Wat voor kennis hebben we in huis?

Overige onderwerpen op het gebied van fotografie in het algemeen
Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Re: Wat voor kennis hebben we in huis?

Bericht door Hans Braakhuis » za nov 19 2011 4:00 pm

Eerst eens een citaat van Onno uit 2008:
Wil je wat, doe dan wat. Een vereniging is geen bedrijf en draait op vrijwilligers. Wie lid is en over voldoende kennis, tijd en verantwoordelijkheidsgevoel beschikt nodig ik graag uit een actieve rol te spelen.
laatste regel van: http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 35#p201776" onclick="window.open(this.href);return false;

Of te wel: vraag niet wat de NCN voor jouw kan doen, doe eens wat voor de NCN.

Mijn kennis en hobbies zijn vast wel bij het bestuur bekend: verrekijkers en de Nikon geschiedenis. Wil best rond die onderwerpen iets organiseren.

]

RVK
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door RVK » do nov 24 2011 9:14 am

Met toch “enige” verbazing heb ik het citaat van Hans gelezen en vindt ik, zij het bescheiden, dat ik daar toch op moet reageren.

Vanuit mijn achtergrond, een opleiding “professioneel” wetenschappelijke fotografie ( het woord “professioneel” wordt op dit forum graag gebruikt maar dit terzijde) en vele jaren werken op een universiteit, hou ik mij al ca. 30 jaar bezig met fotografie en fototechniek.

Nu snap ik wel dat een workshop Holografische interferrometrie niet echt veel gevraagd is en ook de groep microscopisten is waarschijnlijk vrij klein maar ik heb ook andere dingen gedaan.

Zo heb ik op verzoek vorig jaar een workshop en tutorial over panoramafotografie geschreven, heb ik een presentatie over HDR/LDR en ontwerp ik als hobby panorama koppen en aangepaste lensondersteuningen.

Omdat ik dacht dat dit misschien ook voor het NCN bruikbaar zou zijn, en nadat een aantal forumleden de tutorial had aangevraagd, heb ik wat opgestuurd naar het NCN.

De (nogal late) reactie was wat mistig, want hoewel de tutorial goed en degelijk werd bevonden, kon er niets gedaan mee worden want er waren niet genoeg stopcontacten (?).

Nu kan ik mij voorstellen dat mijn gefreubel niet echt enig niveau heeft, maar in de loop van de tijd hebben een tiental forum leden hem aangevraagd en krijg ik toch positieve feedback.

Nu is mijn doelstelling niet om een karriere te beginnen in foto workshops maar het komt toch wel vreemd over dat, na een ietswat teleurstellende ervaring en vage reactie, nu dit soort kreten en oproepen gedaan worden,

Ik hoop dat andere forumleden, die initiatief tonen, betere ervaringen opdoen en dat het kenniscentrum toch nog van de grond komt.

Misschien moet ik deze reactie niet geven, en is de toegevoegde waarde gering, maar zoals gezegd de ( dik en groot geschreven) stelling blijft in mijn beleving nogal loos.

Hopende op verbetering

RVK
Luiheid is feitelijk alvast uitrusten voor eventuele toekomstige inspanning

https://robvankralingen.fotoport.nl/

JBD
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door JBD » do nov 24 2011 9:35 am

Het was niet mijn bedoeling om een discussie op te starten zoals bovenstaand. Het enige dat ik voor ogen had, was dat we misschien iets voor elkaar zouden kunnen betekenen. Patrick, is er een mogelijkheid om iets te bundelen of zo? Ik ben wel goed in het bedenken van dingen, maar de uitwerking er van laat ik liever aan anderen over, die daar beter in zijn :)

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » do nov 24 2011 11:48 am

RVK schreef:Met toch “enige” verbazing heb ik het citaat van Hans gelezen en vindt ik, zij het bescheiden, dat ik daar toch op moet reageren.
.........
Misschien moet ik deze reactie niet geven, en is de toegevoegde waarde gering, maar zoals gezegd de ( dik en groot geschreven) stelling blijft in mijn beleving nogal loos.
Een prima reactie.
In het verleden heeft het niet oppakken of juist bewust tegenwerken van bepaalde initiatieven mij eerlijk gezegd wel eens hooglijk verbaast.
Zo was er iemand die een workshop wilde geven, en met de voorbereiding, kosten, lunches daar een bepaald bedrag voor vroeg.
Werd meteen van de hand gewezen als te "commercieel", terwijl bij een ander, eveneens met kosten, dat weer wel werd getolereerd.
Er is toen de nodige discussie geweest waar niemand wijzer van werd, alleen maar wrevel en scheve gezichten. (Doet me denken aan "Ajax" :lol: ).
Met dat soort geneuzel kom je IMO niet verder om dit soort initiatieven van de grond te krijgen.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » do nov 24 2011 11:56 am

Blacksheep schreef:Het was niet mijn bedoeling om een discussie op te starten zoals bovenstaand. Het enige dat ik voor ogen had, was dat we misschien iets voor elkaar zouden kunnen betekenen. Patrick, is er een mogelijkheid om iets te bundelen of zo? Ik ben wel goed in het bedenken van dingen, maar de uitwerking er van laat ik liever aan anderen over, die daar beter in zijn :)
Natuurlijk is het mogelijk dat NCN hier wat betekent. Ik zou daar echter het bestuurslid voor benaderen dat over activiteiten gaat. Dat is nu Onno.

Het initiatief dat ik met betrekking hiertoe genomen heb is het proberen op te zetten van een "knowledge base". Iets online waarin je veel kennis kan vinden m.b.t. Nikon en fotograferen met Nikon. En wat er eventueel nog meer te weten valt. Doel is in ieder geval iets te hebben waar we mensen die op het forum komen met een vraag die al vaak beantwoord is heen kunnen verwijzen. De meeting van de grond krijgen met degenen die zich hiervoor opgegeven hebben blijkt een beetje lastig; de agenda's sluiten niet echt aan. Maar er lijkt nu wat schot in te komen; ik wacht nog op de reactie van een persoon.

Over wat er in het verleden heeft voorgevallen m.b.t. initiatieven vanuit de leden, daarvan weet ik niets. Daar kan ik dus niets over zeggen.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Jaap_van_Ekris

Bericht door Jaap_van_Ekris » do nov 24 2011 6:18 pm

Patrick schreef:Het initiatief dat ik met betrekking hiertoe genomen heb is het proberen op te zetten van een "knowledge base". Iets online waarin je veel kennis kan vinden m.b.t. Nikon en fotograferen met Nikon. En wat er eventueel nog meer te weten valt. Doel is in ieder geval iets te hebben waar we mensen die op het forum komen met een vraag die al vaak beantwoord is heen kunnen verwijzen.
Is het niet gewoon een geval van gewoon beginnen en dan zien waar je mee eindigt? Ik heb in het verleden meerdere Wiki's opgezet, en je kunt erg lange meetings hebben hoe het er idealiter uit moet zien, maar uiteindelijk kun soms beter gewoon beginnen en dan proberen de energie van mensen zo goed mogelijk te kanaliseren. Soms moet je met wat subtiel trek en duwwerk, of verplaatsen wat orde in de chaos brengen, maar mensen blijven in mijn ervaring actiever als ze gewoon kunnen doen wat ze leuk vinden. Ik zie juist heel veel van dit soort initiatieven stranden omdat het nu eenmaal in een template moet, of dat er ook saaie stukken geschreven moeten worden (leg maar eens goed uit wat diafragma en scherptediepte is aan een echte leek, dat is best lastig). Terwijl heel veel waarde ontstaat als je op basis van vraag en levering gewoon het ding organisch laat ontstaan.

Just my 2 cents.

Jaap

PS: als je hulp nodig hebt dit vorm te geven mag je me aanspreken (als antwoord op post Hans Braakhuis)

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » do nov 24 2011 6:38 pm

Dat is wel een beetje wat we gaan doen hoor Jaap. ;-)

Het wordt bij zo'n eerste samenkomen vooral kennis met elkaar maken. Kijken wie we hebben om e.e.a. te gaan doen. Kijken wie waar goed in is of wat leuk vindt om te doen.

Maar ik ga er met een open vizier heen. Niet te veel voorbereiden, kijken waar het team mee op de proppen komt.

Zal ik je op de "reservelijst" zetten? Het team is nu wel vol. In ieder geval zo groot dat meer mensen wellicht niet meer beter is. Maar dat kan natuurlijk veranderen!
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Jaap_van_Ekris

Bericht door Jaap_van_Ekris » do nov 24 2011 8:57 pm

Patrick schreef:Zal ik je op de "reservelijst" zetten? Het team is nu wel vol. In ieder geval zo groot dat meer mensen wellicht niet meer beter is. Maar dat kan natuurlijk veranderen!
Is goed :)

Jaap

Plaats reactie

Terug naar “Overig fotografie”