Camera met scherpstelling achteraf: lytro
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Camera met scherpstelling achteraf: lytro
https://www.lytro.com/living-pictures/282 de toekomst is vandaag begonnen, kijk en zie wat er nu al mogelijk is.
Van nu punt nl
Het Amerikaanse Lytro heeft woensdag ’s werelds eerste lichtveldcamera voor consumenten geïntroduceerd. Met dit nieuwe type camera kan men een foto scherpstellen, nadat deze genomen is.
Deze lichtveldcamera – die dezelfde naam draagt als zijn fabrikant – maakt volgens zijn makers ‘levende’ foto’s.
Daarmee bedoelt Lytro dat het scherptepunt niet vaststaat: nadat een foto genomen is, kan men in een interactieve weergave op een willekeurig punt scherpstellen. Ook mensen die Lytro’s foto’s bekijken via bijvoorbeeld Facebook, kunnen zelf met de gepubliceerde foto’s spelen.
De sensor in de camera legt beelden op een compleet nieuwe manier vast: hij verzamelt de kleur, intensiteit en richting van iedere lichtstraal die de camera binnenkomt, aldus Lytro. Het apparaat zelf is vormgegeven als een soort koker en kent opvallend weinig bedieningsknoppen: een aan/uit-knop, een zoompad voor de 8x optische zoomlens en een ontspanknop.
Niet om af te drukken
Via het 1,6-inch touchscreen aan het uiteinde van de Lytro kan men genomen foto’s bekijken en met de scherpstelling spelen. Omdat er niet eerst hoeft te worden scherpgesteld, worden foto’s direct bij het indrukken van de ontspanknop genomen.
Ondanks de snelheid en flexibiliteit, lijken er vooralsnog ook nadelen te hangen aan de nieuwe fotografietechnologie. Het opslaan van lichtveldinformatie kost relatief gezien veel meer opslagruimte dan bij traditionele fotografie. De foto’s die met de eerste lichting Lytro’s kunnen worden gemaakt, hebben daardoor een te lage resolutie om kwalitatieve afdrukken van te maken.
Delen via Facebook
Wel stelt Lytro dat het eenvoudig is om foto’s te delen via het internet. Men kan foto’s uploaden naar Lytro’s servers, vanwaar de interactieve prenten zijn door te plaatsen op socialenetwerksites als Facebook en fotosites. Deze gepubliceerde foto’s zijn te bekijken via computers, tablets en smartphones, zonder dat daar speciale software voor nodig is. Op Lytro’s eigen website is een voorbeeld van zo’n fotogalerij te zien.
Om de foto’s te kunnen publiceren, heeft men vooralsnog wel een computer van Apple nodig: de Lytro is op dit moment nog niet compatibel met Windows.
Begin 2012
Van de Lytro verschijnen in eerste instantie twee modellen in drie verschillende kleuren. De Lytro Red Hot (499 dollar) biedt ruimte aan 750 foto’s, terwijl de Graphite en Electric Blue (399 dollar) elk 350 foto’s kunnen verstouwen. Lytro laat weten dat de camera begin 2012 beschikbaar zal zijn voor Amerikanen. Wanneer de camera naar Europa komt, is nog niet duidelijk.
Van nu punt nl
Het Amerikaanse Lytro heeft woensdag ’s werelds eerste lichtveldcamera voor consumenten geïntroduceerd. Met dit nieuwe type camera kan men een foto scherpstellen, nadat deze genomen is.
Deze lichtveldcamera – die dezelfde naam draagt als zijn fabrikant – maakt volgens zijn makers ‘levende’ foto’s.
Daarmee bedoelt Lytro dat het scherptepunt niet vaststaat: nadat een foto genomen is, kan men in een interactieve weergave op een willekeurig punt scherpstellen. Ook mensen die Lytro’s foto’s bekijken via bijvoorbeeld Facebook, kunnen zelf met de gepubliceerde foto’s spelen.
De sensor in de camera legt beelden op een compleet nieuwe manier vast: hij verzamelt de kleur, intensiteit en richting van iedere lichtstraal die de camera binnenkomt, aldus Lytro. Het apparaat zelf is vormgegeven als een soort koker en kent opvallend weinig bedieningsknoppen: een aan/uit-knop, een zoompad voor de 8x optische zoomlens en een ontspanknop.
Niet om af te drukken
Via het 1,6-inch touchscreen aan het uiteinde van de Lytro kan men genomen foto’s bekijken en met de scherpstelling spelen. Omdat er niet eerst hoeft te worden scherpgesteld, worden foto’s direct bij het indrukken van de ontspanknop genomen.
Ondanks de snelheid en flexibiliteit, lijken er vooralsnog ook nadelen te hangen aan de nieuwe fotografietechnologie. Het opslaan van lichtveldinformatie kost relatief gezien veel meer opslagruimte dan bij traditionele fotografie. De foto’s die met de eerste lichting Lytro’s kunnen worden gemaakt, hebben daardoor een te lage resolutie om kwalitatieve afdrukken van te maken.
Delen via Facebook
Wel stelt Lytro dat het eenvoudig is om foto’s te delen via het internet. Men kan foto’s uploaden naar Lytro’s servers, vanwaar de interactieve prenten zijn door te plaatsen op socialenetwerksites als Facebook en fotosites. Deze gepubliceerde foto’s zijn te bekijken via computers, tablets en smartphones, zonder dat daar speciale software voor nodig is. Op Lytro’s eigen website is een voorbeeld van zo’n fotogalerij te zien.
Om de foto’s te kunnen publiceren, heeft men vooralsnog wel een computer van Apple nodig: de Lytro is op dit moment nog niet compatibel met Windows.
Begin 2012
Van de Lytro verschijnen in eerste instantie twee modellen in drie verschillende kleuren. De Lytro Red Hot (499 dollar) biedt ruimte aan 750 foto’s, terwijl de Graphite en Electric Blue (399 dollar) elk 350 foto’s kunnen verstouwen. Lytro laat weten dat de camera begin 2012 beschikbaar zal zijn voor Amerikanen. Wanneer de camera naar Europa komt, is nog niet duidelijk.
D7100, lenzen, statief, flitser en rugzak
- Wolf
- Forumlid
- Ervaringsniveau: **
Re: Camera met scherpstelling achteraf: lytro
Ik ben benieuwd hoeveel scherptediepte je ermee kan bereiken.
Zeker een leuke gadget.....
Zeker een leuke gadget.....
Je foto scherpstellen nadat deze is genomen is een beetje vreemd geformuleerd volgens mij. Als ik het zo bekijk is namelijk de gehele foto scherp, maar maak je alles wat je niet scherp wil hebben, na afloop onscherp. Een beetje hetzelfde als dat je met je Nikon een foto op F/22 schiet en na afloop in photoshop met de blur-tool bokeh gaat zitten toevoegen, met het verschil dat deze camera de afstand van elke pixel weet en dit dus automatisch kan doen. Dit zal daarom nooit de kwaliteit halen die je met een lichtsterke lens wel voor elkaar krijgt.
...maar je bent wel in één keer van dat digitale gezeur over front- of backfocus af...
- John'47
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Ik zal wel dom zijn, maar begrijp niet hoe dat zou kunnen werken, dus dan begin ik te denken aan een 1 april grap. Maar het is pas oktober..... zou het dan toch???
Nikon D810, Sony RX1R II.
- Hans Braakhuis
- Forumlid
- Contacteer:
Dit ding maakt gewoon meerdere 720x720 beelden in verschillende scherpte zones. Geen garantie dat er één scherpe opname bij zit.
- Onno
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Contacteer:
Hier vind je uitleg over de werking: https://www.lytro.com/science_inside" onclick="window.open(this.href);return false;John'47 schreef:Ik zal wel dom zijn, maar begrijp niet hoe dat zou kunnen werken, dus dan begin ik te denken aan een 1 april grap. Maar het is pas oktober..... zou het dan toch???
Voorbeeld fotootjes: http://www.lytro.com/living-pictures/282" onclick="window.open(this.href);return false;
- Onno
- Clublid
- Contacteer:
Dat is niet zo, dan zou de opname ook niet in 1x kunnen plaatsvinden. De sensor slaat de richting op van lichtstralen die door de lensopening worden opgevangen. De resolutie van de sensor wordt dan ook niet aangegeven in mexapixels maar magerays.Hans Braakhuis schreef:Dit ding maakt gewoon meerdere 720x720 beelden in verschillende scherpte zones. Geen garantie dat er één scherpe opname bij zit.
Scherpstellen achteraf gebeurt door te berekenen hoe de lichtstralen het beeld zouden vormen op het dan gekozen virtuele scherpstelvlak.
- Léon Obers
- Forumlid
Als je er nog dieper in wilt duiken hoe het werkt is er ook een ruim 200 pagina's tellend PDF-bestand beschikbaar:Onno schreef:Hier vind je uitleg over de werking: https://www.lytro.com/science_inside" onclick="window.open(this.href);return false;John'47 schreef:Ik zal wel dom zijn, maar begrijp niet hoe dat zou kunnen werken, dus dan begin ik te denken aan een 1 april grap. Maar het is pas oktober..... zou het dan toch???

https://www.lytro.com/renng-thesis.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Vriendelijke groet, Léon Obers
-
- Forumlid
Ik heb het niet allemaal doorgelezen.
Maar "stacken' krijgt wel een heel andere betekenis.
Een creatieve oplossing met mogelijkheden.
De octrooihouder staat er m.i. goed voor.
Knap gedaan, of het prof. toekomst heeft ?
Zeker.
Dat scherpstellen op het oog van een vogel b.v. is dan helemaal niet zo belangrijk meer.
Het wordt ons wel steeds makkelijker gemaakt.
Maar ik schat dat het nog even duurt voor we een Nikon D12s
met zo'n optie kunnen kopen.
Weer een paar kilo koffiedik.
Maar "stacken' krijgt wel een heel andere betekenis.
Een creatieve oplossing met mogelijkheden.
De octrooihouder staat er m.i. goed voor.
Knap gedaan, of het prof. toekomst heeft ?
Zeker.
Dat scherpstellen op het oog van een vogel b.v. is dan helemaal niet zo belangrijk meer.
Het wordt ons wel steeds makkelijker gemaakt.
Maar ik schat dat het nog even duurt voor we een Nikon D12s

Weer een paar kilo koffiedik.
- John'47
- Forumlid
het lijkt me wel erg interessant
de link van Leon naar het proefschrift is wel een beetje boven mijn pet maar het artikel op engadget kan ik volgen
http://www.engadget.com/2011/10/19/lytr ... -on-video/" onclick="window.open(this.href);return false;
de link van Leon naar het proefschrift is wel een beetje boven mijn pet maar het artikel op engadget kan ik volgen
http://www.engadget.com/2011/10/19/lytr ... -on-video/" onclick="window.open(this.href);return false;
Nikon D810, Sony RX1R II.
- Hasselbox
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ****
- Contacteer:
En waar is het goed voor?
Als ik een foto maak, weet ik toch van tevoren wat ik scherp wil hebben?
Als ik een foto maak, weet ik toch van tevoren wat ik scherp wil hebben?

Beste Hasselbox,
je raakt hier aan het essentiële verschil tussen een klassieke fotograaf met een bepaalde visie en een moderne achterafbewerker die pas na het maken van de opname gaat bepalen wat hij nu eigenlijk had willen fotograferen...
je raakt hier aan het essentiële verschil tussen een klassieke fotograaf met een bepaalde visie en een moderne achterafbewerker die pas na het maken van de opname gaat bepalen wat hij nu eigenlijk had willen fotograferen...
Heeft niets met digitaal te maken. Analoge foto's zijn zo wazig dat het nooit opviel :mrgreen:emdeklerk schreef:...maar je bent wel in één keer van dat digitale gezeur over front- of backfocus af...
Het woord wazig is eerder van toepassing op de perceptie van de sommige lieden die het uitlezen van chips, gevolgd door het middels een computer manipuleren van de verkregen beelden wensen te zien als fotograferen.
Maar slaap rustig verder, en blijf geloven in je eigen absolute digitale waarheden.
Maar slaap rustig verder, en blijf geloven in je eigen absolute digitale waarheden.