D7000 op transport naar NSP
- a90
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Re: D7000 op transport naar NSP
Naar mijn mening zijn de sluitertijden te laag. 1/60e zou nog wel kunnen maar dan moet je met een flitst de boel gaan bevriezen en dat is niet het geval geweest. Ik denk niet zozeer dat het een focus probleem is, des te meer een probleem met de instellingen.
D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul
A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"
A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"
- edrocket
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Bij verkleinen pas ik altijd een verscherping toe. Dat helpt in elk geval bij de laatste foto die nu aandoet alsof ik mijn leesbril niet op heb.
Wat Edrocket zegt helpt zeker, vooral bij de laatste worden beter. Maar verscherp ook de foto maar eens die ik je gestuurd heb. Dan blijft je ook nog een verschil zien.edrocket schreef:Bij verkleinen pas ik altijd een verscherping toe. Dat helpt in elk geval bij de laatste foto die nu aandoet alsof ik mijn leesbril niet op heb.
Tja mijn inziens nog maar eens flink wat test foto's maken en goed kijken wat er gebeurd.
-
Onlinejan
- Bestuurslid
- Ervaringsniveau: ****
- Contacteer:
Heb ik ook gedaan en als foto 6 toegevoegd. Inderdaad dat wordt al een stuk beter. Niet geweten.edrocket schreef:Bij verkleinen pas ik altijd een verscherping toe. Dat helpt in elk geval bij de laatste foto die nu aandoet alsof ik mijn leesbril niet op heb.
Jan
I got a Nikon camera. I love to take a photograph. (Simon & Garfunkel)
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
De D7000 heeft hetzelfde als de D90 wat dat betreft. De verscherping in de camera staat vrij laag ingesteld. Van de D90 zijn hier wel wat draadjes over geweest. Als je dit weet, en je doet aan nabewerking is dit niet erg. Ik heb nu in mijn D7000 onder U2 een instelling opgeslagen zoals ik die vaak gebruik, maar dan bij de beeldinstelling "STANDAARD" de verscherping op 7. Met deze instelling zijn snapshots direct uit de camera goed scherp. Voor de serieuze beelden gebruik ik in de camera geen of bijna geen verscherping en doe ik dit achteraf.
Als het niet gaat zoals het moet dan moet het maar zoals het gaat
Groet Giso
Groet Giso
- JvdKooij
- Forumlid
- Contacteer:
Jan,
Best leuke foto's maar je kan er volgens mij veel meer uithalen door je nabewerking aan te passen.
Wat ik doe (en dat wil niet zeggen dat het goed is:
):
In Photoshop de levels en dergelijke even aanpassen, eventueel croppen.
Vervolgens opslaan als jpeg (ik maak altijd foto's in RAW).
Dan gebruik ik BDsizer (dat is echter niet meer gratis tegenwoordig en heet nu IDimager geloof ik) om te verkleinen en verscherpen (kan ook in batch).
Tevens plak ik dan mijn naam er maar op (in het kader van:Gekken en dwazen schrijven hun namen op foto's en glazen).
Zelf gebruik ik Viewnx maar zelden om foto's te bewerken, alleen om foto's te selecteren.
Succes er mee.
Groetjes,
Jaap
Best leuke foto's maar je kan er volgens mij veel meer uithalen door je nabewerking aan te passen.
Wat ik doe (en dat wil niet zeggen dat het goed is:

In Photoshop de levels en dergelijke even aanpassen, eventueel croppen.
Vervolgens opslaan als jpeg (ik maak altijd foto's in RAW).
Dan gebruik ik BDsizer (dat is echter niet meer gratis tegenwoordig en heet nu IDimager geloof ik) om te verkleinen en verscherpen (kan ook in batch).
Tevens plak ik dan mijn naam er maar op (in het kader van:Gekken en dwazen schrijven hun namen op foto's en glazen).
Zelf gebruik ik Viewnx maar zelden om foto's te bewerken, alleen om foto's te selecteren.
Succes er mee.
Groetjes,
Jaap
Groetjes,
Jaap
Jaap
- JvdKooij
- Forumlid
- Contacteer:
Dit kan wel kloppen, toen ik van mijn D70s naar de D90 ging, had ik in het begin ook niet scherpe foto's. Totdat ik ergens las dat men eigenlijk altijd wel verscherpen toepast als men RAW foto's omzet naar jpeg. Toen ging het een stuk beter.Giso schreef:De D7000 heeft hetzelfde als de D90 wat dat betreft. De verscherping in de camera staat vrij laag ingesteld. Van de D90 zijn hier wel wat draadjes over geweest. Als je dit weet, en je doet aan nabewerking is dit niet erg. Ik heb nu in mijn D7000 onder U2 een instelling opgeslagen zoals ik die vaak gebruik, maar dan bij de beeldinstelling "STANDAARD" de verscherping op 7. Met deze instelling zijn snapshots direct uit de camera goed scherp. Voor de serieuze beelden gebruik ik in de camera geen of bijna geen verscherping en doe ik dit achteraf.
Groetjes,
Jaap
Jaap
-
Onlinejan
- Bestuurslid
- Contacteer:
Ik heb bewust juist geen nabewerking op de geplaatste foto's toegepast. Alleen de conversie van RAW naar JPEG.
Jan
- JvdKooij
- Forumlid
- Contacteer:
Jan,jan schreef:Ik heb bewust juist geen nabewerking op de geplaatste foto's toegepast. Alleen de conversie van RAW naar JPEG.
Kan zijn dat ik het fout heb, maar wat ik altijd begrepen heb is het volgende:
Als je in RAW foto's maakt, ontkom je niet aan nabewerking.
Zie het als het "negatief" wat daarna op de computer "afgedrukt" moet worden.
Heb je wel eens op "RAW +JPEG" foto's gemaakt, bij jpeg wordt de verwerking door de camera gedaan, dan kan je vrij redelijk vergelijken (denk ik)
Groetjes,
Jaap
Groetjes,
Jaap
Jaap
-
Onlinejan
- Bestuurslid
- Contacteer:
Jaap,jvdk schreef:Jan,jan schreef:Ik heb bewust juist geen nabewerking op de geplaatste foto's toegepast. Alleen de conversie van RAW naar JPEG.
Kan zijn dat ik het fout heb, maar wat ik altijd begrepen heb is het volgende:
Als je in RAW foto's maakt, ontkom je niet aan nabewerking.
Zie het als het "negatief" wat daarna op de computer "afgedrukt" moet worden.
Heb je wel eens op "RAW +JPEG" foto's gemaakt, bij jpeg wordt de verwerking door de camera gedaan, dan kan je vrij redelijk vergelijken (denk ik)
Groetjes,
Jaap
Dat deed ik in het begin en ik ben toen gestopt met JPEG omdat de RAW toch altijd werden nabewerkt en dan moest ik om de zoveel tijd de JPEG kaart weer leeg maken.
Maar voor een testfase is het wel een goed idee om beide weer te gebruiken.
Jan
Foto 1 is niet scherp omdat de sluitertijd te lang is en er niet correct scherpgesteld is, je stelt scherp op het neusgat bij een diafragma van f1.8, de de totale scherptediepte is minder dan 2 cm, dus de scherpte achter het scherpstelpunt is minder dan 1 cm. Er van uitgaande dat het scherpstelpunt voorop de neus ligt en je dochters neus langer is als 1 cm dan valt de rest van het gezicht al in de onscherpte.
Altijd scherpstellen op de ogen bij dit soort portretten.
Bij foto 4 ligt het scherpstelpunt op de tanden, deze liggen meer in lijn met de ogen plus het gebruik van f4 geeft bij deze foto een goede scherpte, maar ook hier een te lange sluitertijd.
Vuistregel bij uit de hand fotograferen met DX, neem voor je sluitertijd minimaal anderhalf keer de brandpuntsafstand, afgerond naar boven kom je dan minimaal op 1/80 sec, en gezien de hoge pixeldichtheid van de D7000 kan je nog beter twee maal de brandpuntsafstand aanhouden.
Echter als je de af test van een camera moet je natuurlijk zorgen dat je sluitertijden dermate hoog zijn dat je bewegingsonscherpte gewoon kan uitsluiten, gebruik dan gewoon 1/200 sec.
Bij deze serie kan je bewegingsonscherpte duidelijk niet uitsluiten.
Groeten Jan
Bij foto 4 ligt het scherpstelpunt op de tanden, deze liggen meer in lijn met de ogen plus het gebruik van f4 geeft bij deze foto een goede scherpte, maar ook hier een te lange sluitertijd.
Vuistregel bij uit de hand fotograferen met DX, neem voor je sluitertijd minimaal anderhalf keer de brandpuntsafstand, afgerond naar boven kom je dan minimaal op 1/80 sec, en gezien de hoge pixeldichtheid van de D7000 kan je nog beter twee maal de brandpuntsafstand aanhouden.
Echter als je de af test van een camera moet je natuurlijk zorgen dat je sluitertijden dermate hoog zijn dat je bewegingsonscherpte gewoon kan uitsluiten, gebruik dan gewoon 1/200 sec.
Bij deze serie kan je bewegingsonscherpte duidelijk niet uitsluiten.
Groeten Jan
-
- Forumlid
Mee eens
- henkk
- Clublid
- Ervaringsniveau: ***
- Contacteer:
Het is wellicht nog erger. Volgens DOF-master is de scherptediepte bij 50/1.8 op een D7000 op 50 cm objectafstand maar 0,64 cm. 0,32 aan elke kant. Bij dit soort instellingen zou ik bijna weer gaan terugvallen op wat de camera er zelf van maakt in automatisch veld modus en een aantal verschillende opnamen maken.Grojan schreef:Foto 1 is niet scherp omdat de sluitertijd te lang is en er niet correct scherpgesteld is, je stelt scherp op het neusgat bij een diafragma van f1.8, de de totale scherptediepte is minder dan 2 cm, dus de scherpte achter het scherpstelpunt is minder dan 1 cm. Er van uitgaande dat het scherpstelpunt voorop de neus ligt en je dochters neus langer is als 1 cm dan valt de rest van het gezicht al in de onscherpte.
Groeten Jan
Bij 1 m opnameafstand is de scherptediepte al weer 1,35 cm aan weerszijden, dat geeft meer mogelijkheden. Maar de grenzen zijn scherp.
Ik denk dat je een diafragma moet kiezen dat voldoende scherptediepte geeft voor de foto die je wil maken.Dat is wel anders dan we inmiddels gewend zijn om de camera al het werk te laten doen maar dan ben je wel aan het fotograferen en het voorbereiden daarvan.
Qua verscherping in de nabewerking heeft Léon Obers overigens ooit op het forum heel goede suggesties gedaan! Ik heb een paar varianten van zijn werkwijze in de basis voor de serieberwerking van CNX2 staan en ben daar zeer tevreden over.
Laatst gewijzigd door henkk op ma nov 21 2011 10:47 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1? Of iets analoogs zoals F4S of FA?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
- Patrick
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Contacteer:
Je moet eigenlijk niet eens gaan klagen aan de hand van dit soort foto's. Er kan veel te veel fout gaan. Allereerst dat diafragma. f1.8 is natuurlijk niet zo scherp bij een f1.8 objectief. Dan zit je nog met de wel heel erg beperkte scherptediepte; er kan zo wat fout gaan. Zeker bij langere sluitertijden.
Ik kan wat gemist hebben, maar nog steeds zijn er niet veel overtuigend foute foto's van de D7000 hier geplaatst. Wel veel gemier erover, maar de foto's die men er dan bij plaatst ter illustratie geven geen aanleiding direct de camera als schuldige aan te wijzen....
Ik kan wat gemist hebben, maar nog steeds zijn er niet veel overtuigend foute foto's van de D7000 hier geplaatst. Wel veel gemier erover, maar de foto's die men er dan bij plaatst ter illustratie geven geen aanleiding direct de camera als schuldige aan te wijzen....
-
- Forumlid
@Patrick Yep, helemaal mee eens. Er is zoveel ruis over een mogelijk aanwezig probleem, terwijl ik overal op internet vanalles in fora lees, waarbij ik denk : koop eerst eens een boek over de techniek en alle mogelijke verkeerde interpretaties. Verder baart oefening nog steeds kunst. Ik zal niet mijn uitspraak herhalen over het feit dat geen van de aanwezigen hier met een ferrari kan rijden zonder eerst een cursus te volgen hoe je met zo'n ding moet rijden (shit toch herhaald). Jongens het is een hobby (voor de meesten) en schiet en leer er lekker op los.
D750, J5, D850
Best wat licht en o.a. "Golden Trio", Nikkor 80-400, Tamron 150-600, Nikkor Micro 105 en nog wat grut
Best wat licht en o.a. "Golden Trio", Nikkor 80-400, Tamron 150-600, Nikkor Micro 105 en nog wat grut