Maar nou even reëel: wat voor foto's maak je dat op het scherptevlak maar een halve centimeter plus of min kan zijn? Dat is toch irreëel? Net zoiets als met een 50/1.4 of 1.8 op volle lensopening iemand willen fotograferen op een afstand van 1 m? Kunnen we terug naar reële foto-situaties? Voor mijn part beren in de Bijenkorf. Goed fotograferen is naast de kunst van goed kijken kunnen omgaan met de beperkingen van je materieel. Die beperkingen zullen er altijd blijven, ongeacht het bedrag dat je er aan uitgeeft.jvdk schreef:
Lees even terug in het draadje, dan zal je lezen dat een verschil van een halve centimeter precies kan bepalen of dat je wel of niet een scherpe foto hebt (of in ieder geval de scherpte net anders ligt dan gewenst)
D7000 op transport naar NSP
- henkk
- Clublid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Re: D7000 op transport naar NSP
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1? Of iets analoogs zoals F4S of FA?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
- JvdKooij
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Ik ben het eens met je hoor, maar dan stel ik voor dat er ook geen vage methodes als "vouw een kartonnetje op zus en zo een manier" aangeraden wordt.henkk schreef:Maar nou even reëel: wat voor foto's maak je dat op het scherptevlak maar een halve centimeter plus of min kan zijn? Dat is toch irreëel? Net zoiets als met een 50/1.4 of 1.8 op volle lensopening iemand willen fotograferen op een afstand van 1 m? Kunnen we terug naar reële foto-situaties? Voor mijn part beren in de Bijenkorf. Goed fotograferen is naast de kunst van goed kijken kunnen omgaan met de beperkingen van je materieel. Die beperkingen zullen er altijd blijven, ongeacht het bedrag dat je er aan uitgeeft.jvdk schreef:
Lees even terug in het draadje, dan zal je lezen dat een verschil van een halve centimeter precies kan bepalen of dat je wel of niet een scherpe foto hebt (of in ieder geval de scherpte net anders ligt dan gewenst)
Denk je niet dat iedereen dat weer op een andere manier vouwt, en dus ook een ander resultaat krijgt?
Groetjes,
Jaap
Jaap
- henkk
- Clublid
- Contacteer:
Het voorstel is van Flitslicht maar als je nou maar niet tussendoor aan het kartonnetje komt, maakt het m.i. niet uit hoe het gevouwen is en of het anders is gevouwen dan het kartonnetje van iemand anders.jvdk schreef:dan stel ik voor dat er ook geen vage methodes als "vouw een kartonnetje op zus en zo een manier" aangeraden wordt.
Denk je niet dat iedereen dat weer op een andere manier vouwt, en dus ook een ander resultaat krijgt?
Mogen er ook anderen dan bezitters van een D7000 aan die D7000 dag meedoen of moet ik er een lenen?

tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1? Of iets analoogs zoals F4S of FA?
Het is algemeen bekend dat je regelmatige patronen moet vermijden: https://nikoneurope-nl.custhelp.com/app ... 7178/kw/af. Een onregelmatig patroon geeft een veel duidelijker beeld voor de AF sensoren.jvdk schreef: Hoe kom je erbij dat het gebruik van cijfers en letters beter zou zijn?
Kun je dat onderbouwen?
Even acht pagina's teruglezen?jvdk schreef: Lees even terug in het draadje, dan zal je lezen dat een verschil van een halve centimeter precies kan bepalen of dat je wel of niet een scherpe foto hebt (of in ieder geval de scherpte net anders ligt dan gewenst)

Op 3 meter afstand met een 50mm gaat het echt niet lukken binnen een halve centimeter precies scherp te stellen, en dat kan je overigens ook helemaal niet zien. Met f/2.2 en kijkend op 100% heb je dan een gebied van iets van 5cm dat echt gestoken scherp moet lijken. Een paar milimeter verschil is haal je er echt niet uit.
Waar het in deze test om gaat is dat de 50mm een goede lichtsterke lens is en beter geschikt voor een cameratest dan de andere lenzen die Jan heeft. De bedoeling is om vast te stellen of het scherpe gebied bij iedere opname steeds op dezelfde plek ligt en dan op een voor zo'n lens normale afstand.
Mocht je op een hele kleine afstand een macrolens gaan testen dan kan je een kleiner kartonnetje vouwen wat dan ook meteen nauwkeuriger is, of een blokje hout nemen of zo, iets als dit:

Dat werkt een stuk beter dan zo'n lijn.
Ik vind de methode uit de foto hierboven toch wat nauwkeuriger overkomen dan jouw lijntje. Op 3 meter afstand een gevouwen karton fotograferen is gezien de vereiste nauwkeurigheid geen enkel probleem.jvdk schreef: Ik ben het eens met je hoor, maar dan stel ik voor dat er ook geen vage methodes als "vouw een kartonnetje op zus en zo een manier" aangeraden wordt.
Overigens ook belangrijk. Het gaat erom dat je recht op je target fotografeert. Doe je dat onder een hoek dan weet je nooit zeker of je de goede plek pakt aangezien de sensoren nooit precies achter het scherpstelpunt zitten en ze bovendien een bepaalde hoogte hebben.
-
- Clublid
Ook hier een probleem met scherpstellen van de D7000. Bij NSP langsgeweest, maar nog steeds geen bevredigend resultaat. Wat ons opvalt is dat de onscherpte heel wisselvallig en onvoorspelbaar is. Yuul heeft eens twee dezelfde opnamen een paar seconden na elkaar vanaf een statief gemaakt, de een was redelijk in focus de andere niet. Onze vraag is of dit ook door anderen zo wordt ervaren.
Op diverse internationale fora wordt dit probleem ook besproken en op een daar van werd een verklaring gegeven die wel logisch klinkt. Het komt op het volgende neer. Bij de AF meting speelt de spiegel een belangrijke rol. Nu wordt beweerd dat de spiegel na een opname soms niet geheel in de beginstand terugkeert en dus bij de volgende meting een fout maakt. Ik ken de techniek onvoldoende om te weten of dit verhaal kan kloppen, de vraag dus aan de techneuten onder ons of dit een mogelijke oorzaak kan zijn.
Groet van
Jan (en Yuul
)
Op diverse internationale fora wordt dit probleem ook besproken en op een daar van werd een verklaring gegeven die wel logisch klinkt. Het komt op het volgende neer. Bij de AF meting speelt de spiegel een belangrijke rol. Nu wordt beweerd dat de spiegel na een opname soms niet geheel in de beginstand terugkeert en dus bij de volgende meting een fout maakt. Ik ken de techniek onvoldoende om te weten of dit verhaal kan kloppen, de vraag dus aan de techneuten onder ons of dit een mogelijke oorzaak kan zijn.
Groet van
Jan (en Yuul

Z9, Z7, Z6, D850, D7200 (Yuul), D810, D800E, D700 (Jan), divers glaswerk en een SB-800
Als dat echt zou gebeuren dan kan dat kloppen. Het lijkt echter niet voor de hand te liggen dat dat spiegeltje niet helemaal terugkomt. Wat in mijn ogen waarschijnlijker is is dat het gewoon inherent is aan het gebruikte AF systeem.
- jan
- Bestuurslid
- Ervaringsniveau: ****
- Contacteer:
Hallo flitslicht,
Ik ben juist bezig met de opstelling en wil enkele foto's maken. Je gaf mij op om diafragma 2.2 te kiezen maar ik kan kiezen uit 1.8 / 2 /2.4. Welke heeft je voorkeur?
En voor wat betreft iso ik heb 200 gekozen. Goed?
Ik moet helaas de foto's binnen maken met een matje eronder het regent hier.
Ik ben juist bezig met de opstelling en wil enkele foto's maken. Je gaf mij op om diafragma 2.2 te kiezen maar ik kan kiezen uit 1.8 / 2 /2.4. Welke heeft je voorkeur?
En voor wat betreft iso ik heb 200 gekozen. Goed?
Ik moet helaas de foto's binnen maken met een matje eronder het regent hier.
Jan
I got a Nikon camera. I love to take a photograph. (Simon & Garfunkel)
Kies dan maar f/2. Heb je je diafragmainterval op volle stops staan of zo? Foto's binnen maken is prima, doe het wel vlak bij een raam zodat de AF voldoende licht krijgt, dan werkt het beter. Niet teveel tegenlicht. ISO 200 is prima.
- jan
- Bestuurslid
- Ervaringsniveau: ****
- Contacteer:
Inderdaad stap grootte stond op 1/2 staat nu op 1/3.flitslicht schreef:Kies dan maar f/2. Heb je je diafragmainterval op volle stops staan of zo? Foto's binnen maken is prima, doe het wel vlak bij een raam zodat de AF voldoende licht krijgt, dan werkt het beter. Niet teveel tegenlicht. ISO 200 is prima.
Goed, ik ga nu aan de gang
Jan
Op zich kan je objectieven prima onder dit soort omstandigheden gebruiken, wordt de scherptediepte groter als je een kleinere opening gebruikt, ja natuurlijk en ook de scherpte neemt toe bij gebruik van een kleinere opening, maar dat ze niet bruikbaar zijn bij volle opening zoals ik hier en daar lees is onzin.henkk schreef:Maar nou even reëel: wat voor foto's maak je dat op het scherptevlak maar een halve centimeter plus of min kan zijn? Dat is toch irreëel? Net zoiets als met een 50/1.4 of 1.8 op volle lensopening iemand willen fotograferen op een afstand van 1 m? Kunnen we terug naar reële foto-situaties? Voor mijn part beren in de Bijenkorf. Goed fotograferen is naast de kunst van goed kijken kunnen omgaan met de beperkingen van je materieel. Die beperkingen zullen er altijd blijven, ongeacht het bedrag dat je er aan uitgeeft.
Een paar voorbeeldjes op f1.4 en afstand minder dan een meter.
50mm afd 1.4

100% crop

85mm 1.4afd

100% crop

Alles op F1.4
Dit soort primes zijn er juist om bij weinig licht te fotograferen en te spelen met scherptediepte, als je bij f5.6 of f8 wil fotograferen kan je ook wel een kitlens pakken.
Ook portretten van mensen wil prima maar altijd zorgen dat je scherp stelt op de ogen.
Voorbeeld van de 85mm 1.4 afd op f2 op D700

Groeten Jan
- woudew
- Forumlid
- Contacteer:
Het heeft niets met het onderwerp van het draadje te maken maar wat een prachtige foto, die laatste
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
Inderdaad een plaatje...geweldig... jaloers dat ik die niet zelf gemaakt heb 

D7100, lenzen, statief, flitser en rugzak
Gaat er niemand voor de hond!!! Vind ik ook mooi.
George
George
- gongon
- Clublid
Ik vind de hond ook mooi.
Lijkt op een Duitse Pinscher.
Lijkt op een Duitse Pinscher.
Groetjes Gonnie.
Veel beloven weinig geven doet de gek in vreugde leven.
Veel beloven weinig geven doet de gek in vreugde leven.