Hallo,
een vraag. Of meer, tips, want ik weet het niet helemaal.
Ik bewerk mijn foto's in PS. Ik werk op een gekalibreerd scherm (MAC). Foto's prachtig op scherm. Toch zijn mijn foto's soms geprint wat grauw. En dan zie ik het vooral in huidtinten... Het is niet heel erg, maar ik zie het zelf wel...
Herkent iemand dit? En staat wellicht gewoon een instelling niet goed? Of iemand anders tips?
dingen die ik zelf altijd bewerk: contrast (hou van wat hoger contrast) en verzadiging iets omhoog.
Ik ben absoluut niet technisch en dus niet echt een idee waar het aan kan liggen.
Bedankt allemaal!
charlotte
geprinte foto's ietwat grauw
- Léon Obers
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
Re: geprinte foto's ietwat grauw
Print je zelf, of doe je dat buiten de deur?
Mogelijk gebruik je verkeerde printprofielen, of stuur je je bestanden met een verkeerde kleurruimte naar een centrale.
Typisch bestanden in het Adobe RGB profiel willen er fletser, met minder kleur uitkomen als die in een sRGB-omgeving worden geprint.
Foto-printshops werken doorgaans vanuit sRGB.
Mogelijk gebruik je verkeerde printprofielen, of stuur je je bestanden met een verkeerde kleurruimte naar een centrale.
Typisch bestanden in het Adobe RGB profiel willen er fletser, met minder kleur uitkomen als die in een sRGB-omgeving worden geprint.
Foto-printshops werken doorgaans vanuit sRGB.
Vriendelijke groet, Léon Obers
buiten deur.; verschillende getest, dus ligt denk ik bij mij...
ik pakte eens een paar foto's. Meeste staan op sRBG, maar zag ook bij sommige "kleurruimte niet gekalibreerd". Hoe zit dat? Ik heb ze allen tegelijk bewerkt namelijk????
ik pakte eens een paar foto's. Meeste staan op sRBG, maar zag ook bij sommige "kleurruimte niet gekalibreerd". Hoe zit dat? Ik heb ze allen tegelijk bewerkt namelijk????
- Léon Obers
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
Tja, zul je toch ergens wel vergeten zijn een vinkje te plaatsen om een profiel in te sluiten of iets dergelijks. Die vraag kun je alleen zelf beantwoorden.lotjenr1 schreef:maar zag ook bij sommige "kleurruimte niet gekalibreerd". Hoe zit dat? Ik heb ze allen tegelijk bewerkt namelijk????
Vriendelijke groet, Léon Obers