrast en helderheid. Wanneer je het schuifje naar links of rechts doet en je wacht 2 seconden zie je ook onderin het histogram nog aangepast worden en ook je beeld veranderd nog iets.
Niemand herkent dit?
Martin
Dan zou het toch ergens in de software moeten zitten. Het gebeurd vooral bij het instellen van contrast en helderheid. Wanneer je het schuifje naar links of rechts doet en je wacht 2 seconden zie je ook onderin het histogram nog aangepast worden en ook je beeld veranderd nog iets.
Niemand herkent dit?
Martin
- Cees
- Forumlid
Zou 't kunnen zijn dat de bewerking dan pas afgerond is?
CaptureNX2 is een behoorlijk zwaar en wat traag programma.
CaptureNX2 is een behoorlijk zwaar en wat traag programma.
Groet, Cees
Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning
Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning
- Léon Obers
- Forumlid
Als je een trage computer hebt, kan een driehoekje blijven "hangen" op een eerdere stand zolang de berekening niet is afgerond.
Verschuif driehoekjes pas naar een nieuwe positie nadat een bewerking / berekening is afgerond.
Contrast en helderheid zijn echter geen zware bewerkingen. Daar zou het normaal geen effect op moeten hebben.
Het kan echter toch langer duren als een aantal zware gereedschappen tegelijkertijd ook zijn ingeschakeld, zoals D-Lighting en vooral ruisreductie. Schakel een functie als ruisreductie dan tijdelijk uit, totdat je alle helderheidsbewerkingen hebt afgerond. Draai ook geen andere programma's anders dan Capture NX2 in de achtergrond. Er blijft dan minder werkgeheugen over voor Capture.
Verschuif driehoekjes pas naar een nieuwe positie nadat een bewerking / berekening is afgerond.
Contrast en helderheid zijn echter geen zware bewerkingen. Daar zou het normaal geen effect op moeten hebben.
Het kan echter toch langer duren als een aantal zware gereedschappen tegelijkertijd ook zijn ingeschakeld, zoals D-Lighting en vooral ruisreductie. Schakel een functie als ruisreductie dan tijdelijk uit, totdat je alle helderheidsbewerkingen hebt afgerond. Draai ook geen andere programma's anders dan Capture NX2 in de achtergrond. Er blijft dan minder werkgeheugen over voor Capture.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Dat zou ook nog kunnen natuurlijk. Alleen wel vreemd dat de bewerking eerst klaar lijkt en twee seconden later dan als nog iets bijwerkt en dat dit niet in één bewerking gaat.
Capture NX 2 trekt inderdaad veel geheugen weg zie ik. Zal nog eens iets proberen met het uitschakelen van onnodige services. Wellicht dat dat ook uitkomst bied.
Heb het probleem wel nogmaals, maar nu met een iets uitgebreidere beschrijving, bij NIKON neergelegd. Eens kijken of ze nog met een oplossing komen.
Bedankt voor het meedenken in iedergeval allemaal!
Groet,
Martin
Capture NX 2 trekt inderdaad veel geheugen weg zie ik. Zal nog eens iets proberen met het uitschakelen van onnodige services. Wellicht dat dat ook uitkomst bied.
Heb het probleem wel nogmaals, maar nu met een iets uitgebreidere beschrijving, bij NIKON neergelegd. Eens kijken of ze nog met een oplossing komen.
Bedankt voor het meedenken in iedergeval allemaal!
Groet,
Martin
mbatenbu schreef: Alleen wel vreemd dat de bewerking eerst klaar lijkt en twee seconden later dan als nog iets bijwerkt en dat dit niet in één bewerking gaat.
Groet,
Martin

Ik heb er mee leren leven.
grtn
D90 met 35 / 16-85 / 70-300 mm P7100en en CP5400 op Flickr
-
- Clublid
- Contacteer:
Ik heb hetzelfde " probleem" in ViewNX maar wijt het aan mijn computer met teweinig verwerkingscapaciteit.
Het maakt wel dat " even" foto's bewerken er niet bij is. Nu moet ik dat toch nog leren maar als het dan zolang moet duren......
Het maakt wel dat " even" foto's bewerken er niet bij is. Nu moet ik dat toch nog leren maar als het dan zolang moet duren......
- D7000newbie
- Forumlid
- Contacteer:
Ook hier zie ik dit gebeuren in ViewNX...
Soms blijft ViewNX ook even "hangen" als er meerdere processen in de wachtrij staan. Even klikken op de foto wil dan nog wel eens helpen om het lopende proces door te laten gaan. Erg vreemde bug.
Soms blijft ViewNX ook even "hangen" als er meerdere processen in de wachtrij staan. Even klikken op de foto wil dan nog wel eens helpen om het lopende proces door te laten gaan. Erg vreemde bug.
Nikon D7000 met MB-D11 grip, SB700 flitser, R1C1 macro flitserset, Gitzo statief en monopod.
Nikon objectieven: 10-24mm f/3.5-4.5G | 18-105mm f/3.5-5.6G | 70-300mm f/4.5-5.6G | 35mm f/1.8G | 50mm f/1.4G | 85mm f/1.4G | 105mm f/2.8G Micro | TC-17 convertor
Nikon objectieven: 10-24mm f/3.5-4.5G | 18-105mm f/3.5-5.6G | 70-300mm f/4.5-5.6G | 35mm f/1.8G | 50mm f/1.4G | 85mm f/1.4G | 105mm f/2.8G Micro | TC-17 convertor
- henkk
- Clublid
- Ervaringsniveau: ***
- Contacteer:
Kijk eens wat er is ingesteld bij bewerken>voorkeuren>algemeen/bewerkingslijst vinkje "alle stappen actief houden". Als dat vinkje uit staat (default meen ik) dan laat hij alleen de actuele bewerking zien. En dan zie je dus niet hoe het eindresultaat is. Wellicht schakelt hij daarnaar over als je met de muis over de foto gaat?
My 2 cents worth.
My 2 cents worth.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1? Of iets analoogs zoals F4S of FA?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Goed,
Heb het programma er af gehaald en opnieuw geïnstalleerd. De nabewerking bij het met de muis op de foto komen is nu wel weg, maar het blijft dat hij na twee seconden nog iets nabewerkt. Welk vinkje er ook uit of aan staat. Daarnaast heb ik het ook nog op een andere pc geïnstalleerd en daar treedt hetzelfde probleem op.
Van de helpdesk van Nikon kreeg ik terug dat ze het daar niet konden reproduceren op hun eigen systeem, en dat er wellicht nog iets was achtergebleven bij het verwijderen in het register dat verwijderd kon worden met een speciale reg verwijderaar. Dat geloof ik echter niet omdat op die andere pc nooit Capture NX is geïnstalleerd geweest.
Zo te lezen moeten we er mee leren leven, of een snellere pc kopen.
Groet,
Martni
Heb het programma er af gehaald en opnieuw geïnstalleerd. De nabewerking bij het met de muis op de foto komen is nu wel weg, maar het blijft dat hij na twee seconden nog iets nabewerkt. Welk vinkje er ook uit of aan staat. Daarnaast heb ik het ook nog op een andere pc geïnstalleerd en daar treedt hetzelfde probleem op.
Van de helpdesk van Nikon kreeg ik terug dat ze het daar niet konden reproduceren op hun eigen systeem, en dat er wellicht nog iets was achtergebleven bij het verwijderen in het register dat verwijderd kon worden met een speciale reg verwijderaar. Dat geloof ik echter niet omdat op die andere pc nooit Capture NX is geïnstalleerd geweest.
Zo te lezen moeten we er mee leren leven, of een snellere pc kopen.

Groet,
Martni