stofreferentiefoto
stofreferentiefoto
Hallo
Weet iemand of ik een ander program dan Capture NX2 kan gebruiken om mijn stofreferentiefoto te bekijken?
(apple-mac, snowleopard)
Groet
Jack.R
Weet iemand of ik een ander program dan Capture NX2 kan gebruiken om mijn stofreferentiefoto te bekijken?
(apple-mac, snowleopard)
Groet
Jack.R
- gijs sandberg
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Re: stofreferentiefoto
Beste Jack,
Welkom op dit forum.
Nikon's View NX moet de referentiefoto ook kunnen "bekijken" handig als je verschillende bestanden uit elkaar wilt houden.
Groeten, GIjs
Welkom op dit forum.
Nikon's View NX moet de referentiefoto ook kunnen "bekijken" handig als je verschillende bestanden uit elkaar wilt houden.
Groeten, GIjs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Dank voor je reactie.
Ga ik dat proberen, dat is ten minste gratuis
Ga ik dat proberen, dat is ten minste gratuis

Hmmm, heb de meest resente verie gedownload (ViewNX 2.2.3), maar de stof ref foto herkent ie niet. Kan ik niet openen in ieder geval
Misschien even wat tech specs: camera:D90, de stof ref foto is genomen met een nikor 50mm lens, het bestand heet DSC_9784.NDF ...
Mis ik iets hier ???
Groet
Jack.R
Misschien even wat tech specs: camera:D90, de stof ref foto is genomen met een nikor 50mm lens, het bestand heet DSC_9784.NDF ...
Mis ik iets hier ???
Groet
Jack.R
-
- Forumlid
*.NEF neem ik aan
Nee geen NEF.
Blijkbaar heeft een stofreffoto een ander filenaam (misschien dat ie het daarom ook alleen maar doet in CaptureNX??)
Blijkbaar heeft een stofreffoto een ander filenaam (misschien dat ie het daarom ook alleen maar doet in CaptureNX??)
- jan
- Bestuurslid
- Ervaringsniveau: ****
- Contacteer:
Op de Nikon site, https://nikoneurope-nl.custhelp.com/app ... jdering%3F, kun je lezen dat dit bestand alleen is te lezen in Capture NX, NX 2 of Nikon Capture 4.
Quote uit Nikon artikel:
Het gemaakte bestand krijgt de extensie .NDF en wordt daardoor als referentiefoto herkend door Capture NX, NX 2 of Nikon Capture 4
Quote uit Nikon artikel:
Het gemaakte bestand krijgt de extensie .NDF en wordt daardoor als referentiefoto herkend door Capture NX, NX 2 of Nikon Capture 4
Jan
I got a Nikon camera. I love to take a photograph. (Simon & Garfunkel)
I got a Nikon camera. I love to take a photograph. (Simon & Garfunkel)
- gijs sandberg
- Clublid
Jack,
Met View NX op mijn WInXP systeem krijg ik de volgende informatie van een NDF bestand
https://picasaweb.google.com/gwsandberg ... 3598586578" onclick="window.open(this.href);return false;
echt openen of bekijken kan niet, intern is een NDF volgens mij een RAW/NEF bestand met stofjes
Maar niettemin nuttig: je kam als er meerdere ndf bestanden zijn, zien welke de beste (in tijd en kamera dichtsbijzijnde) is.
(Wee degene die twee gelijke kamera-exemplaren bezit en ndf's daaruit vermengt.
Groeten, GIjs
Met View NX op mijn WInXP systeem krijg ik de volgende informatie van een NDF bestand
https://picasaweb.google.com/gwsandberg ... 3598586578" onclick="window.open(this.href);return false;
echt openen of bekijken kan niet, intern is een NDF volgens mij een RAW/NEF bestand met stofjes

Maar niettemin nuttig: je kam als er meerdere ndf bestanden zijn, zien welke de beste (in tijd en kamera dichtsbijzijnde) is.
(Wee degene die twee gelijke kamera-exemplaren bezit en ndf's daaruit vermengt.

Groeten, GIjs
Laatst gewijzigd door gijs sandberg op di nov 22 2011 3:59 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Ja zoiets zag ik ook voorbijkomen (mac OS10.6.8)
Heb daar niets aan dus.
Sucked wel een beetje dat je blijkbaar een Nikon-programmaatje moet aanschaffen om je stofreferentiefoto te kunnen beoordelen.
Zo heb ik weinig aan die functie is het niet?
Of zie ik dat verkeerd?
Ik wacht maar weer even tot konijnenberg, calumet of cameraland oid eenNikonmanneke hebben zitten die rgatis je camera schoonmaakt :-)
Dank voor alle reacties
Ciao
Jack.R
Heb daar niets aan dus.
Sucked wel een beetje dat je blijkbaar een Nikon-programmaatje moet aanschaffen om je stofreferentiefoto te kunnen beoordelen.
Zo heb ik weinig aan die functie is het niet?
Of zie ik dat verkeerd?
Ik wacht maar weer even tot konijnenberg, calumet of cameraland oid eenNikonmanneke hebben zitten die rgatis je camera schoonmaakt :-)
Dank voor alle reacties
Ciao
Jack.R
- gijs sandberg
- Clublid
Jack,
Ik begrijp kennerlijk niet geheel wat je wilt.
De functie van een NDF bestand is om CNX te helpen stofjes weg te halen, die "foto" bekijken is (volgens Nikon) nutteloos.
Als je zelf een beeld van de stofjes wilt bekijken is daar een procedure voor, omschreven door Nikon.
Dat behelst o.a. het maken van een onscherpe foto bij klein diafragma.
Volgens die procedure controleert Nikon Service ook hoe stoffig een sensor is.
Ik ken geen andere software dan CNX die een NDF bestand nuttig kan gebruiken.
Groeten, GIjs
Ik begrijp kennerlijk niet geheel wat je wilt.
De functie van een NDF bestand is om CNX te helpen stofjes weg te halen, die "foto" bekijken is (volgens Nikon) nutteloos.
Als je zelf een beeld van de stofjes wilt bekijken is daar een procedure voor, omschreven door Nikon.
Dat behelst o.a. het maken van een onscherpe foto bij klein diafragma.
Volgens die procedure controleert Nikon Service ook hoe stoffig een sensor is.
Ik ken geen andere software dan CNX die een NDF bestand nuttig kan gebruiken.
Groeten, GIjs