D7000 op transport naar NSP

Discussies over fotografie met de D70, D70s, D80, D90, en D7x00 serie. Nikon's semi-pro lijn met een DX-formaat sensor.
JanR
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Re: D7000 op transport naar NSP

Bericht door JanR » vr nov 25 2011 10:22 am

Si

Martha
Forumlid
Forumlid

Bericht door Martha » vr nov 25 2011 10:28 am

Henk, ik ga het inderdaad eens proberen op eenpuntsmeting. Overigens heb ik alleen de automaat staan op het het al dan niet blijven scherpstellen (dus AF-S, AF-C of Af-A: grote instelschijf). Het punt waar op wordt scherpgesteld heb ik niet op de automaat (kleine instelschijf), omdat ik al snel merkte dat er dan soms andere keuzes door de camera worden gemaakt, dan die ik wil. Dus die heb ik gewoon op dynamisch 39punts. Maar ik zal het allemaal eens op enkel zetten: dus Af-S en enkelpunt en een kleiner diafragma nemen.
Patrick, het was een stapel beren bij de Bijenkorf, met één afwijkende. De stapel was donkerbruin, met een lichtere buik. De afwijkende, waarbij ik op een oog (zwart) heb gefocust, was licht. Wel was de muur er achter ook redelijk licht. Maar daarom heb ik ook bewust gefocust op het zwarte oog en op 1 van de foto's is dat ook ragscherp te zien en op 1 redelijk scherp. Bij de ander twee is het duidelijk onscherp.
Groetjes, Martha

mqaa
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door mqaa » vr nov 25 2011 10:43 am

@Martha

Kun je de foto's eens laten zien? Ben wel benieuwd hoe ze er uit zien. Het liefts natuurlijk met de EXIF gegevens er bij.

Marc
Marc
:: Nikon Z6III :: Ricoh GR IIIx ::

Giso
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door Giso » vr nov 25 2011 10:54 am

Willem65 schreef:
Zorackx schreef:Het is niet normaal hoeveel mensen problemen hebben met dit apparaat van 1000 euri.

Dat ligt er maar aan wat je te lezen krijgt. Alleen de mensen die denken problemen te hebben houden maar niet op hierover te klagen en blijven maar testen en onderzoeken. Echt een kleine minderheid, maar door het maar doordrammen lijkt het allemaal erg vreselijk.
Er zijn echt heel erg veel bezitters van de geweldige D7000 die geen problemen hebben. Verder zijn er erg veel mensen die problemen ondervinden, maar dat ligt even zo vaak aan de gebruiker zelf en niet aan de hardware. Dat zijn ook vaak de mensen die veel klagen en blijven testen, terwijl ze eigenlijk gewoon foto's moeten maken.En dat laatste kunnen ze eigenlijk niet en ze verwachten dat een dure camera automatisch de goede foto's maakt.
Dan zal er ongetwijfeld af en toe een exemplaar tussen zitten waar iets mis mee is. Als dat echt zo is: niet zeiken, terug naar de leverancier en aanspraak op garantie.

Het lijkt me dat er nu toch echt genoeg is gezegd over vermeende problemen met de D7000. En nu allemaal weer gewoon foto's maken!
Er zijn wel degelijk ook mensen die echt problemen hebben gehad met de camera. Ik heb echter dit gelijk teruggekoppeld aan NSP en na een dag doormailen van wat testfoto's direct het hele zootje heengebracht. Ik kon na twee weken mijn spullen ophalen en ze zijn sinds die tijd piekfijn in orde. Ik ben dan ook weer lekker aan het fotograferen. Het bestaat dus echt. :shock: :wink:
Overigens vindt ik dat er veel mensen over dit onderdeel oordelen terwijl er nog steeds geen materiaal is getoond om over te oordelen. Dat betekend dus dat de mensen die zeggen problemen te hebben net zo geloofwaardig overkomen dan de mensen die zeggen dat het allemaal gelul is.

Dat gezegt hebbende. Voor de mensen die ook maar het kleinste twijfeltje hebben over de D7000. Neem contact op met NSP. Daar zijn ze voor. Maak je camera in orde en ga lekker door met je hobby.
Als het niet gaat zoals het moet dan moet het maar zoals het gaat
Groet Giso

Apenstaartjes
Forumlid
Forumlid

Bericht door Apenstaartjes » vr nov 25 2011 11:25 am

Willem65 schreef:
Zorackx schreef:Het is niet normaal hoeveel mensen problemen hebben met dit apparaat van 1000 euri.

Dat ligt er maar aan wat je te lezen krijgt. Alleen de mensen die denken problemen te hebben houden maar niet op hierover te klagen en blijven maar testen en onderzoeken. Echt een kleine minderheid, maar door het maar doordrammen lijkt het allemaal erg vreselijk.
Er zijn echt heel erg veel bezitters van de geweldige D7000 die geen problemen hebben. Verder zijn er erg veel mensen die problemen ondervinden, maar dat ligt even zo vaak aan de gebruiker zelf en niet aan de hardware. Dat zijn ook vaak de mensen die veel klagen en blijven testen, terwijl ze eigenlijk gewoon foto's moeten maken.En dat laatste kunnen ze eigenlijk niet en ze verwachten dat een dure camera automatisch de goede foto's maakt.
Dan zal er ongetwijfeld af en toe een exemplaar tussen zitten waar iets mis mee is. Als dat echt zo is: niet zeiken, terug naar de leverancier en aanspraak op garantie.

Het lijkt me dat er nu toch echt genoeg is gezegd over vermeende problemen met de D7000. En nu allemaal weer gewoon foto's maken!
Willem65, ik vind dat je zelf moet ophouden met je gezeur dat wij zeuren. Ik wil jou wel eens horen als je 1000 euro's heb neergeteld voor een product wat niet goed werkt en waarvan de fabrikant zich maar blijft verschuilen achter "trends" en "nog nooit over problemen gehoord" en "dat er niets aan de hand is". Dus ik stem er voor dat jij gewoon je mond houdt en ophoudt met mensen te beledigen ga lekker zelf foto's maken en laat ons lekker praten over problemen die wij wel ondervinden, daar is een forum voor tenslotte
D7100, lenzen, statief, flitser en rugzak

jettiny
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Bericht door jettiny » vr nov 25 2011 11:30 am

+1

jan
Bestuurslid
Bestuurslid
Contacteer:

Bericht door jan » vr nov 25 2011 11:32 am

+1
Jan
I got a Nikon camera. I love to take a photograph. (Simon & Garfunkel)

mqaa
Clublid
Clublid

Bericht door mqaa » vr nov 25 2011 12:11 pm

Giso schreef:Overigens vindt ik dat er veel mensen over dit onderdeel oordelen terwijl er nog steeds geen materiaal is getoond om over te oordelen. Dat betekend dus dat de mensen die zeggen problemen te hebben net zo geloofwaardig overkomen dan de mensen die zeggen dat het allemaal gelul is.
Daarom vroeg ik ook of er foto's getoond konden worden.

Weet uit ervaring, heb zelf ook een D7000, dat het vaak aan de persoon achter de camera ligt en niet aan de camera zelf. Er zijn zoveel factoren die en rol spelen bij het maken van een goede foto. Als er iets mis gaat geef je al snel de camera de schuld terwijl je misschien eerst naar je zelf moet kijken. Foto's maken is nu eenmaal heel wat meer dan door de zoeker kijken en op de onstpanknop drukken...

Neemt niet weg dat er aardig wat mensen zijn die echt problemen met de camera hebben.
Marc
:: Nikon Z6III :: Ricoh GR IIIx ::

Giso
Forumlid
Forumlid

Bericht door Giso » vr nov 25 2011 12:21 pm

mqaa schreef:
Giso schreef:Overigens vindt ik dat er veel mensen over dit onderdeel oordelen terwijl er nog steeds geen materiaal is getoond om over te oordelen. Dat betekend dus dat de mensen die zeggen problemen te hebben net zo geloofwaardig overkomen dan de mensen die zeggen dat het allemaal gelul is.
Daarom vroeg ik ook of er foto's getoond konden worden.

Weet uit ervaring, heb zelf ook een D7000, dat het vaak aan de persoon achter de camera ligt en niet aan de camera zelf. Er zijn zoveel factoren die en rol spelen bij het maken van een goede foto. Als er iets mis gaat geef je al snel de camera de schuld terwijl je misschien eerst naar je zelf moet kijken. Foto's maken is nu eenmaal heel wat meer dan door de zoeker kijken en op de onstpanknop drukken...

Neemt niet weg dat er aardig wat mensen zijn die echt problemen met de camera hebben.
Ik kan je hierin alleen maar gelijk geven, maar ik heb toendertijd besloten om direct de foto's naar NSP te sturen ipv ze op dit forum te tonen.
Als het nl wel aan de body ligt dan is het toch ook NSP die het moet oplossen, en ik had ook geen zin om eindeloos te blijven testen, ik wilde gewoon fotograferen. Daarom mijn keuze om NSP om een mening te vragen over de testfoto's. Zij hebben uiteindelijk aangegeven dat ze mijn camera in Beverwijk wilde hebben. Dit heeft 2 weken geduurd en toen was ik er vanaf. Op dit forum zijn er mensen die eerst hier al 2 weken discuseren over de camera zonder foto's te tonen en dan zijn ze nog geen steek verder. Daarin kan ik Willem ook wel een beetje gelijk geven.
Als je het vermoeden hebt dat er een technisch probleem is, dan kunnen in het geval van de D7000 alle goede bedoelingen op dit forum dat niet voor je oplossen. NSP kan dat wel.
Als het niet gaat zoals het moet dan moet het maar zoals het gaat
Groet Giso

Willem65
Forumlid
Forumlid

Bericht door Willem65 » vr nov 25 2011 12:42 pm

@ apenstaartjes (en anderen)

Excuses als ik op lange tenen heb getrapt. Volgens mij zeg ik niet veel anders als een paar mensen na mij ook hebben gedaan.
Als ik een apparaat van 1000 euro heb wat niet voldoet dan ga ik terug naar de leverancier. Als ik een apparaat heb van 1000 euro dat niet goed werkt maar ik weet niet zeker of het aan mezelf ligt dan ga ik eerst kijken of ik alles goed doe.
Maar goed, kennelijk ben ik niet in de wieg gelegd om te mogen reageren op een forum en is het hier niet de cultuur om een beetje kritisch te zijn...
D800/D7000/MB-D11//AF-S 17-55 f2.8GDX/AF-S 35mm f1.8G/AF-S 50mm f1.4G/AF-S 70-200 f2.8 G VRII/AF-S10-24 f3.5-4.5 G DX/AF-S 24-70 f2.8G/SB-910/SB-700/nog de nodige accesoires

jan
Bestuurslid
Bestuurslid
Contacteer:

Bericht door jan » vr nov 25 2011 1:08 pm

De cultuur van kritisch zijn is prima en kan ook ieders waardering krijgen. Maar om alleen maar te reageren om af te zeiken......dat is jammer. Daar wordt niemand beter van.

@Willem65
Als ik een apparaat heb van 1000 euro dat niet goed werkt maar ik weet niet zeker of het aan mezelf ligt dan ga ik eerst kijken of ik alles goed doe.

Maar laat ik aan deze discussie een positieve draai geven en het omdraaien. Geef jij maar aan hoe jij de foto's wilt zien met welke instellingen, dan zal ik ze maken, hier plaatsen en dan wacht ik jouw deskundig oordeel af.
Mijn apparaat is net terug uit Beverwijk dus alles zou nu goed moeten zijn. Toch? Lijkt me een mooie uitdaging.
Jan

Zwarte
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Zwarte » vr nov 25 2011 1:14 pm

Ik denk toch dat Giso en Willem65 op het punt van kritisch zijn niet helemaal ongelijk hebben. Mijn inziens is alleen NSP bij machte om dit euvel goed op te lossen. Alle goed bedoelde raad ten spijt maar in feite lost het niks op. Er wordt maar gefinetuned en weet ik allemaal niet wat maar de klachten blijven. Ooit heb ik dit al eens aangekaart. http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 45#p475197" onclick="window.open(this.href);return false;. Mijn mening, als bezitters van een Nikon D7000 die denken problemen te hebben deze met objectieven opsturen naar NSP we over een aantal weken heel wat meer zeer tevreden gebruikers hebben van een Nikon D7000.

flitslicht

Bericht door flitslicht » vr nov 25 2011 2:23 pm

jan schreef: Maar laat ik aan deze discussie een positieve draai geven en het omdraaien. Geef jij maar aan hoe jij de foto's wilt zien met welke instellingen, dan zal ik ze maken, hier plaatsen en dan wacht ik jouw deskundig oordeel af.
- Pak een stuk karton en vouw het zodanig in een driehoek dat wanneer het met een zijde vlak op de grond staat de zijde die naar de camera gericht is een grootte heeft van een A5-je en onder een hoek van ongeveer 30-45 graden naar boven staat.
- Maak een A4 print met (in Microsoft Word) lettergrootte 270 en de tekst '358'. Dit beslaat ongeveer een volle regel. Knip het blaadje doormidden.
- Plak het A5 velletje met '538' op het stuk karton dat naar de camera gericht is.
- Zet het stuk karton op stopetegels of kort gras, eventueel hoogpolig tapijt. Zorg dat er voldoende licht op de voorkant valt en er geen sprake is van sterk tegenlicht.
- Schroef je 50mm f/1.8 lens op je camera en zet hem op f/2.2.
- Zet de AF op AF-S, selecteer het middelste scherpstelpunt en ga op ca. 3 meter afstand van het karton staan, scherpstelpunt op de tekst. Zorg dat de camera goed recht staat. Het velletje moet het scherpstelpunt ruim afdekken.
- Maak, lieftst vanaf statief, een goed belichte foto in RAW, scherpgesteld op de tekst via live view en contrast-AF in 'tripod-mode'. Dit is de referentieopname, noteer het nummer.
- Zet live view uit.
- Stel nu handmatig scherp op oneindig en druk, liefst met de afstandsbediening, de ontspanknop half in totdat je 'beep' hoort. Herhaal dit 5 keer om de AF te laten 'settelen' en druk dan door om de opname te maken.
- Herhaal deze procedure een keer of wat. Noteer het nummer van de laatste opname.
- Stel nu handmatig scherp op heel dichtbij en druk, liefst met de afstandsbediening, de ontspanknop half in totdat je 'beep' hoort. Herhaal dit 5 keer om de AF te laten 'settelen' en druk dan door om de opname te maken.
- Herhaal deze procedure een keer of wat.

Vergelijk de referentieopname met de AF-S opnamen op 100%. De lijn van de hoogste scherpte van helemaal links in beeld tot helemaal rechts in beeld moet nu steeds langs de voorste rand van het stuk karton lopen.

- Post 100% uitsnedes in het forum.

Apenstaartjes
Forumlid
Forumlid

Bericht door Apenstaartjes » vr nov 25 2011 2:32 pm

Zwarte schreef:Ik denk toch dat Giso en Willem65 op het punt van kritisch zijn niet helemaal ongelijk hebben. Mijn inziens is alleen NSP bij machte om dit euvel goed op te lossen. Alle goed bedoelde raad ten spijt maar in feite lost het niks op. Er wordt maar gefinetuned en weet ik allemaal niet wat maar de klachten blijven. Ooit heb ik dit al eens aangekaart. http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 45#p475197" onclick="window.open(this.href);return false;. Mijn mening, als bezitters van een Nikon D7000 die denken problemen te hebben deze met objectieven opsturen naar NSP we over een aantal weken heel wat meer zeer tevreden gebruikers hebben van een Nikon D7000.
Het gaat mij ook om dat we worden "gesommeerd" om niet meer over problemen met de D7000 te praten. Volgens mij is daar een forum voor bedoeld, om ervaringen, ook als ze negatief zijn met elkaar te delen. Dus ik wil iedereen die slechte ervaringen heeft met de D7000 die vooral wel te delen op dit forum. Sommige mensen hebben goede ervaringen met Nikon, ik persoonlijk niet, ik voel me op zijn zachts gezegd aardig in de zeik genomen door Nikon. (Ik zeg niets over NSP). En meldt vooral je ongenoegen bij Nikon, volgens hen monitoren ze alle problemen en als ze een trend zien zouden ze ingrijpen.
D7100, lenzen, statief, flitser en rugzak

jan
Bestuurslid
Bestuurslid
Contacteer:

Bericht door jan » vr nov 25 2011 3:21 pm

@flitslicht
Even een afstemming over wat onduidelijkheden van mijn kant
- Wat bedoel je met: contrast-AF in 'tripod-mode'?
- Ik neem aan dat de kaart t.o.v. de lens evenwijdig/gelijke hoogte moet blijven waarbij de camera op statief staat? Want de kaart staat onder 45º
- AF-veldstand op enkelpunts
- Zorg dat de camera goed recht staat.. Nemen we de ingebouwde waterpas voor.
- Stel nu handmatig scherp op oneindig en druk, liefst met de afstandsbediening, de ontspanknop half in totdat je 'beep' hoort. Herhaal dit 5 keer om de AF te laten 'settelen' en druk dan door om de opname te maken. Dit allemaal nog op ca. 3m?
- Stel nu handmatig scherp op heel dichtbij en druk, liefst met de afstandsbediening, de ontspanknop half in totdat je 'beep' hoort. Herhaal dit 5 keer om de AF te laten 'settelen' en druk dan door om de opname te maken. En dit op ca. 0,5m?

De kaart heb ik al klaar. Een klusje voor zondag
Jan

Plaats reactie

Terug naar “D70(s), D80, D90, D7x00”