Soepele 18-200VR

Discussies over superzoom objectieven zoals de 18-200 mm of 28-300 mm
Plaats reactie
EddieB

Soepele 18-200VR

Bericht door EddieB » do jul 12 2007 6:15 pm

Ik zie dat er heel veel over de 18-200VR geschreven is/wordt.

Naast mijn uitermate grote tevredenheid over deze heerlijk universele lens (subjectieve oordeel en géén issue !!) heb ik toch één maartje:
op de momenten dat ik mij al wandelend verplaats en de camera in de rust over de schouder heb hangen, gaat deze vrij gemakkelijk vanzelf van de groothoek naar de tele stand. En dan wordt het een meer kwetsbaar objetief. Ik hou hem graag standaard in de groothoekstand.
Sinds gisteren heb ik een elastiek over de zoomring overlappend over de het vaste deel van de lens. Het werkt. Gewoon zoomen blijft ook nog steeds mogelijk. Charmant? Ach...

Zijn er meer mensen met deze ervaring? (andere) tips??

Rogier

Bericht door Rogier » do jul 12 2007 6:29 pm

Heeft die lens niet een schuifje om 'm op 18mm te locken?

Matchless

Bericht door Matchless » do jul 12 2007 9:12 pm

Nee, de Nikon heeft geen schuifje. Misschien kun je een zwarte O-ring op de kop tikken die e.e.a. kan bewerkstelligen. Staat een stuk charmanter.

Corné vd Brandhof

Bericht door Corné vd Brandhof » do jul 12 2007 10:07 pm

Ik heb sinds eind april ook de 18-200 en had al veel gelezen over deze "zoom-creep" het uitzakken van de lens maar mijn exemplaar heeft er geen last van.....

Pancarans
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Pancarans » do jul 12 2007 11:38 pm

Zoek eens op 18-200 VR in de zoekfunctie en je leest er alles over. Ergens in september vorig jaar is dit ook aan de orde geweest. Is een veel voorkomend probleem, al vanaf het begin dat het objectief geïntroduceerd is, vele objectieven zijn terug gestuurd en allen kregen te horen dat het uitzakken van het objectief binnen de marges viel.
Dus.............

Daarnaast komt dit in dit review ook naar voren:
http://www.photozone.de/8Reviews/lenses ... /index.htm

Groet,
Irwan
Als je Groningen ver vindt, is je wereld echt klein................

http://www.fotono.nl"

EddieB

soepele 18-200VR

Bericht door EddieB » vr jul 13 2007 12:16 pm

Tja, zo'n zoekopdracht... leuk geprobeerd.
Enne, die link naar die pagina, ik zal wel een biet zijn maar ik vind hier niets over dit probleem, laat staan een bruikbare oplossing??

Maar goed, één tip heb ik dus binnen: een O-ring... waar ken ik die van :wink:

Pancarans
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Pancarans » vr jul 13 2007 5:44 pm

The zoom action is very uneven across the range and it suffers from zoom creeping when tilted downward.

Staat onder de foto van de lens in drie zoomstanden.
De enige oplossingen die er zijn volgens mij, objectief horizontaal houden, of vertikaal met één hand tegenhouden.

Irwan
Als je Groningen ver vindt, is je wereld echt klein................

http://www.fotono.nl"

EddieB

Bericht door EddieB » vr jul 13 2007 11:38 pm

Sjuust, daar had ik dus even overheen gelezen omdat mij de term zoom creeping ook helemaal niets zei. Irwan, bedankt.

Helaas is de lens horizontaal houden geen praktische oplossing zoals je zult begrijpen. Evenmin het vasthouden van de lens. Dan kan ie nog het best steeds terug in de tas, maar ja, hij moet natuurlijk wel continu in de aanslag!

Ik ga vooralsnog dus op pad met het elastiek, en ga op zoek naar een passende O-ring.

Bedankt voor de reakties!

Ed

Plaats reactie

Terug naar “Superzoom”