RAW-formaat
RAW-formaat
Ik ben mij aan het verdiepen in mijn nieuwe D5100. Is standaard instellen op RAW alleen nuttig als de foto daarna flink bewerkt gaat worden of is het sowieso beter om te fotograferen in RAW en dáárna te converteren naar JPG?
Re: RAW-formaat
Als je niet bewerkt en JPEG kwaliteit goed genoeg vindt is RAW een trage ruimteslurpende variant van JPEG, die nog eerst omgezet moet worden ook.
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Dat hangt er vanaf wat je met de foto's wil gaan doen. Als je in RAW schiet zijn de mogelijkheden zo en zo groter.
Tevens is het eigenlijk makkelijker omdat je zaken als belichting en witbalans en kleur achteraf in het gratis Nikon View NX2 kan aanpassen, en hierdoor deze instellingen tijdens het fotograferen van minder belang zijn. (Dit heeft natuurlijk ook zijn beperkingen.)
Je zou ook kunnen kiezen voor RAW en Jpeg tegelijk. Dan heb je gelijk je foto's en kun je nog nabewerken als je hier behoefte aan hebt.
Op die manier kun je ook makkelijk op de computer kijken wat de instellingen eigenlijk voor invloed hebben als je deze in de camera zou gebruiken.
Tevens is het eigenlijk makkelijker omdat je zaken als belichting en witbalans en kleur achteraf in het gratis Nikon View NX2 kan aanpassen, en hierdoor deze instellingen tijdens het fotograferen van minder belang zijn. (Dit heeft natuurlijk ook zijn beperkingen.)
Je zou ook kunnen kiezen voor RAW en Jpeg tegelijk. Dan heb je gelijk je foto's en kun je nog nabewerken als je hier behoefte aan hebt.
Op die manier kun je ook makkelijk op de computer kijken wat de instellingen eigenlijk voor invloed hebben als je deze in de camera zou gebruiken.
Als het niet gaat zoals het moet dan moet het maar zoals het gaat
Groet Giso
Groet Giso
- Haket
- Clublid
- Ervaringsniveau: ***
RAW geeft veel meer bewerkingsmogelijkheden dan Jpeg. Als je nog niet weet wat je er later mee kan of wil doen schiet dan in beide. Als er omstandigheden zijn dat je veel foto's achter elkaar moet of wil maken, probeer eerst alle mogelijkheden uit.
Zet je camera op beide, RAW alleen en Jpeg alleen om te zien hoeveel beelden per seconde en beelden totaal hij maakt. Kijk dan ook wat je in Vieuw NX2 met die opnamen kunt doen.
Kortom gewoon uitproberen.
Zet je camera op beide, RAW alleen en Jpeg alleen om te zien hoeveel beelden per seconde en beelden totaal hij maakt. Kijk dan ook wat je in Vieuw NX2 met die opnamen kunt doen.
Kortom gewoon uitproberen.
- Marwo
- Forumlid
- Contacteer:
In RAW zijn de camera instellingen zoals, levendig, neutraal, scherpte, D-lightning enz. nog gemakkelijk achteraf in te stellen in ViewNX
Ook de belichting is simpel te corrigeren tot op bepaalde hoogte (zoals al beschreven).
Ik fotografeer alleen maar in RAW. In ViewNX kan je al de RAW foto's in 1 keer selecteren en converteren naar JPG (in verschillend formaat en kwaliteit)
Dat converteren is voor een moderne computer een fluitje van een cent en voor mij een goede reden om mijn camera niet op JPG te zetten.
Ook de belichting is simpel te corrigeren tot op bepaalde hoogte (zoals al beschreven).
Ik fotografeer alleen maar in RAW. In ViewNX kan je al de RAW foto's in 1 keer selecteren en converteren naar JPG (in verschillend formaat en kwaliteit)
Dat converteren is voor een moderne computer een fluitje van een cent en voor mij een goede reden om mijn camera niet op JPG te zetten.
in mijn DoKa zie ik niets...
Heb de D80 bijna 4 jaar en heb alleen maar in RAW geschoten. Korte tijd RAW en JPG, heb me toen afgevraagd waarom en daarna alleen in RAW.
Heb alles nog en kan heden ten dage de foto's aanpassen. Mijn kennis blijft ook niet hetzelfde.
Het omzetten van RAW naar JPG is een fluitje van een cent.
Schijfruimte kan niemand zich meer om druk maken.
George
Heb alles nog en kan heden ten dage de foto's aanpassen. Mijn kennis blijft ook niet hetzelfde.
George
Nou, met die verdubbeling van de prijzen van harddisks, die ook nog wel een tijd zal aanhouden, is dat de vraag maar.george013 schreef:Heb de D80 bijna 4 jaar en heb alleen maar in RAW geschoten. Korte tijd RAW en JPG, heb me toen afgevraagd waarom en daarna alleen in RAW.
George

Met mijn nog vrije ruimte kan ik nog wel een paar jaar verder. Ik heb de tijd.
George
George
- Patrick
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Contacteer:
Alleen NEF hier. Kaartjes van een flink formaat zijn niet duur meer, dus er is wat dat betreft geen reden meer. En het maakt het nabewerken zo veel makkelijker. Bijvoorbeeld als je er achter komt dat je de witbalans fout had staan; in NEF zo opgelost, in JPG nog amper te herstellen. En het is gewoon zonde om in JPG te schieten. Zo simpel durf ik het wel te stellen.
Als je toch niets wilt doen met dat NEF bestand dan zijn ze als serie heel simpel te exporteren naar JPG bestanden waar je ook nog eens meer invloed kan uitoefenen op de kwaliteit dan direct uit de camera.
Als je toch niets wilt doen met dat NEF bestand dan zijn ze als serie heel simpel te exporteren naar JPG bestanden waar je ook nog eens meer invloed kan uitoefenen op de kwaliteit dan direct uit de camera.
Mijn complimenten voor de leden van dit forum!
Veel reacties en dus veel leesvoer en ik kan eruit halen wat ik voor mezelf handig vind!

- Patrick
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Contacteer:
Gewoon beginnen met de basis met Nikon View NX.
Ik schiet zelf in RAW en Jpeg. Jpeg om de foto's snel even aan anderen te kunnen laten zien, bijv. na een shoot met iemand. RAW omdat je veeeeeel meer kan met nabewerken!
- Haket
- Clublid
- Ervaringsniveau: ***
Blijkbaar is het een weg die je als beginnend digitaal fotograaf moet afleggen. Je begint vaak met Jpeg vanwege het vertrouwde en eindigt met NEF omdat je toch iedere foto wilt nabewerken. Jpeg gebruik ik nog zelden en alleen NEF sla ik nog op.
Begonnen met Picture Project , later View NX en Capture NX. Ik gebruik nu nog steeds View NX en Capture NX2.
Ik kan me nog herinneren dat de overgang van Picture Project naar View NX best wel lastig was.
Kortom, neem de tijd en kijk wat nu het beste bij je past. De NEF beelden, die ik vanaf het begin heb geschoten, bekijk en bewerk ik nog veel plezier. Neem in ieder geval die kwaliteit mee.
Begonnen met Picture Project , later View NX en Capture NX. Ik gebruik nu nog steeds View NX en Capture NX2.
Ik kan me nog herinneren dat de overgang van Picture Project naar View NX best wel lastig was.
Kortom, neem de tijd en kijk wat nu het beste bij je past. De NEF beelden, die ik vanaf het begin heb geschoten, bekijk en bewerk ik nog veel plezier. Neem in ieder geval die kwaliteit mee.